02

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 03 | 2025

Simulatie is een middel, geen doel

Eerste virtuele helikopteroefening DigiBlaze smaakt naar meer

x
Leestijd: 6 minuten

Geen draaiende rotorbladen, maar slechts gezoem van enorme computers. Het Defensie Helikopter Commando (DHC) op Gilze-Rijen hield eind maart de allereerste volledig digitale helikopteroefening. “Er liepen hier vliegers rond die nijdig waren, omdat ze in de virtuele wereld werden neergeschoten”, vertelt oefenleider en commandant van het 7 Squadron majoor Jeroen van Asperen.

Tekst: kapitein Nico Schinkelshoek | Foto’s: Louis Meulstee

Drie personen in de simulator van een Chinook. Ze zitten in de cockpit. De persoon achter de twee vliegers heeft een scherm en kaart in zijn handen.
Het MSMT-concept werd in 2018 bedacht. Vliegers oefenen elke drie maanden in de simulator op noodprocedures.
Een vlieger met op zijn schoot een landkaart en een klein beeldscherm.

‘Krasje op je ego’

In de MSMT-ruimte (multi-ship, multi-type helicopter simulators) van het simulatiecentrum DHC heerst een ontspannen sfeer. De aanwezige vliegers, instructeurs en overige collega’s nemen de scenario’s rustig in groepjes met elkaar door. Aan de zijkant van de hal staan twee enorme containers met daarin simulators van de Chinook-cockpit, de Transportable Flight Proficiency Simulators. Een paar deuren verderop in het gebouw bevinden zich de Longbow Crew Trainers, soortgelijke simulators van de Apache Echo.

Ondanks dat het een digitale oefening is, nemen de deelnemers DigiBlaze uiterst serieus. Dat blijkt wel als tweede luitenant ‘Fungs’ vertelt over een van de scenario’s waaraan hij deelnam. De Apache-vlieger moest daarbij onder meer een radarsysteem onschadelijk maken in bergachtig gebied. “We zijn in die vlucht uit de lucht gehaald door datzelfde systeem. Ik baalde echt verschrikkelijk. Hier kan je dan gelukkig veilig uit de simulator stappen, maar het veroorzaakt wel een krasje op je ego”, geeft hij toe.

Een vlieger zit in een bureaustoel met een VR-bril op zij hoofd. Ook draagt hij een koptelefoon.
Majoor Van Asperen: “Dat we tijdens deze oefening minder vliegbewegingen maken, is een mooie bijvangst voor de omgeving.”
Een vlieger zit in een bureaustoel met een VR-bril op zij hoofd. Ook draagt hij een koptelefoon.

‘Niet alleen met een tweetje vliegen, maar nu ook met een viertje’

Portretfoto van majoor Jeroen van Asperen.
Majoor Jeroen van Asperen is Commandant 7 Squadron. Een belangrijke pijler daarbinnen is simulatie.

Baanbrekend

Door een gloednieuwe koppeling kunnen vliegers tijdens DigiBlaze voor het eerst met de twee typen in dezelfde virtuele omgeving oefenen. Iets wat eerder niet lukte omdat de simulators van verschillende fabrikanten komen en afwijkende databases hebben. Majoor Van Asperen, met 7 Squadron verantwoordelijk voor opleiding en simulatie, noemt de ontwikkeling ‘baanbrekend’. “We konden voorheen wel met een ‘tweetje’ vliegen in dezelfde gesimuleerde omgeving, maar nu ook met een ‘viertje’. Met behulp van diverse techneuten, kennisinstituten en vooral ook onze eigen mensen zijn we erin geslaagd de ‘Chinooks’ en ‘Apaches’ te koppelen.” Daarmee is Nederland het eerste land dat de verschillende typen simulators integreert, zegt hij. “We lopen op dat gebied voorop. Dit is een hele nieuwe manier van trainen.”

De kansen voor vliegers op het gebied van simulatie zijn eindeloos. Mede daarom werd DigiBlaze in het leven geroepen. Zo kunnen vliegers tactieken en procedures trainen en uitproberen die ze liever niet aan de buitenwereld tonen.

Een vlieger met een VR-bril op zij hoofd kijkt opzij. Daarnaast een foto van de stick die hij in zijn handen heeft.
In een virtuele omgeving is alles na te bootsen wat een luchtvarende of instructeur wil.
Een vlieger met een VR-bril op zij hoofd kijkt opzij. Daarnaast een foto van de stick die hij in zijn handen heeft.

