Tekst Bianca Brasser
Foto SM Eva Klijn | Video: SMJRBDAV Peter van Bastelaar

Nieuwe boordmitrailleur M3M geeft boost aan slagkracht NH90

x
Foto boven: Links de nieuwste aanwinst: M3M, de boordmitrailleur die een schot voor de boeg geeft. Rechts de HK417, het precisiewapen dat de buitenboordmotor van een bootje kan uitschakelen.

Gooi een kiezel in het water en er volgt een plonsje, smijt er een kei in en er ontstaat pas echt een flinke plons. Maak kennis met de FN M3M, het nieuwe boordwapen op de NH90. Een patroon die deze boordmitrailleur boven zee afvuurt om piraten of drugscriminelen tot stoppen te dwingen, geeft volgens scherpschutter marinier 1 Thomas hetzelfde effect als de kei. Heel wat dreigender dan de ‘kiezel’ van de oude vertrouwde MAG 7.62.

x
Zie in deze video hoe de M3M als eerste operationeel wordt gebruikt tijdens missie Atalanta.

1 meter 65 lang en 37 kilo zwaar is deze aanwinst aan boord van de multifunctionele maritieme helikopter NH90. Daarmee is de M3M ruim 20 kilo zwaarder en bijna 40 centimeter langer dan de MAG, die overigens ook inzetbaar blijft.

Dreigender

“Afhankelijk van de missie wordt bepaald welke boordmitrailleur de NH90 meeneemt, de MAG of de M3M”, zegt sergeant-majoor Piet. Als sensor-operator heeft hij onder andere de taak het bedienen van de MAG-boordmitrailleur. “De M3M is veel krachtiger. Een schot voor de boeg is hierdoor dreigender. Het is een nog duidelijker waarschuwing aan piraten of drugskoeriers.”

Als er verdachte boten gestopt moeten worden, vliegt de NH90 met 2 wapens op scherp. Waarschuwingsschoten in het water, het spreidingsvuur, komen uit de MAG (foto links) of M3M boordmitrailleur. Het precisieschot is van de Accuracy (foto rechts) of tegenwoordig de HK417. (Foto’s: 860 Squadron)
Voor LTZ 2OC (V) Johan (vlieger, links) maakt het weinig verschil of hij met een M3M of MAG vliegt. “Het gewicht voel je niet op een totaal van 10, 11 ton, dus het vliegen is niet anders.” Voor ranggenoot Friso (TACCO) zit het grote verschil in het geluid: “De M3M hoor je echt in de kist en zelfs door je helm heen.”

Stop of ik schiet

“Ons doel is het stoppen van het bootje”, gaat Piet verder. Maar een schot voor de boeg is daarvoor niet het eerste middel. “Als good guys moeten we een oplopende geweldsspiraal doorlopen.” De boordschutter start, samen met de scherpschutter die naast hem zit, met handgebaren richting de bootbemanning. Negeren ze dit en geven ze ook geen gehoor aan het stopbord dat de schutters uit de heli steken, pas dan volgt een ‘schot voor de boeg’.
“Dat bestaat uit 3 salvo’s in het water,” zegt Piet “en elke streep uit zo’n 30 patronen.” De tactical coördinator of kortweg tacco, die naast de vlieger in de cockpit zit, bepaalt in samenspraak met de commandant van het marineschip hoeveel afstand er tussen het schot voor de boeg en het bootje zit. Piet: “Stopt het bootje niet, dan volgen nog eens 3 salvo's, dichter bij de boeg.”

2 man tillen de M3M in de NH90. Dat gebeurt op Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder, thuisbasis van het 860 Squadron. De boordmitrailleur staat met een rails op een plaat, waardoor het wapen makkelijk naar binnen en buiten schuift.

Impact

“Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat de bemanning op een bootje zich overgaf door een schot voor de boeg”, zegt Piet. “Dat was dan wel met de MAG. De impact van de M3M maakt de kans op overgave aanmerkelijk groter.” Lukt het niet de piraten of drugscriminelen te laten stoppen door 2 keer een schot voor de boeg, dan volgt Disabling Fire (DF). Nu is het de taak aan de scherpschutter om met zijn precisiewapen de buitenboordmotor van het bootje uit te schakelen.

Een veelzijdig bewapende helikopter dient natuurlijk nog meer doelen: zo is deze ook inzetbaar tegen 'Fast Inshore Attack Crafts', andere kleine oppervlakteschepen en tegen wielvoertuigen, tanks en troepen bij de ondersteuning van amfibische operaties.

Zr. Ms. Tromp met aan boord een NH90 vertrok 20 juli voor de EU-missie Atalanta ter bescherming van de zeevaart in de wateren rondom de Hoorn van Afrika. Dit is de eerste missie waaraan een NH90 met M3M deelneemt. (Foto’s: KPLBDAV Jasper Verolme (boven) en Detachement Atalanta)
Scherpschutter marinier 1 Thomas laat zijn HK417 voor stabiliteit rusten op een steunkoord. Sinds een jaar wordt dit precisiewapen in de NH90 gebruikt in plaats van de Accuracy.
(Foto: Phil Nijhuis)

Eén schot, één kans

Waar tot voor een jaar de Accuracy voor de DF-taak diende, is nu een nieuw wapen in gebruik: de HK417. “Een prachtig wapen”, zegt scherpschutter Thomas. Maar waar de M3M volgens hem absoluut voordelen heeft ten opzichte van de MAG, zijn de verbeterpunten van de HK417 tegenover de Accuracy minder duidelijk. “De HK417 is een semi-automatisch wapen en er kunnen meer patronen in. Dat is een voordeel voor een sniperteam op de grond – met een ander doel. Voor mij geldt: 1 kans, 1 schot. Ik schiet pas als ik gereed ben en 100 procent zeker weet dat ik de motor raak. Het maakt dan niet uit of je een semi-automatisch wapen hebt of niet.”

Welk wapen de schutters ook gebruiken, het doel is duidelijk. “Wij schieten op de boot en niet op de mensen”, besluit Piet. “Wij hebben opdracht op een zo humaan mogelijke manier een bootje stoppen.”

Doorgunner simulator

4 MAG-schutters zijn nu opgeleid op de M3M. Aan het einde van het jaar zijn dat er 7. De bijscholing kost 12 dagen. Daarbij komt de begin vorig jaar in bedrijf gestelde doorgunner simulator (DGS) op vliegbasis Gilze-Rijen goed van pas. “Een aanwinst”, zegt net opgeleide M3M-schutter René. “Storingsacties in het wapen kan je in het echt onmogelijk allemaal oefenen, in de simulator wel.” Ander groot voordeel van de simulator: geen kostbare vlieguren voor een helikopter, geen munitie en geen geluidsoverlast.

Volgend jaar wordt de M3M voor het eerst ook gebruikt om vanuit een NH90 drugskoeriers in de West de stuipen op het lijf te jagen. (Foto: KPLBDAV Jasper Verolme)