09

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 07

Achter de schermen

Topdrukte op Schiphol tijdens vakantieseizoen

De zomermaanden op Schiphol zijn druk, heel druk. In juli en augustus ging het om ongeveer 10,8 miljoen passagiers. Iedereen moet extra aanpoten om de stroom reizigers op een veilige en ordelijke manier te verwerken. Dat is voor de collega's van de Koninklijke Marechaussee niet anders. Hieronder een kijkje achter de schermen tijdens het piekseizoen. Scroll naar beneden voor meer informatie en foto's.

Schiphol is een kleine stad waar op ieder gegeven moment zo'n 60.000 mensen werken. Jaarlijks wordt een reizigersstroom van zo'n 50 miljoen personen verwerkt. In die stad gebeuren dingen, net als in iedere andere gemeente. Op de KMar-post vragen mensen hulp omdat hun zakken zijn gerold en zij hun papieren kwijt zijn. Andere problemen zijn: verloren bagage, winkeldiefstal en opstootjes. Ook al zijn juli en augustus de drukste maanden, het werk blijft ongeveer gelijk.

Tekst: Arjen de Boer l  Foto’s: sergeant Hille Hillinga

Neus in andermans zaken

Door de vakantiestress komt het voor dat sommige toeristen koffers met inhoud vergeten. Op Schiphol Plaza surveillerende marechaussees zijn getraind als bomverkenner. Zij doen een eerste onderzoek nadat een onbeheerde koffer is aangetroffen. Want misschien is de eigenaar te achterhalen via een label. Lukt dit niet dan komen de hondengeleiders van de KMar met een speurhond die de bagage besnuffelt op zoek naar sporen van explosieven. Vindt hij die niet dan kan de inhoud worden bekeken.

Opzij, opzij, opzij

De drukste dag ooit was volgens Schiphol op zondag 2 augustus. Toen reisden meer dan 197.000 mensen via de luchthaven, 4.000 meer dan dezelfde maand vorig jaar. Al die personen en al hun koffers zijn obstakels voor de bikers van de KMar. Dat is normaal al zo, maar tijdens het piekseizoen moeten zij nog beter opletten of ze iemand niet van de sokken rijden terwijl ze zich naar een melding spoeden. Ze weten wat ze te wachten staat, tijdens de briefings worden de verwachte reizigersaantallen bekend gemaakt.

Langere diensten draaien

De collega's van de brigade Grensbewaking en de brigade Politie en Beveiliging zetten meer mensen in om de mensenmassa af te handelen. Hoeveel precies, is een goed bewaard geheim. Maar door de BE-inzet in het land voor de bewaking van objecten met een hoog risicoprofiel is het af en toe krapper dan normaal. Dit jaar kwamen mensen van brigades elders in het land helpen op de luchthaven. Ook werden er diensten van 12 uur gedraaid in plaats van de gebruikelijke 8 uur.

Veel vraag naar nooddocumenten

De loketten waar mensen noodpaspoorten kunnen halen beleven ook topdrukte. Dagelijks gaan zo'n 50 nooddocumenten over de balie aan mensen wier paspoort niet lang genoeg geldig is of die hun identiteitsdocument zijn kwijtgeraakt. Soms moeten de collega's mensen teleurstellen. Zo was er een gezin met 4 kinderen dat tickets had naar Indonesië, maar de paspoorten waren niet lang genoeg geldig. Een nooddocument heeft geen zin, omdat Indonesië geen noodpaspoorten accepteert. Deze mensen moesten dus terug naar huis en bij de gemeente een nieuw paspoort aanvragen.