Tekst KAP Charlotte Snel
Foto MCD en video: SMJRBDAV’s Malcolm Duregger en Henry Westendorp. Montage: Roy de Vries

Scania versus Viertonner

Defensie neemt komende jaren stap voor stap afscheid van de goeie, ouwe viertonner. Het iconische werkpaard wordt na 30 jaar trouwe dienst vervangen door de splinternieuwe Scania Gryphus. Alle Hens dook met beide ijzervreters het zijterrein in voor een vergelijkend warenonderzoek.  

Benieuwd? Check hieronder de clip!

Hoe zit het ook alweer? 

De Scania Gryphus gaat gefaseerd alle DAF-vrachtwagens, ofwel de Viertonners, vervangen. De tonners zijn, behalve iconisch, inmiddels ook een pietsie verjaard. Veel oud materieel zit al meer dan 30 jaar in de bewapening en is simpelweg gewoon op. 

Verantwoord vooruit

Met de Scania zet Defensie een flinke stap voorwaarts. Het Zweedse werkpaard is van alle moderne gemakken voorzien. Denk aan voorruitverwarming, een hypermoderne boordcomputer en audiosysteem met bluetooth en DAB+ radio. 

Daarnaast kruit de Scania door 2 extra aangedreven assen met gemak maar liefst 6 ton meer lading mee het veld in. Dat alles anno 2021 uíteraard op een klimaatverantwoorde manier, conform de meest recente Europese uitstootnorm. En geen gedoe meer met ballistische dekens! De complete cabine van de Scania kan vervangen worden door een gepantserde variant en op het speciale frame kan naar keuze een laadbak, personeelsmodule of container worden geplaatst. 

Afscheid oude-kameraad

De vernieuwing maakt deel uit van een meerjarig, krijgsmachtbreed vervangingsproject, dat zo’n 3.000 Scania’s omvat. Hiervan gaan er meer dan 130 naar de Koninklijke Marine: 5-tonners, 10-tonners en 15-tonners en speciale navy-varianten, die water tot 1,5 meter diepte kunnen doorwaden.

Is de Viertonner hiermee helemaal overbodig geworden? Welnee. Hij rijdt al sinds midden jaren 80 en zal dat ook echt nog wel even blijven doen. Naar verwachting stroomt de laatste nieuwe Scania eind 2026 in. We hebben dus nog even om afscheid te nemen van onze oude kameraad.