Tekst Arno Marchand
Foto Martijn Beekman, Video en Montage: Paris Hidden
Uitverkochte Nacht van de Militaire Muziek
Van swingende bigbands via een steelband naar een ingetogen duo op gitaar en fluit. Of zelfs een ‘stil’ concert dat alleen via koptelefoons te beluisteren is. Het was er allemaal tijdens de vierde nacht van de militaire muziek, zoals ieder jaar in de Nationaal Militair Museum. 200 musici, 36 optredens, 7 podia. De 2750 gasten hadden keuze genoeg in het aanbod van alle Nederlandse militaire orkesten.
Terwijl de muziek al een uur volop bezig is, houdt de stroom auto’s op 17 maart nog niet op. De aanvoerroutes kunnen de overweldigende toestroom niet aan, zo ervaart ook minister van Defensie Ank Bijleveld die haar verjaardag op deze bijzondere avond viert. Gelukkig begint, grofweg, ieder kwartier ergens in het museum wel een nieuw optreden. Die overigens duidelijk niet alleen militaire muziek spelen.
Jongeren
Zus Corien, broer Lex Knoops en vriendin Sanna Klomp (“ik heb er niet zo veel mee, maar vind het wel gezellig om mee te gaan”), vormen een deel van de, toch wel zeer kleine groep, jongeren. “Best jammer”, vindt Corien (31). “Komt vooral door het onbekende denk ik. Misschien toch meer bekendstellen via social media. Wij weten het wel, maar hebben deze muziek van kinds af aan al van onze ouders meegekregen.”
Beaamt ook Lex (29) die zelf nog bij het Historisch Tamboerkorps Koninklijke Marechaussee speelde. “Mijn vader zat vroeger bij de luchtmacht en speelde later als burger hier op de vliegbasis zelfs een paar keer het Signaal Taptoe.”
Beladen
Datzelfde onderwerp staat centraal in de even interessante als indrukwekkende masterclass ‘Signaal van je leven’. Daarin vertellen drie trompettisten over de bijzondere momenten waarop ze het Signaal Taptoe (nationaal) of The Last Post (internationaal) speelden. ‘Hun’ moment was tijdens de herdenking van de Herculesramp (1996) op Vliegbasis Eindhoven, de bijzetting van prins Bernhard (2004) in Delft en de diverse aankomsten van stoffelijke overschotten van de MH17-ramp, wederom op Vliegbasis Eindhoven.
Interviewleider luchtmachtkolonel buiten dienst Eric Burmeister (voormalig ceremoniemeester van de Nationale Dodenherdenking op de Dam) noemt hen helden: “Je moet het maar kunnen, op dat éne moment”. Oud-landmachtmilitair Hans van der Heide, die speelde na Herculesramp, vult aan: “Dán gaat het gewoon. Maar het is zó beladen. Ik kende mensen die daarbij waren omgekomen. Daardoor had ik er toen wel heel veel moeite mee. Vooral naderhand nog.”
Festivalformule
Festivalleider Ron Geurts kijkt terug op een ‘zeer geslaagd muziekbuffet, waar voor iedere bezoeker iets van zijn of haar smaak wordt aangeboden’. “Bezoekers hebben meer dan 1 reden nodig om naar iets toe te gaan en een festival is zo’n formule met een hapje, drankje en veel soorten muziek. Daarbij komen de gasten heel dichtbij de muzikanten. Dat toont de menselijke kant van de krijgsmacht. De mensen gaan na het festival weer naar huis, maar al die ingrediënten blijven in het de hoofden hangen.”
Of zoals bezoekers Antoon en Adrie Brenders het verwoorden: “We vergapen ons als amateurs aan wat beroepsmuzikanten kunnen. Wij houden bijvoorbeeld erg van Böhmische muziek. Daarvoor zijn we speciaal gekomen. En nu we dit hebben meegemaakt, zéker niet voor het laatst.”
De Nacht van de Militaire Muziek draait om muziek in al zijn verscheidenheid. Misschien dekt ‘de nacht van de militaire orkesten’ de lading daardoor wel beter. Want kijk in onderstaande clip maar eens naar wat landmachtkorporaal 1 van 11 Luchtmobiele Brigade Jimmy Ouwens doet. Als DJ, in zijn optreden met de Regimentsfanfare ‘Garde Grenadiers en jagers’.