08

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 05

Achter de schermen

Kijken over de schouder bij het OPSCENT

De titel 'Achter de schermen' is deze maand heel letterlijk te nemen. Op de Koningin Máximakazerne (KMK) bekijken collega's tientallen computerschermen in het OPSCENT. Saaie baan? Helemaal niet, deze collega's moeten het hoofd koel houden en snel kunnen schakelen. Ze zijn essentieel voor het informatiegestuurd optreden van de KMar. Het OPSCENT, dat in 2017/2018 naar Soesterberg verhuist, heeft 141 arbeidsplaatsen en 4 verschillende taakvelden. Scroll naar beneden en kijk mee. Wie geïnteresseerd is, er zijn nog vacatures.

De eerste stop is de Real Time Intelligence Desk (RTID). Hier zoeken ze razendsnel informatie die collega's in de operatie kunnen gebruiken. Dit gebeurt gevraagd en ongevraagd. Stel dat tijdens een MTV-controle een voertuig wordt aangehouden en er hangt binnen sterke wietlucht. Dan kunnen collega's een bevraging doen bij de RTID. Met enkele muisklikken is daar te zien of de bewuste persoon meer antecedenten heeft of dat de auto bekend staat als 'drugsauto'. Zo vullen RTID-medewerkers een melding aan met alle beschikbare informatie. Op deze manier gaan collega's beter voorbereid het incident in.

Tekst: kapitein Arjen de Boer | Foto's: Paul Tolenaar

Duizenden telefoontjes

Verderop zitten de collega's van het Klantcontactcentrum (KCC). Wie het algemene nummer van de KMar belt (0800-1814), komt terecht bij één van deze 4 tafels. De vragen lopen uiteen van informatie over noodpaspoorten tot melding van een ongeval met een dienstauto. Ook handelt het KCC niet-spoedeisende meldingen af. "Het is meer dan een doorschakelfabriek", zegt plaatsvervangend hoofd OPSCENT kapitein Duco Koolstra. "Op den duur moet het KCC zelf 80 procent van de vragen afhandelen." Maandelijks handelt het KCC meer dan 7.000 telefoontjes af, in het hoogseizoen zo'n 12.000.

Spin in het web

Even een tussenstop bij de CHOPS. De wat? De Chief Operations, een relatief nieuwe en belangrijke functie. De CHOPS is de leidinggevende binnen de Current OPS (C-OPS, lopende operaties) van de KMar. Kapitein Koolstra is zelf één van de 5 CHOPS en kan zijn werk niet doen zonder het OPSCENT. In principe moet hij elke minuut van de dag scherp hebben welke eenheden wat doen en waar in Nederland. Als er een groot incident is, bijvoorbeeld een vliegtuigcrash, stelt hij prioriteiten en beslist waar en op welk moment de beschikbare mankracht wordt ingezet. "Belangrijk is het personeel dáár in te zetten, waar het grootst mogelijke effect wordt bereikt", zegt Koolstra.

Regisseurs

De OPS-Room, ook wel meldkamer genoemd, bevindt zich een verdieping hoger. In 2015 handelden de collega's hier 25.000 incidenten af. De 5 tafels en tientallen schermen staan in een cirkel zodat centralisten direct contact met elkaar hebben. Zij hebben een accuraat overzicht van de eenheden in de operatie en wie wat doet. Zij zorgen voor inzicht en overzicht voor de verantwoordelijk teamleider. Hun regie draagt bij aan een veilige werkomgeving voor collega's.

Overal ogen

Tot slot het Cameratoezicht. Hier kunnen collega's op 2 tafels en een 'wand' van schermen de beelden bekijken van ruim 3.300 camera's op en rond Schiphol. Wanneer zij bijvoorbeeld onbeheerde bagage spotten, kunnen ze collega's snel naar de juiste plek gidsen. Ook kunnen ze opgenomen beelden doorspitten op zoek naar absoluut bewijs van bijvoorbeeld een beroving of vechtpartij. "In de toekomst moet Cameratoezicht ook de beelden van andere locaties onder verantwoordelijkheid van de KMar kunnen bekijken", aldus Koolstra.