Tekst Arno Marchand
Foto Nathan Reinds

Pop-, klassieke en militaire muziek, acrobatiek, dans en show en dat alles in een flitsende jas: de Nationale Taptoe tapte dit jaar uit een nieuw vat. Met een immense LED-muur van 40 meter breed en 12 meter hoog was ieder optreden voorzien van een passende achtergrond die bij menig optreden al een voorstelling op zich was.

De aankondiging over de vernieuwde en gemoderniseerde taptoe was al veelbelovend, met de uitvoering stelde de organisatie de vele bezoekers niet teleur. Het nationale – militaire – muziekfestijn in Ahoy Rotterdam was het afgelopen weekend een smaakvolle mix van muziek, dans en show. En uiteraard ontbrak, in alle dimensies, ook het militaire aspect niet.
Maar de taptoe is duidelijk meer dan alleen het militaire muziekfestival van weleer, al vormen de diverse orkesten van land- en luchtmacht, marechaussee en marine logischerwijs de hoofdmoot van de musici. Maar naast militaire muziek wisselen pop, klassiek en militair elkaar geregeld af. Eveneens met de nodige show, zoals bij het orkest van de Koninklijke Luchtmacht waarbij de ritmesectie per ‘Chinook’ afdaalde.
De organisatie nodigt ieder jaar gasten van over de hele wereld uit. Het verst van huis was de Japanse luchtmacht Central Band. Voor het eerst in het 64-jarig bestaan van de taptoe, kwam er een muzikale delegatie uit dit land. Het demonstratieteam Blue Impulse was in Ahoy uiteraard niet met hun echte Kawasaki T-4 trainingsvliegtuigen aanwezig, maar daarvoor had de delegatie een passende oplossing bedacht.
Van dichter bij huis was het muziek- en acrobatiekkorps van de Parijse brandweer. Bij hun optredens, onder ander op een medley van popmuziek, werd maar al te goed duidelijk hoezeer de nieuwe LED-achterwand van meerwaarde is. Dan weer stond ‘Ahoy’ aan de voet van de Eiffeltoren, het volgende moment op de stoep van de nachtclub Moulin Rouge. De acrobatiek die de 18 Parijse mannen en 1 vrouw lieten zien, was van een zeer hoog niveau.
Al een aantal jaar is ook het Nederlands Politieorkest vaste gast. De musici verwezen duidelijk naar hun inzet vorig jaar op Sint-Maarten. Dergelijke koppelingen waren er ook bij de andere militaire orkesten, zoals bij de Koninklijke Militaire Kapel ‘Johan Willem Friso’ dat deze zomer in Litouwen optrad. Van een heel andere orde was het show van Complete Drums en Intros All Stars – met trommels en dans – en het eerbetoon aan Leonard Bernstein met de orkesten van landmacht, luchtmacht en marine en zanggroep Maze Voices.
Een staande ovatie was er voor het laatste buitenlandse optreden, van het wereldberoemde Drillteam van het Kongens Gardes Musikkorps. De formatie van Noorse dienstplichtige militairen bleef speciaal voor het Rotterdamse optreden een maand langer in dienst. Het was duidelijk waarom de organisatie het Noorse team naar de havenstad had gehaald. De spectaculaire exercitiedemonstratie was van een ongekend hoog niveau.
Het grote publiek kwam op vrijdagavond, zaterdag en zondag in groten getale naar de taptoe: met zo’n 21 duizend bezoekers was dat ruim 5.000 meer dan in voorgaande jaren. De eerste voorstelling is echter al op vrijdagmiddag, speciaal voor dienstslachtoffers, veteranen, relaties en nabestaanden. Dan staat het evenement onder andere met het Signaal Taptoe stil bij de omgekomen militairen, na WOII al ruim 6.400. De middag die werd bijgewoond door minister van Defensie Ank Bijleveld en de Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht, luitenant-generaal Hans van Griensven.