05

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 09

Het scheepsjournaal van...

Senior-centralist Marinebrandweer

Marco van de Kamer begon in 1989 als aspirant-brandwacht bij het Korps Marinebrandweer (KMB). Na 21 jaar stapte hij over naar de Alarmcentrale (AC) van het KMB. Hier vervult hij inmiddels de functie van Senior Centralist. Hij heeft de leiding over 5 andere centralisten en is onder meer verantwoordelijk voor de toepassing van de juiste alarmering- en uitrukprocedures.

“Ons verzorgingsgebied omvat alle schepen en gebouwen op de Marinebasis Den Helder, Marinekazerne  Erfprins, Maritiem Vliegkamp de Kooy, het Koninklijk Instituut voor de Marine, Fort Harssens, Antennepark Julianadorp en een deel van de stad Den Helder”, vertelt Van de Kamer. “Alle soorten alarmeringen komen binnen: brandmeldingen, ongevalmeldingen, milieu-incidenten, aanvragen voor gasvrijmetingen, aanvragen voor assistentieverlening bij het aan- en afmeren van Zr. Ms. schepen en meer. Alarmeringen komen telefonisch binnen en automatisch. Met het alarmeringssysteem NervCenter kunnen wij vervolgens in zeer korte tijd veel mensen informeren en alarmeren, waardoor de incidentbestrijding snel op gang komt.”

Dinsdag 15 september | IJsduiker en Snellius

“Om 07.10 uur krijgen we een telefoontje dat er wateroverlast is in gebouw IJsduiker op de Marinebasis in Den Helder. De brandweer rijdt hier (prio 2) naartoe. Er blijkt een gat in het dak te zitten. Het water wordt door de mannen opgeruimd en het gat afgedicht. Om 22.49 uur komt er nog een automatische brandmelding binnen vanaf  Zr. Ms. Snellius. Ter plaatse blijkt dat er iemand tegen een melder is aangelopen, waardoor het alarm afging.”

Woensdag 16 september | Marinebedrijf

“Rond 10.00 uur komt er bij ons een melding binnen dat een man op het Marinebedrijf een grote snee in zijn hoofd heeft opgelopen. De melder is behoorlijk van streek, maar wordt door een collega van mij gerustgesteld. Deze centralist belt vervolgens met de Centrale Ziekenboeg (CZB) op de haven en laat de piketwagen naar het Marinebedrijf sturen. De ziekenverplegers helpen het slachtoffer eerst ter plaatse en nemen hem voor verdere behandeling mee naar de CZB.” 

Dinsdag 22 september | Den Helder-stad

“10.50 uur, een telefonische melding: er is een persoon met de fiets gevallen in Den Helder. Er wordt voor de zekerheid om een ambulance gevraagd. We slaan alarm op de CZB; deze stuurt een ziekenwagen. Omdat de verwondingen ernstiger blijken dan voorzien, komt er ook een civiele ambulance op de plaats des onheils. De patiënt wordt dan snel naar het Gemini Ziekenhuis afgevoerd.”

Vrijdag 25 september 2015 | Doorman en Louise Marie

“Om 08.00 uur doen we de mobilofoon- en sirenetest. Kort daarna krijgen we het verzoek van Zr. Ms. Karel Doorman om een gastest in de machinekamer te laten doen. Brandweerwagen 6431 gaat ernaar toe; er blijkt geen gas in de machinekamer te hangen. De wagen gaat aansluitend snel door naar het Belgische fregat Louise Marie. Van dit schip kwam een automatische melding. Er blijkt niet veel aan de hand; er vonden werkzaamheden plaats aan de elektriciteitskabel voor de walaansluiting. Dit was niet gemeld, vandaar het automatische alarm.”

Maandag 27 september | Zeehaen

“Telefoon om 08.30 uur: er is een hydraulieklekkage bij gebouw Zeehaen. Brandweerwagen 6432 rijdt uit naar de Zeehaen om te kijken wat er aan de hand is. We waarschuwen ook meteen de Marechaussee, want er kan sprake zijn van een milieuovertreding. De oorzaak van de lekkage: een hovenier heeft per ongeluk met zijn grasmaaier een hydrauliekleiding geraakt. De leiding wordt gerepareerd en onze mannen ruimen de olie op.”