In de sim is alles mogelijk

Train as you fight

Alle vliegbewegingen zijn online te volgen, de virtuele omgeving is beveiligd. Verder is de ‘enorm realistische omgeving’ in een simulatie met slechts een druk op de knop aan te passen. “Dat draagt gelijk bij aan een gedegen voorbereiding op Hoofdtaak 1”, zegt de majoor. “Hierop volledig voorbereiden kan niet alleen in oefengebieden. Vanwege bestaande regelgeving heb je daar maar een beperkt aantal mogelijkheden. Ook is het lastig om een realistische oefenvijand in te zetten. In de ‘sim’ kunnen we ons nog meer houden aan het principe ‘train as you fight’”, vertelt Van Asperen. Radardreiging, luchtafweersystemen, ze kunnen allemaal uit- en aangezet worden. De simulator is tevens de plek waar ‘multi-domein optreden’ (in het cyber-, land-, lucht-, ruimte en zeedomein, red.) zeer goed en snel mogelijk is. “Wil je cyber? Dan krijg je dat. Wil je een satellietverbinding vanuit de ruimte? Dat kan. En als er morgen een nieuwe technologie wordt ontwikkeld op het slagveld, kan die overmorgen in de simulators toegepast worden.”

Een militair loopt rond met een VR-bil op haar hoofd en een Glock in haar handen.
Omdat alles op dezelfde locatie gebeurt, hoeft geen rekening gehouden te worden met bijvoorbeeld de verplaatsing van mens en materieel.

Aanvulling

Bijkomend voordeel is dat scenario’s teruggespoeld of gepauzeerd kunnen worden, zodat vliegers direct leren van gemaakte fouten. Alles kan overgedaan worden, zonder bijvoorbeeld belemmeringen vanwege brandstofverbruik. Daarnaast neemt de simulator de vliegsessie op. “Je stapt uit en hebt gelijk alle informatie van die vlucht beschikbaar. De opname kan je terugkijken en evalueren. Dat is superhandig”, vertelt Fungs.

Geen volwaardig trainingsalternatief

Toch zijn de simulators geen volwaardig trainingsalternatief voor de echte helikopters. Hoewel alles na te bootsen is, geldt het vooralsnog alleen als aanvulling. “Laagvliegen bij nacht is in het echt toch anders”, benadrukt de oefenleider. “In de simulator heb je niet dezelfde beleving en bijbehorende spanning. Dat onderscheid moeten we blijven maken.” Fungs mist vooral de bewegingen die de echte kisten maken. “Maar ook willekeurige zaken zoals vogels. In Nederland moet je daar soms voor uitwijken, in de simulator is dat niet zo. Als iets daar niet is ingesteld, bestaat het niet.”

Simulatie maakt binnen Defensie grote sprongen. “Alles is maakbaar.”
De helm van een apachevlieger, met op de achterkant een Nederlandse vlag. Daarnaast de simulator van de Apache Echo, waarbij de cockpit in een u-vorm van beeldschermen is geplaatst.

‘Woest zijn omdat ze voor hun klep zijn geschoten’

Kippenvel

Nog dit jaar volgt een tweede editie van DigiBlaze, vertelt een trotse majoor Van Asperen. Daarbij zal de oefening groeien en zullen de Apaches en Chinooks, in tegenstelling tot deze editie, al vanaf het begin gezamenlijke scenario’s vliegen. Ook is het de bedoeling dat uiteindelijk andere luchtvarenden, onder wie loadmasters, en stafmedewekers deelnemen. “Simulatie is een middel, geen doel. Dat is namelijk onze air crew goede training aanbieden. Dat vliegers ook met zo’n grote lach rondlopen en soms woest zijn omdat ze voor hun klep zijn geschoten, is fantastisch. Als je dat met een simulatie kan bereiken, dan doe je het goed. Ik krijg kippenvel van wat ik hier zie gebeuren.”

Een open ruimte met daarin zwarte hokjes, waarin de simulators van de Apache Echo staan. Daartussen een rij met beeldschermen waarop personen meekijken.
De tweede Apache Echo-simulator werd tijdens DigiBlaze officieel overgedragen van COMMIT aan het CLSK.

‘Wij opereren normaal ook vanuit een container’

Verkenning van 306

Onder de deelnemers van DigiBlaze bevindt zich ook een MQ-9 crew van 306 Squadron, bestaande uit een vlieger en sensor-operator. Deze crew neemt in de MSMT deel met een simulator van het onbemande verkenningsvliegtuig. “We opereren hier onder meer gekoppeld aan het scenario met de Chinooks”, vertelt majoor ‘Fonkel’. “We onderkennen tijdens deze DigiBlaze vooral dreigingen voordat de Chinook naar een landingszone gaat.” Het is de bedoeling dat deelname aan de oefening in de toekomst via een dataverbinding vanaf thuisbasis Leeuwarden gaat. “We zijn hier om te verkennen. Je raakt pas echt bekend met elkaar als je samen gaat werken en daar is DigiBlaze goed voor”, aldus de Director of Operations van 306 Squadron. Dat de oefening gesimuleerd is, verschilt voor het squadron overigens weinig van de realiteit. “Wij opereren normaal ook vanuit een container op de grond via dataverbindingen.”

Tijdens de eerstvolgende editie van DigiBlaze krijgt de MSMT een koppeling met de Door Gunner Simulator (DGS). Vanaf dan kunnen échte vliegers en échte loadmasters in dezelfde virtuele wereld samenwerken. Meer over de DGS lees je verderop in De Vliegende Hollander.

Een vlieger in een simulator van de Apache. Voor hem lichten groene schermpjes op. Het uitzicht bestaat uit een virtuele wereld.