Column Commandant Zeestrijdkrachten
Als ik dit schrijf is het 3 dagen geleden dat de vreselijke terroristische aanval op het volk van Israël begon. Mijn gedachten gaan uit naar de slachtoffers, de nabestaanden, familie en vrienden. Deze terreur laat zien dat we veiligheid niet als vanzelfsprekend kunnen beschouwen en dat veiligheid blijvend onze aandacht nodig heeft.
Het is inmiddels ook 3 weken geleden dat het demissionaire kabinet haar begroting presenteerde tijdens Prinsjesdag. Extra budget voor Defensie. Geld waarmee we verder gaan met het versterken van de krijgsmacht, met het versterken van onze veiligheid en die van onze bondgenoten en partners. En dat is nog steeds hard nodig.
En wat gaat u als militair of burgermedewerker van de Koninklijke Marine van die al ingezette versterking merken? In 2024 komt het Combat Support Ship ‘Den Helder’ naar Nederland, om ons voorzettingsvermogen te vergroten. Ook loopt er een onderzoek om samen met Groot-Brittannië nieuwe amfibische transportschepen te ontwikkelen die zowel de Landing Platform Docks als de OceanGoing Patrol Vessels moeten vervangen.
Andere vervangingsprojecten maken goede vorderingen en hebben onze aandacht. Denk aan de vervanging van de mijnenjagers, de M-fregatten, de onderzeeboten en later de Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF) plus het materieel voor het Korps Mariniers. Ook wordt door velen van u druk gewerkt aan de verdere uitwerking van de maatregelen uit de Defensienota 2022. Zo zullen we volgend jaar de eerste testlanceringen doen met kruisraketten vanaf een LCF. Ik realiseer me dat het superdruk is en ik veel van u vraag. Soms wellicht te veel. Ik heb eerder gezegd dat u daarbij ook aan uzelf, uw team en uw thuisfront moet denken. Ik herhaal dat bij dezen!
Meer in het hier en nu zou u moeten merken dat het gebrek aan reservedelen afneemt, dat er minder vaak ‘nee’ wordt verkocht. Het tempo waarmee een en ander beter wordt gemaakt, mag overigens nog wel wat omhoog. Soms komt het gebrek aan tempo door regels die we als marine of Defensie zelf hebben gemaakt, soms door externe wet- en regelgeving. Soms doordat we gewoonweg kennis of menskracht ontberen om alles gelijktijdig en vlot te doen. Een eenvoudige oplossing voor versnelling en verbetering is er niet en ik vraag ieder van u om in de eigen werkkring mee te helpen om processen en activiteiten te verbeteren en te vereenvoudigen. Dat geldt van matroos tot en met admiraal.
‘Ik realiseer me dat het superdruk is en ik veel van u vraag’
Eveneens dichterbij in tijd: de vaarprogramma’s zijn meer gericht op onze Hoofdtaak 1 (verdediging van Nederland en van onze bondgenoten, wereldwijd). Zo wordt er weer veel vaker in een groter verband gevaren en gaat Zr.Ms. Tromp volgend jaar een wereldreis maken. Belangrijke stappen om bij te dragen aan veiligheid op en vanuit zee, wereldwijd. Maar ook stappen om het werk aantrekkelijk te houden. Zo verwacht ik dat er bij elke langere reis een aantal mooie havenbezoeken wordt ingepland.
Om het werk aantrekkelijk te houden is het ook hard nodig dat we meer collega’s krijgen; de vacatures wegwerken. Uzelf kunt daaraan bijdragen door te helpen bij het werven, opleiden, vormen en vooral enthousiasmeren van onze jongste collega’s. Als marineleiding werken we aan een betere balans tussen varen/oefenen/inzet en tijd voor het thuisfront. Planmatig 180 dagen per jaar buiten Nederland zijn is immers veel. Zeker voor het thuisfront.
Daarnaast werken we onder andere aan het wegwerken van ‘hoepeltjes’ die je eerst zou moeten nemen voordat je qua functie of carrière een volgende stap kan maken. Ook het (drukke) oefenprogramma op zee of bij de mariniers heeft onze aandacht, net als de inzet van meer reservisten, horizontale instroom en civiele inhuurkrachten om de werklast te verlichten. En ik kan zo nog wel even doorgaan.
We doen het goed als marine. U doet het goed! De marine gaat vooruit; we dragen dagelijks bij aan veiligheid op en vanuit zee. Dat dit hard nodig is, kunt u dagelijks in het nieuws zien. Er is nog veel te doen om het nog beter te maken, om het werk aantrekkelijker te maken en om gereed te zijn voor nu en voor de toekomst.
Vice-admiraal René Tas
Commandant Zeestrijdkrachten