01

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 01

Ultramoderne schietfaciliteiten voor de KMar

Haarscherp en levensecht schieten

Met een paar tikken op het touchscreen activeert IBT-instructeur opperwachtmeester Bas één van de nieuwe KMar-schietbanen. De 'tegenstander' wordt op de achterwand geprojecteerd en met nóg een paar drukken op het computergestuurde systeem kleurt een specifiek doel rood.

Zowel de Koning Willem III-kazerne in Apeldoorn als de Koningin Máximakazerne op een steenworp afstand van Schiphol, is 2 gloednieuwe schietfaciliteiten rijker. KMar-collega's en leerlingen schieten in een ultramoderne omgeving, omringd door hightech apparatuur. Zo heeft de schietschijf hier plaatsgemaakt voor projecties en met simulatoren en haarscherpe video's worden situaties levensecht nagespeeld.

Op de nieuwe, computergestuurde schietbanen wordt geschoten op geprojecteerde doelen. Specifieke doelen kunnen met verschillende kleuren worden geaccentueerd.

Met de 2 nieuwe schietfaciliteiten is de KMar in totaal 28 schietpunten (posities waarvandaan geschoten kan worden) rijker. De schietbaan op de Máximakazerne beschikt over een 15-, 25- en 50-meterbaan, met elk 4 schietpunten. In Apeldoorn liggen 2 15-meterbanen en 2 van 25 meter lang, met eveneens 4 schietpunten.

Praktisch en duidelijk

Bas is 'super enthousiast' over de techniek en benadrukt dat dit digitale werken praktischer en duidelijker is. "Als je voorheen binnen 8 seconden een manoeuvre of actie moest uitvoeren om vervolgens te schieten, dan bepaalde de instructeur of je binnen de tijd raak schoot. Dat kon verwarrend zijn. Nu stelt de computer het allemaal vast."

"De nieuwe banen zijn een grote aanwinst voor de KMar en het opleidingscentrum", aldus commandant OTCKMar kolonel Jan Roede (rechts op de foto).

Capaciteit

De oude, kleinere schietbioscoop, onder gebouw 26 in Apeldoorn, is vorige week officieel vervangen. "Met een maximumcapaciteit van 900 leerlingen per jaar was het hard nodig. Voorheen waren we constant op zoek naar schietfaciliteiten elders in het land", benadrukt Landelijk Vuurwapen Coördinator eerste luitenant Gerard.

Zo werd in het verleden uitgeweken naar een particuliere schietbaan in Beemte-Broekland of defensieschietbanen in Harskamp, Harderwijk of 't Harde. Gerard: "Omslachtig, tijdrovend, niet efficiënt en kostbaar. Nu zit alles onder één dak. Ook kan examen gedaan worden voor het basisparcours HK-MP5".

Duizenden KMar-collega's en leerlingen hoeven nu niet meer ver te reizen naar schietfaciliteiten elders in het land.

Daar waar in Apeldoorn vooral leerlingen worden opgeleid, trainen op de Máximakazerne collega’s om de certificering te behouden. De 3 nieuwe banen werden begin januari in gebruik genomen. Het bespaart de circa 2.000 KMar-collega's in die regio ook veel reistijd naar banen elders in het land. Voor het machinepistool hoeven ze niet meer naar Harskamp of 't Harde, want de Máximakazerne is uitgerust met een 50-meterbaan. Net als in Apeldoorn kan op één van de banen ook een voertuig naar binnen worden gereden.

Oefenstraat

Op beide kazernes wordt nu ook met verf geschoten, in één van de oefenstraten. Compleet met winkels, café's, banken en woningen. Hier worden middels rollenspellen scenario's nagespeeld. Bij examens worden in Apeldoorn zelfs acteurs ingehuurd.

In de nieuwe oefenstraat op de Koning Willem III-kazerne wordt een situatie nagespeeld, waarbij een bankovervaller een KMar-collega aanvalt.

Zo bonkt een leerling hard op de deur van een nagemaakte woning. "Chantal, Chantal", schreeuwt hij de longen uit z'n lijf, terwijl het glas in het kozijn danst. De jongen speelt dat hij net terug is van een uitzending en z'n vriendin met een andere man ziet. Zijn klasgenoten spelen KMar-medewerkers en moeten hem tot bedaren brengen.

Hitcom en KKWSIM

Gebouw 55 op de Willem III-kazerne is verder uitgerust met 3 vernieuwde Hitcom-ruimtes en een Klein Kaliber Wapen Simulator (KKWSIM), waar de schietwaardigheid wordt getest. De Máximakazerne heeft 1 Hitcom. In deze simulator wordt met laser geschoten in een 'videogestuurde omgeving'. Zo worden opgenomen scenario's afgespeeld en kunnen doelen op diverse afstanden worden geprojecteerd. "Die simulatoren hadden we vroeger ook, maar de kwaliteit van het beeld is nu veel beter", verduidelijkt vuurwapencoördinator Gerard. "Voorheen kon je amper onderscheid maken tussen een mes of een naald."

Een groepje leerlingen krijgt hun eerste training in de KKWSIM. Liggend moeten ze een doel raken op 100 meter afstand. Instructeurs meten ondertussen de schietvaardigheid.

Realistisch

Ook andere KMar-collega's en leerlingen zijn blij met de vernieuwing. Één van de leerlingen is een paar maanden bezig aan de opleiding en vindt het verbazingwekkend hoe snel je in scenario's wordt meegezogen. "Je moet oppassen dat je de realiteit niet uit het oog verliest", zegt hij. "Ik dacht bijna dat mijn toekijkende klasgenoten ook in de oefening zaten."

Tekst: Jessica Bode   |   Foto's: sergeant Hille Hillinga en Bart Nijs Fotografie