10

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 05

…het noodpaspoort

Foto sergeant Hille Hillinga

De vakantieperiode staat weer voor de deur. Tijdens een reis in het buitenland moet een reiziger in het bezit zijn van een geldig reisdocument. Ontdekt de reiziger pas vlak voor vertrek dat zijn paspoort is verlopen of niet voldoet aan de geldigheidsduur die het land waar hij heen reist vereist, dan kan de Koninklijke Marechaussee in zeer uitzonderlijke gevallen en onder strikte voorwaarden een noodpaspoort afgeven. De Marechaussee op Schiphol gaf vorig jaar 9.382 noodpaspoorten af en dit jaar staat de teller al op 3.400 stuks. In veel gevallen voldeed het paspoort niet aan de vereiste geldigheidsduur.

Klik op de blauwe rondjes en kom meer te weten over het noodpaspoort.

Afgiftepunten: In Nederland verstrekt de Marechaussee noodpaspoorten op 8 locaties: Schiphol (vertrekhal 1, bureau Nooddocumenten), brigade Noord-Holland (locatie IJmuiden), brigade Drenthe-IJsselstreek (locatie Groningen Airport Eelde), brigade Oostgrens-Noord (locatie Enschede), brigade Zuid-Holland (locatie Hoek van Holland en Rotterdam The Hague Airport), brigade Brabant Zuid (locatie Eindhoven nabij luchthaven) en brigade Limburg Zuid (locatie Maastricht Aachen Airport).

Voorwaarden: Een noodpaspoort wordt alleen verstrekt als de reiziger aan de volgende voorwaarden voldoet. De reiziger is niet in staat om tijdig een paspoort of een identiteitskaart (ID-kaart) te verkrijgen. De identiteit en Nederlandse nationaliteit van de reiziger zijn vast te stellen met een geldig legitimatiebewijs. De reiziger kan bewijsstukken overleggen dat de reis niet uitgesteld kan worden (bijvoorbeeld vliegtickets en/of hotelreserveringen). De reiziger heeft een recent gewaarmerkt afschrift basisregistratie personen (BRP) met daarop de vermelding van de nationaliteit, in een door de gemeente gesloten en verzegelde envelop én een gewaarmerkte kopie van een recente aanvraag van een nieuw reisdocument (RAAS-formulier), ook in een envelop door die door de gemeente gesloten en verzegeld is. Daarnaast moet de reiziger een recente pasfoto hebben en eventueel het proces-verbaal van de aangifte van vermissing.

Kosten en geldigheid en meer informatie: Een noodpaspoort kost sinds 1 januari 2016 € 46,61 en moet meteen betaald worden. Het document is alleen geldig als reisdocument voor de reis waarvoor het is uitgegeven en kan niet als identiteitsbewijs gebruikt worden. Voor meer informatie over nooddocumenten kan contact worden opgenomen met het Klantcontactcentrum (KCC): 0800-1814.

Buiten Nederland: Inwoners of reizigers in Bonaire, Sint Eustatius of Saba kunnen een nooddocument aanvragen bij de afdeling Burgerzaken. Inwoners of reizigers in Aruba, Curaçao of Sint Maarten kunnen een nooddocument aanvragen bij het Kabinet van de Gouverneur. Nederlandse ambassades en consulaten in het buitenland verstrekken ook nooddocumenten.

Noodpaspoort voor kinderen: Als een reiziger voor een kind een noodpaspoort aanvraagt, moeten beide ouders/gezaghebbenden aanwezig zijn voor ondertekening. Als slechts 1 van de ouders het gezag heeft bij uitspraak van de rechter, moet de rechtelijke uitspraak worden getoond. Verder gelden dezelfde strikte voorwaarden als in andere gevallen.