02

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 09

OPV toegesneden op deze missie

Tekst Leo de Rooij
Foto SGT-1 Eva Klijn | Video: SGT Henry Westendorp

Zr. Ms. Groningen na bezoek Dubai weer op piratenjacht

Halverwege de anti-piraterijmissie Atalanta bracht het Oceangoing Patrol-vessel (OPV) Zr. Ms. Groningen begin oktober een havenbezoek aan Dubai. Doel van dit bezoek: het ondersteunen van de bilaterale relatie tussen Nederland en de Verenigde Arabische Emiraten. Daarnaast  werd het schip ingezet als platform voor de Nederlandse defensie-industrie om zich op deze interessante markt te profileren.

Geflankeerd door ambassadeur Frank Mollen en directeur Materiële Instandhouding CZSK, commandeur Kees Boelema Robertus, ontving de commandant van de Groningen, kapitein-luitenant ter zee Walter Hansen, tal van genodigden tijdens een snikhete avondreceptie. Onder hen veel expats, vertegenwoordigers van de marine van de emiraten en lokale ondernemers.  De aanwezigheid van het schip steunde een initiatief van de Stichting Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid (NIDV). Het OPV op zich was al een product, maar bood tevens ruimte op het achterdek aan Nederlandse bedrijven om hun producten te tonen en uitleg te geven over specificaties en prestaties.

De receptie bood een goede gelegenheid de banden met de VAE aan te halen. Rechts: KLTZ Hansen.

Innovatief karakter

In hun toespraken benadrukten zowel ambassadeur Mollen als commandant Hansen het innovatieve karakter van het OPV-concept, waarmee in 2012 de bekroning ‘Schip van het Jaar’ in de wacht werd gesleept. Tijdens een korte rondleiding steken vertegenwoordigers van de marine van de emiraten hun waardering niet onder stoelen of banken: “Very nice ship, very nice”. Daar is Marcel Hendriks Vettehen, vertegenwoordiger van de NIDV, het roerend mee eens. Ook deze oud-marineman roemt het concept en uitvoering van het OPV: “Dit schip is echt state-of-the-art en een prachtig voorbeeld van waar we als Nederlandse defensie-industrie toe in staat zijn.”

‘Dit schip is echt state-of-the-art’

Cruciale assets

Voor vertrek zag commandant Hansen de piraterijmissie als de ultieme test voor het OPV. In Alle Hens somde hij de uitdagingen op: “Klimatologisch zwaar (warm water, hoog zoutgehalte, hoge luchtvochtigheid), geen steunpunt dichtbij, varen met maximale bemanning, hoogst mogelijke dreiging in het laag geweldsspectrum. Het wordt echt een test voor platform en bemanning, eigenlijk het hoogste wat we aankunnen”.

Hoe pakt dat, na 2 maanden ‘voor het echie’ op piratenjacht, in de praktijk uit? “Het schip blijkt echt toegesneden op dit soort missies, laag in het geweldspectrum”, stelt hij. “We zijn oceangoing, dus kunnen langere tijd waar ook ter wereld zelfstandig op zee een missie uitvoeren. De NH-90 boordhelikopter en snelle FRISC’s blijken cruciale assets: de helikopter geeft me oren en ogen op afstand, de snelle boten heb ik nodig bij het benaderen en onderzoeken van de scheepvaart in deze regio.” 

Marine-collega’s van de VAE krijgen een rondleiding aan boord. “Very nice ship!”

‘Iedereen helpt elkaar; we zijn 1 team, 1 Groningen’

Dubbele taakstelling

In het OPV-bedrijfsvoeringsconcept wordt gevaren met een relatief kleine bemanning. Daardoor wordt de werkdruk op het OPV als hoog ervaren. ‘Efficiënter werken in zowel tijd als capaciteit, meer managen en keuzes maken’, noemde commandant Hansen dat voor vertrek. Lukt dat ook op missie? “De integratie van de bemanning gaat erg goed en dat is belangrijk binnen dit concept, waarbij de verschillende modules met elkaar samen moeten functioneren. Maar die dubbele taakstelling geeft vooralsnog geen problemen. Iedereen helpt elkaar; we zijn 1 team, 1 Groningen.”

Het havenbezoek in Dubai wordt aangewend voor het plegen van diverse onderhoudsklussen. Hiervoor zijn speciale teams uit Nederland ingevlogen.

Batterij opladen

Het schip presteert naar verwachting, al gaat er natuurlijk ook wel eens wat stuk. De meeste aandacht gaat momenteel dan ook uit naar de materiële gereedheid. “Door de hoge temperaturen, ook van het zeewater, hebben we bijvoorbeeld te maken met koelingsproblemen. Daarom gebruiken we dit havenbezoek tevens om noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. Daarvoor komen speciale onderhoudsteams vanuit Nederland overgevlogen. En tenslotte biedt Dubai een uitgelezen kans aan de bemanning om zich, na maanden gefocust werken, te ontspannen en de batterij weer op te laden voor het vervolg van onze missie.”