AWACS-radarvliegtuig met pensioen
De laatste vlucht voor 1 van de AWACS-radarvliegtuigen van de NAVO is een feit. Het toestel, met de kenmerkende zwarte draaiende schotel boven de romp, is vorige week dinsdag van Duitsland naar de VS gevlogen. Daar wordt het vliegtuig opgeslagen op de ´Boneyard´, het knekelhuis, bij de Davis-Monthan Air Force Base in Tucson.
De AWACS (Airborne Warning and Control System) is de eerste van 3 vliegtuigen die wegens bezuinigingen buiten dienst worden gesteld. De overige 14 radartoestellen op de Duitse vliegbasis Geilenkirchen krijgen een opknapbeurt waardoor ze weer jaren meekunnen.
De radarvliegtuigen zijn in Nederland bekend om de doorstarts die worden getraind op Vliegbasis Eindhoven. Ze zijn berucht om hun lawaaiige motoren. Met de toestellen kan de NAVO grote stukken luchtruim controleren en militaire toestellen begeleiden tijdens hun missies.
Stoempen tegen spierziekte
Tot het gaatje gaan, de verzuring negeren. Afzien op de mountainbike en geld inzamelen voor onderzoek naar de spierziekte Duchenne. In september is dat het ‘recept’ voor Richard van der Hoek en Kees Zaadnoordijk, beiden werkzaam als specialist bij het Joint Commando Informatievoorziening (JIVC).
De bikkels stoempen van 13 tot en met 19 september op de pedalen voor de organisatie Duchenne Heroes. Ze doen dit in het bijzonder voor Daan, het zoontje van Richard en Suzanne. Artsen constateerden in 2013 bij het knulletje de ziekte van Duchenne. Dit is een nu nog ongeneeslijke aandoening die de spieren langzaam afbreekt. De ziekte is fataal, omdat uiteindelijk de hartspier stopt.
“Dat onze Daan de ziekte heeft, is en blijft verschrikkelijk”, zegt Suzanne. “Aan de andere kant brengt dit evenement ook zoveel hartverwarmende reacties en acties. Wij ervaren dit als grote steun en opsteker om positief de toekomst tegemoet te gaan.”
Duchenne Heroes is een 7-daagse mountainbiketocht door de Benelux waarbij deelnemers 700 kilometer wegtrappen en geld ophalen. Meer informatie over de tocht van Kees en Richard via www.duchenneheroes.nl/all4daan of info@all4daan.nl.
Mariniers Aruba trainen met nieuwste schip van de Marine
“Muster at your assault stations”. Niet eerder klonk deze opdracht, die onlosmakelijk is verbonden met amfibisch opereren, over de scheepsomroep van Zr.Ms. Karel Doorman. In volledige uitrusting stappen de mariniers in de vier landsvaartuigen FRISC en stuiven naar het Arubaanse Eagle Beach om een landing uit te voeren.
Zr.Ms. Karel Doorman brengt een bezoek aan het Caribische Gebied om warmweerbeproevingen uit te voeren. Dit nagelnieuwe schip, specifiek gebouwd om op zee andere schepen te bevoorraden, vaart al en voert al operaties uit, maar is nog niet helemaal af. Om te kijken hoe alle technische installaties reageren op een hoge luchtvochtigheid en watertemperatuur, is het schip naar de West gekomen. Tussen het testen door wordt ook getraind. Zo is met het squadron mariniers dat op Savaneta is gelegerd een amfibische landing uitgevoerd. Dit was nog niet eerder gedaan vanaf de Karel Doorman.
Naast de Karel Doorman, namen ook andere maritieme partners deel aan de training. De Kustwacht Caribisch Gebied en het Korps Politie Aruba ondersteunden de amfibische landing. Kijk hier naar de film.
Middendorp langer Commandant der Strijdkrachten
De Commandant der Strijdkrachten, generaal Tom Middendorp, blijft op functie tot de zomer van 2017. Op voordracht van minister Jeanine Hennis-Plasschaert stemde de ministerraad daarmee in. De minister maakte het besluit afgelopen week bekend tijdens een Algemeen Overleg in de Tweede Kamer.
De termijn van generaal Middendorp is verlengd in het belang van de continuïteit in de besturing van Defensie en stabiliteit van de Defensieorganisatie", aldus de minister. "Ik heb grote waardering voor de wijze waarop hij invulling geeft aan zijn functie. We zijn blij dat we nog wat langer een beroep kunnen doen op zijn expertise en ervaring. Ik zie er naar uit om samen de toekomstbestendige krijgsmacht verder vorm te geven."
Generaal Middendorp is 54 jaar en trad 28 juni 2012 aan als Commandant der Strijdkrachten.
Patiëntenvervoer door Defensiehelikopters verlengd
Het patiëntenvervoer van de Waddeneilanden naar het vasteland gebeurt voorlopig met de NH90-maritieme transporthelikopter en de Cougar-transporthelikopter. Zij opereren vanaf Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder.
Het patiëntenvervoer gebeurde hiervoor door 2 Cougars vanaf Vliegbasis Leeuwarden. Een civiele partij zou deze taak vanaf 1 juli overnemen, maar de overdracht loopt vertraging op. Dit komt door een kort geding tegen de Regionale Ambulance Voorziening Fryslân (RAVF) over de gunning van het ziekenvervoer. Het RAVF zou de helikopterdienst overnemen, maar eiser Heliventure is door de rechter in het gelijk gesteld. De aanbesteding moet opnieuw.
Patiëntenvervoer niet onderbroken
De betrokken partijen, onder meer belanghebbenden in de regio, de
ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Defensie, voeren nu overleg
over de manier waarop de taak moet worden uitgevoerd tot het moment van
overdracht. Daarbij staat voorop dat het patiëntenvervoer zonder onderbrekingen
doorgaat.
De operationele inzet van militaire helikopters vanaf Vliegbasis Leeuwarden, zoals de Nato Respons Force in 2016, mag niet in het gedrang komen. Daarom is gekozen voor De Kooy als standplaats voor de patiëntenvervoertaak.