Tekst Tweede luitenant Jessica Bode
Foto Keesnan Dogger

“Hé eikel, wat zit je nou te lachen”, schreeuwt een met bivakmuts getooide terrorist tegen een passagier. Met een bivakmuts op laadt hij z’n wapen. “Zo, nu ben je niet zo stoer meer hè”, blaft hij. Gelukkig is het een groot toneelstuk. We zitten als levend oefenmateriaal middenin de anti-terreuroefening Skywave,  van de maritieme speciale eenheden van het Korps Mariniers.

“Als u bang wordt en niet meer mee wil doen, roep dan ‘NO PLAY, NO PLAY´”, benadrukt marinier Dave, die met z’n armen over elkaar voorin de bus staat. De oefening op luchthaven Schiphol is begonnen. Vanaf ‘langparkeren’ vertrekken we in colonne naar het vliegtuig. Dit keer zonder ticket en eindbestemming. 

“De wapens die je straks ziet zijn echt, maar ongeladen. Leef je in en speel het slachtoffer. Ga vooral niet de held uithangen.” Een aantal passagiers lacht geamuseerd.
 

Poppenkast

Ik hoor een vrouw achter me zeggen dat ze ´deze poppenkast´ niet serieus kan nemen en haar dochter voorspelt dat ze haar lach niet kan inhouden. Die houding verandert als we overmeesterd worden door een groepje goed acterende, bewapende terroristen. 

De deuren van de bus gaan open en de mannen schreeuwen dat we onze handen op het hoofd moeten doen. De dame achter me kijkt een van de mannen klaarblijkelijk te lang aan en krijgt een duw. “Heb ik wat van je aan?”, vraag hij. De vrouw reageert niet en de terrorist herhaalt z’n vraag op dringendere toon. Benauwd geeft ze antwoord. ”
 

Na een paar minuten worden we afgezet bij een enorme Boeing 747 met 2 verdiepingen. De kist die diezelfde avond ook nog naar een tropisch oord vertrekt. Met de handen nog steeds op ons hoofd worden we naar binnen geloodst. De crew is er al. 
 

Goede acteurs

De terroristen spreken duidelijke taal en benadrukken dat met flinke krachttermen. Minutenlang geven ze ons luid schreeuwend bevelen. De acteurs zitten goed in hun rol. Heel gek; je weet dat het nagespeeld is en toch ben je gespannen. Net als dat je bij attractie Villa Volta in de Efteling weet dat je niet over de kop gaat en toch lijkt het telkens zo. 

En dan ineens gestommel aan de deuren. We kunnen niet zien wat er gebeurt, want de raamluikjes zitten dicht. De kapers raken in paniek en ineens schijnen felle witte lichten de pikdonkere cabine in. Rode laserpuntjes schieten heen en weer, als een zwerm vuurvliegjes op een zwoele zomeravond.

‘Politie, handen om hoog’!

Tientallen mariniers (operators) van de Netherlands Maritime Special Operations Force (NLMARSOF) stormen met veel lawaai, in treintjes naar binnen en schreeuwen "Politie, handen omhoog en voor je kijken!". De boodschap wordt meerdere keren herhaald via de intercom en de terroristen worden in mum van tijd geblinddoekt en geboeid. De passagiers nog steeds met de handen op het hoofd. 

Politie

De operators maken deel uit van het Stelsel Speciale Eenheden van de Nationale Politie (NP). Bij grootschalige complexe anti-terreuroperaties worden ze ingezet onder supervisie van de Dienst Speciale Interventies (DSI). Omdat bij deze acties altijd wordt gehandeld volgens de geweldsinstructies van de DSI, wordt ´politie´ geroepen.

NLMARSOF treedt in binnen- en buitenland op bij grootschalige en complexe terreuracties. Zoals bomaanslagen, gijzelingen en vliegtuigkapingen. Dat wordt vaak geoefend, want na een aanslag telt iedere seconden. "Dat maakt het verschil tussen leven en dood", benadrukt luitenant der mariniers Mark. 

Circa 60 mariniers kunnen met circa 36 kilo aan bepakking in nog geen minuut tijd op 6 plekken een vliegtuig binnendringen.

36 kilo bepakking

Achteraf blijkt dat 60 mariniers in nog geen minuut op 6 plekken het vliegtuig zijn binnengedrongen. En dat met onder meer een pistool, aanvalsgeweer, mes, handboeien, zware helm met vizier en schild. Een bepakking van in totaal 36 kilo. 

Skywave is enerzijds een training voor ervaren MARSOF-operators en anderzijds een van de slotstukken van de opleiding tot MARSOF-operator. Mark legt uit: “De cursisten leren bijvoorbeeld vliegtuigdeuren openen, iemand boeien in het toilet en verplaatsen met de YPR (gepantserd rupsvoertuig voorzien van trap waarmee antiterreureenheden een vliegtuig snel kunnen bestormen, red.). Ook is het een goede manier om hen te integreren binnen de eenheid.”
 

MARSOF-opleiding

Mariniers die klaar zijn met de mariniersopleiding en het 3-jarig opwerktraject, kunnen zich opgeven voor de speciale MARSOF-selectie Aptitude. Daar wordt vastgesteld of je de opleiding tot operator bij MARSOF aan kunt. Competenties als conditie, samenwerking en schieten staan centraal. 
De opleiding zelf is zwaar. De helft van de kandidaten valt in het voortraject af. Maar volgens kapitein der mariniers Eric is het niet onhaalbaar. “Dat is een achterhaald stigma. De opleiding van 23 weken is bedoeld om deelnemers te trainen en te laten groeien.”
 

Evacuatie

Nadat de terroristen zijn afgevoerd, het vliegtuig is geïnspecteerd en de crew ondervraagd, worden de passagiers geëvacueerd. De special forces brengen ons in veiligheid en bevelen, op ietwat botte toon, om met de handen op het hoofd naar de uitgang te lopen. Ik stap uit mijn businessclass zetel. Dit was de eerste en voorlopig waarschijnlijk de laatste keer dat ik in deze luxe heb vertoefd. Én ik heb het overleefd.

**Luitenant-redacteur Jessica Bode deed zelf mee aan de oefening om te zien hoe de special forces trainen voor en optreden bij terreuracties.