08

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 02

Achter de schermen

… bij het Targeting Center Borders

Boeven vangen willen we bij de Marechaussee allemaal. Soms herken je ze direct met het – getrainde – blote oog, maar het wordt makkelijker met de gouden tip op zak. De mensen bij het Targeting Center Borders (TCB) van het Landelijk Tactisch Commando (LTC) geven dagelijks tientallen gouden tips, ofwel alerts, aan hun collega’s van de grenscontrole. "Onze informatiesystemen zijn momenteel volop in ontwikkeling", zegt hoofd TCB majoor Willem Mudde. "Daardoor pikken we verdachten makkelijker uit de reizigersstromen."

Hoe ze dat precies doen? Andere EU-landen leren het graag van ons. De afgelopen weken bezochten collega's uit Noorwegen, Sint-Maarten en Turkije het TCB, op de Koningin Máximakazerne, om de kunst af te kijken. 'Die Nederlanders hebben in korte tijd een mooi centrum opgebouwd', was de gedeelde mening.

Ook benieuwd hoe onze 'gouden tipgevers' werken? Scroll dan door naar beneden.

Tekst:  Jopke Rozenberg-van Lisdonk   |   Foto's: sergeant Hille Hillinga, sergeant-majoor Eva Klijn en sergeant Sjoerd Hilckmann

Watchlisten en profielen

Kennis is macht. Hoe meer je weet, des te sneller vang je de boef. Bij het TCB stroomt de informatie tegenwoordig binnen: passagiers- en crewgegevens van luchtvaartmaatschappijen en rederijen, vluchtplannen inclusief passagiersgegevens van de kleine burgerluchtvaart en gesignaleerde kentekens op de Nederlandse wegen. Maar daar kun je weinig mee als je niet weet naar wie of wat je zoekt. Watchlisten en profielen van verdachten van bijvoorbeeld oorlogsmisdaden, mensensmokkel- en handel, transnationale criminaliteitsdelicten en terreur zijn daarom essentieel. Die worden aangeleverd door onder meer de Intell-afdeling van de KMar, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), de Nationale Politie, de Verenigde Naties, Europol en het Expertisecentrum Mensenhandel en Mensensmokkel.

Match

Alle informatie wordt automatisch verwerkt en gematcht in het Advance Passenger Information-systeem (API). "Voorheen gebruikten we dit systeem alleen voor de commerciële burgerluchtvaart", vertelt plaatsvervangend hoofd TCB Rob Post van de IND. "Maar na een doorontwikkeling kunnen we de software nu ook inzetten voor alle informatie die we van de grote scheepvaart doorkrijgen. Het mooie is verder dat API als lerend systeem inzetbaar is. Na verloop van tijd herkent de software gemiddelden en dus ook afwijkingen van 'normaal-beelden'. Naar verwachting rollen er dan nog meer matches uit het systeem."

TCB en Pi-NL

Het TCB focust zich op de verbetering van de grenscontroles en het tegengaan van illegale migratie. Pi-NL dat in mei wordt opgericht richt zich op het voorkomen van terrorisme en ernstige criminaliteit. Pi-NL valt onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Justitie en Veiligheid valt. Meer informatie over Pi-NL kunt u lezen in KMarMagazine 01-2018.

Alert!

Maar een automatisch gegenereerde match op een profiel of een watchlist, betekent niet direct dat het 'bingo' is. "Dat moet altijd door een KMar-medewerker geverifieerd en bevestigd worden", zegt Mudde. "Pas dan heb je een 'hit'." Eenmaal een 'hit' te pakken, wordt er een alert verstuurd naar bijvoorbeeld de grensbalie op Schiphol. Daar stuurt het TCB momenteel zo'n 25 tot 30 alerts per dag naartoe. Post: "Bij die alerts sturen we zoveel mogelijk achtergrondinformatie mee, zoals de reden waarom iemand op een watchlist staat en of diegene alleen reist, met mogelijke handlangers of bijvoorbeeld zijn gezin. Daar kunnen de collega's op de werkvloer hun interventie op aanpassen. Ze werken daardoor efficiënter én veiliger. Bij alleen een digitale controle door middel van een scan bij een toegangspoortje heb je die voorbereidingstijd niet. Dan staat die persoon al praktisch voor je neus."

Gouden tips

Het uitdelen van gouden tips zit hem niet alleen in alerts sturen naar collega's van de grenscontrole. Het TCB verstrekt ze ook op aanvraag. "De afdeling Grensbewaking doet regelmatig een informatieverzoek", vertelt Post. "Bijvoorbeeld of iemand aan boord heeft gezeten op een bepaalde vlucht. Alle info blijft voor ons zichtbaar tot 24 uur na aankomst, daarna wordt alles wat niet tot een ‘hit’ heeft geleid geanonimiseerd. We kunnen dan alsnog de gegevens opvragen bij de luchtvaartmaatschappij middels een verordening van de officier van Justitie."

"Het streven is om over niet al te lange tijd 24/7 operationeel te zijn", ambieert Mudde. "Dus mochten mensen interesse hebben in een baan bij ons…", hint Post. "Functies met gewone kantoortijden hebben we trouwens ook."