08

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 01

Achter de schermen

…bij de Afhandelunit brigade Politie en Beveiliging

Dat het er op Schiphol hectisch aan toe kan gaan, hoeft geen nadere toelichting. 's Lands grootste luchthaven wordt niet voor niets 'een stad op zich' genoemd. De brigade Politie & Beveiliging - onder andere belast met de politietaak op Schiphol - is er alles aan gelegen om haar politieprocessen op Schiphol zo doelmatig mogelijk en goed uit te voeren. Om dit voor elkaar te krijgen is 3 jaar geleden de Afhandelunit opgericht. Gevestigd in de backoffice naast Schiphol Plaza, houdt de Afhandelunit het centrale overzicht over lopende politiezaken die op de luchthaven spelen en coördineert ze de afhandeling ervan.

Het idee om op Schiphol een Afhandelunit op te richten, ontstond binnen de brigade Politie & Beveiliging (P&B) zelf. De brigade wilde investeren in kwaliteit en meer zicht krijgen op welke zaken er spelen bij de afzonderlijke dienstgroepen. Niet meer 1 collega die een zaak van a tot z afhandelt, maar meer samenwerking, overzicht en coördinatie, was het doel. Door zaken meteen over te dragen aan de Afhandelunit kunnen de medewerkers die belast zijn met de noodhulp nu meteen weer de straat op. De Afhandelunit zorgt als spin in het web voor de dossiervorming, de contacten met ketenpartners en streeft ernaar een zaak zo snel, simpel en sociaal mogelijk af te ronden.

Benieuwd hoe het er aan toe gaat bij de Afhandelunit en wat de collega's bij de unit nog meer doen? Scroll naar beneden voor een kijkje achter de schermen.

Tekst: Robert den Hartog   |   Illustraties:  Mediacentrum Defensie/Crossmedia

Opbouw Afhandelunit

De Afhandelunit bestaat op toerbeurt uit 4 vaste medewerkers: een Hulpofficier van Justitie (HovJ), een procesbewaker en 2 afhandelaars. De HovJ is de eindverantwoordelijke binnen de Afhandelunit. De HovJ onderhoudt onder andere de contacten met de externe ketenpartners, is aanspreekpunt voor het Openbaar Ministerie en fungeert als vraagbaak voor de collega's op de werkvloer. De procesbewaker richt zich op zijn beurt op de inhoud en kwaliteit van het proces-verbaal. Ook zet deze de te doorlopen processen - voor de afwikkeling van een zaak - uit bij de afhandelaars. De procesbewaker houdt in de gaten dat aan alle wettelijke tijdstermijnen wordt voldaan. De 2 afhandelaars zijn bezig met de praktische zaken. Ze nemen onder andere verhoren af en verzamelen alle stukken die in een dossier moeten komen.

Meer dan een Afhandelunit

In eerste instantie is de Afhandelunit opgericht om de medewerkers van P&B zoveel mogelijk op straat te laten zijn (efficiency) en de kwaliteit van het eindproduct van de brigade te verbeteren. En met succes: het OM is te spreken over de kwaliteit van aangeleverde dossiers door de Afhandelunit. Maar de Afhandelunit doet tegenwoordig veel meer dan alleen het 'doordraaien' van aangehouden personen. Behalve de functie van kenniscentrum, vraagbaak, doorgeefluik van informatie en het onderhouden van contacten met ketenpartners, verricht de unit allerlei hand- en spandiensten. Interne, maar ook externe ketenpartners, zoals de Nationale Politie, Douane, maar ook de FIOD, maken graag gebruik van de aanwezige expertise.

Hecktiek

Het kan er bij de Afhandelunit hectisch aan toe gaan. Een goede coördinatie en prioritering zijn dan ook erg belangrijk. Zeker als er meerdere zaken tegelijk moeten worden afgehandeld. Op het moment dat iemand wordt aangehouden, hebben de afhandelaars 6 uur de tijd om een aanhouding te verantwoorden, een zaak af te ronden of over te gaan tot een inverzekeringstelling van maximaal 3 dagen. Zaken, zoals bijvoorbeeld een diefstal, handelt de Afhandelunit in samenwerking met het bureau ZSM 'zo snel, spoedig en simpel mogelijk af'. Soms is de afhandeltijd nog korter, bijvoorbeeld wanneer een reiziger zijn vlucht dreigt te missen. Neem een inbeslagname op een Schengenfilter of een gate. Om daar op in te spelen heeft de Afhandelunit in overleg met het Openbaar Ministerie standaard formulieren ontwikkeld, zodat de papierdruk wordt gereduceerd. Ook zorgt een speciale Schipholopvang bij het OM ervoor dat een zaak snel kan worden afgehandeld.

Toekomstplannen

Bij de brigade P&B heeft de Afhandelunit haar nut bewezen. Ook binnen andere processen op de luchthaven bekijkt de KMar of een efficiencyslag te maken is en kan worden ingespeeld op de verbreding van de werkzaamheden binnen de zogenoemde tweedelijnsprocessen. Het zogenoemde projectteam Afhandelhuis onderzoekt of de succesvolle werkwijze van de Afhandelunit ook toepasbaar is binnen het vreemdelingen- en het grensbewakingsproces. Het zou moeten resulteren in een Afhandelhuis op een nieuwbouwlocatie bij de luchthaven. Het idee is dat binnen het Afhandelhuis, dat dan tevens een kenniscentrum is, wordt gewerkt met vereenvoudigde processen en niet meer op het individu gestuurd, maar op het proces. Of en wanneer de KMar de plannen voor een Afhandelhuis doorvoert, is nog niet bekend.