Tekst LTZ 2OC (SD) Vanessa Strijbosch
‘Werkend Leren Lerend Werken heeft onterecht een slecht imago’
Werkend Leren Lerend Werken. Nog voordat de nieuwe onderwijsmethodiek bij de Koninklijke Marine is ingevoerd, leidt het al tot de nodige beroering binnen de organisatie. Tijd om deze nieuwe vorm van onderwijs binnen de marine toe te lichten. Hoofd Opleidingen Koninklijke Marine, kolonel der mariniers Peter Jan de Vin en drs. Marion Plessius, adviseur onderwijs en innovatie, lichten toe.
Werkend Leren Lerend Werken (WLLW) heeft een slecht imago. Dat geven De Vin en Plessius vrijwel direct toe. Onterecht, vinden zij. “De mensen hebben er een verkeerd beeld van en linken het aan een bezuinigingsmaatregel. Dat is het in de verste verte niet!” In 2011 begon de marine met reorganiseren. Die reorganisatie bepaalde dat er geschrapt moest worden in het opleidingsdomein. Dit betekende veel voor de initiële opleidingen: takenboekers werden niet meer boven de rol geplaatst aan boord. “Mensen denken dat dit komt door WLLW. Maar WLLW is nog niet eens ingevoerd bij de marine. Het moet los gekoppeld worden van de bezuinigingsmaatregel. WLLW is een nieuwe onderwijsvorm en heeft niets met takenboekers te maken.”
Wat is Werkend Lerend Lerend Werken?
Maar wat is Werkend Leren Lerend Werkend dan wel? In de burgermaatschappij is deze onderwijsmethodiek al meer bekend en wordt ook wel beroepsgericht onderwijs (BGO)genoemd.
- Overal en altijd praktijkgericht leren.
- De praktijk staat centraal.
- Er wordt meer aan de voorkant nagedacht over kennen en kunnen in de beroepscontext.
- Denken vanuit praktijkleertaken wordt al in de schoolse periode aangeleerd.
- Er zijn meerdere varianten mogelijk: al in het werkveld kan de leerling starten met praktijkleertaken (voorbereidend), die hij op school voortzet. Een andere variant is dat de leerling start met praktijkleertaken op school en zich daarna verdiept op de werkplek.
- Het praktijkwerkboek is meer dan afstrepen. Leerlingen moeten het ook begrijpen en kunnen uitleggen.
- De leerling wordt steeds meer zelf verantwoordelijk voor het leerproces.
- Eenduidig praktijkgericht onderwijs.
Gefaseerd ingevoerd
WLLW wordt in het voorjaar 2015 gefaseerd ingevoerd bij de initiële opleidingen. In januari worden de praktijkleermeesters opgeleid volgens het nieuwe praktijkwerkboek en vindt er een inhaalslag plaats voor de leermeesters die al de LMV hebben gedaan en nog niet hebben gewerkt met het praktijkwerkboek. De Vin besluit treffend met: “Iedereen moet zijn nieuwe rol gaan pakken. Het gaat nu gebeuren!”