11

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 04

Hoe werkt dat eigenlijk?

Verkeersongevallen Analyse

De Verkeersongevallen Analyse (VOA) is - zoals de naam al aangeeft - gespecialiseerd in het analyseren van verkeersongevallen. Dit doet de VOA in Nederland, maar ook wereldwijd bij verkeersongevallen waar Nederlandse militairen in bijvoorbeeld oefeningen en missiegebieden zijn betrokken. De Landelijke Meldkamer schakelt de VOA in aan de hand van verschillende inzetcriteria (zie IK 19-10). Dit zijn onder andere ernstige verkeersongelukken (met dodelijke afloop of lichamelijk letsel), of ongelukken waarbij niet duidelijk is wie schuld heeft of wat de toedracht is. Aan de hand van de feiten op straat brengt de VOA rapport uit of reconstrueert ze het ongeval. Om de feiten boven tafel te krijgen heeft de VOA beschikking over 2 vierwielaangedreven bussen met een uitgebreid arsenaal aan onderzoeksapparatuur.

Behalve het analyseren van verkeersongevallen is de VOA ook gespecialiseerd in technisch onderzoek en voertuigidentiteit (voertuigcriminaliteit) aan alle soorten voertuigen. Ze geeft op verzoek van een brigade ondersteuning op technisch gebied tijdens grote verkeerscontroles. 

Klik op de cijfers in de foto voor meer informatie.

De Maha-meter is een zogenoemde remvertragingsmeter. Hiermee bepalen we de remvertraging die een voertuig opbouwt. Met de uitkomsten kunnen we de snelheid berekenen aan de hand van aangetroffen remblokkeersporen op het wegdek.

Met de weegplaten kunnen we de gewichten van (getrokken) voertuigen bepalen, maar ook de kogeldruk van aanhangwagens. De platen gebruiken we binnen de ongevallenanalyse voor reconstructie en voor in het simulatieprogramma (PC-Crash). De platen hebben een meetbereik tot 10.000 (10t) kilogram per plaat.

Met deze rollentestbank bepalen wij de constructiesnelheid die een bromfiets produceert. Het meetbereik van de testbank loopt van 0 tot 100 kilometer per uur.

Beide voertuigen zijn voorzien van een pneumatische mast met daarop een camera en lamp (xenon en/of LED). Met deze camera’s maken we foto’s van bovenaf, in het zogenoemde ´vogelperspectief´. In elke foto wordt het PC-Rect-kruis (zie nr. 5) meegenomen. Aan de hand daarvan kunnen we de gemaakte foto’s onthoeken met fotogrammetrie. Zo gaan we reproduceerbaar en controleerbaar te werk.

Het PC-Rect-kruis is een referentiekruis en gebruiken we voor de maatgeving tijdens het ‘onthoeken’ van de foto’s, die we vanuit de mast van de bus maken (zie nr. 4). Dit kruis heeft vaste maten, exact 4 meter diagonaal en 2,82 meter tussen elk been van het kruis.

Essentieel zijn de spuitbussen. Die gebruiken we om aangetroffen sporen, onderdelen, voertuigen of andere aan het ongeval te relateren zaken te markeren. Zo kunnen we, nadat alles is opgeruimd, de plaats van het ongeval met behulp van de camera in beeld brengen.