Tekst Robert den Hartog
Foto Mediacentrum Defensie (archief)

Teamleerdag voor alle marechaussees

De Koninklijke Marechaussee gaat van gebiedsgebonden over naar informatiegestuurd optreden (IGO) op landelijk niveau. Die nieuwe koers vraagt een andere manier van werken. De IGO-academie ondersteunt deze beweging in belangrijke mate (zie ook kader: De IGO-academie). Om iedereen bewust te maken van de veranderingen, organiseert de IGO-academie vanaf volgende maand de IGO-teamdag. In totaal zullen ongeveer 200 operationele teams de leerdag volgen. De komende weken benadert de IGO-academie de eerste teams en gaan de IGO-teamdagen van start.

“Tijdens de IGO-teamdag komen teams op een leuke en leerzame manier in aanraking met  informatiegestuurd optreden”, vertelt wachtmeester-1 Pim. Hij was betrokken bij het ontwikkelen van de IGO-teamdag. “Het beschikbaar maken van informatie, ongeacht de werkopdracht, is een hoofdtaak binnen het team. Alle operationele collega’s zien straks wat informatiegestuurd optreden betekent, zowel voor zichzelf als het team. Tijdens de IGO-teamdag maakt iedereen ook kennis met zijn eigen rol en de verantwoordelijkheden die daarbij horen.”

Algemeen
Alle operationele collega’s zien straks wat informatiegestuurd optreden betekent, zowel voor zichzelf als het team.
IGO-

Het team bedenkt zelf de oplossingen

Diverse facetten van en praktische tips voor het nieuwe optreden komen tijdens de IGO-teamdag aan bod. De teams gaan aan de slag met het vraagstuk hoe informatie, muteren, briefen en debriefen in de dagelijkse werkzaamheden plaatsvinden en kan worden verbeterd. “Iedereen moet zich ervan bewust zijn hoe belangrijk informatie is. Maar wij gaan ze niet vertellen hoe ze dat moeten doen”, leggen adjudanten Sonja van Holst en Robin Hoefnagel uit. Ze zijn 2 van de 12 OTCKMar-trainers, die straks teamleerdagen gaan verzorgen. “Wij zijn alleen faciliterend en sturen de dag.”

IGO

“Voordat we een IGO-teamdag organiseren houden we een intakegesprek met een teamleider”, gaan de trainers verder. “Door dat gesprek weten wij wat de speerpunten en knelpunten binnen een team zijn op het gebied van informatiegestuurd optreden. Een team weet zelf wat er goed gaat en wat beter kan. Is een debriefing te kort, wordt een mutatie vergeten? Daar spelen wij op in. Een stukje maatwerk dus. We schrijven niet voor hoe het moet, maar laten de teams zelf oplossingen bedenken en ze daarmee aan de slag gaan. Zij zijn immers de ervaringsdeskundigen en zij vormen een team.”

IGO

Hoe gaan Van Holst en Hoefnagel tijdens de teamdag te werk? “Het komt er op neer dat we de collega’s bewust willen maken hoe belangrijk informatie kan zijn. Ook als iets in eerste instantie heel onschuldig lijkt. Het PTTC is straks afhankelijk van de informatie om werkopdrachten uit te zetten. Het kan precies het ontbrekende stukje in een groot onderzoek zijn. Daarnaast staan de samenwerking binnen een team centraal en de verschillende vormen van leiderschap die daarbij horen.”

IGO

Blijven ontwikkelen

En wat gebeurt er na de IGO-teamdag? “Aan het einde van de dag stellen we een concreet ontwikkelplan op met verbeterpunten”, leggen Van Holst en Hoefnagel uit. “Na een maand neemt de trainer, die het betreffende team in zijn portefeuille heeft, contact op om te vragen hoe het gaat, een voortgangsgesprek. De oplossingen voor knelpunten en ontwikkelplannen worden teruggekoppeld aan de programmadirectie IGO. Iedereen levert zo een bijdrage aan hoe het informatiegestuurd optreden er in de toekomst uit gaat zien.”

Space

De IGO-academie

De IGO-academie ondersteunt de organisatie in de ontwikkeling van gebiedsgebonden naar informatiegestuurd optreden. De IGO-academie is een tijdelijk initiatief met drie speerpunten: Organiseren van IGO-teamdagen, IGO verder implementeren in de huidige opleidingen en specifieke vaktechnische opleidingen verzorgen voor IGO.

Indien andere teams ook graag deze dag willen beleven dan kunnen deze zich - via hun eigen trainer en vormer op de brigade - melden bij de IGO-academie van het OTCKMar.