.

Tekst: Kapitein Joris van Duin en Arno Marchand

x

Duizendste F-35 afgeleverd

Fabrikant Lockheed Martin leverde in juli de duizendste F-35 af. Dat deed het bedrijf zonder festiviteiten. Dat heeft alles te maken met de problemen die zijn ontstaan met de verbeterde TR-3 software. Pas afgelopen 3 juli mocht na bijna een jaar weer een nieuwe F-35 worden afgeleverd met een gedeeltelijke update van die software.

De duizendste afgeleverde F-35 is niet noodzakelijkerwijs de duizendste geproduceerde. Door de leveringsstop staan er zo’n honderd toestellen te wachten op een nieuwe eigenaar. Hoeveel toestellen het precies zijn, geeft Lockheed Martin niet aan. De eerdere schatting dat het ruim een jaar duurt om alle achterstand in te lopen is inmiddels bijgesteld naar tot achttien maanden. Het duizendste toestel ging naar Amerikaanse Wisconsin Air National Guard. Foto: Lockheed Martin

Een avondfoto van een F-35 met vlaggen op de luchtinlaat en een rood-wit-blauwe staart, waarbij het wit een bliksemschicht voorstelt.

NH90’s naar Baltische Zee en Caribisch gebied

Twee NH90 maritieme gevechtshelikopters zijn eind augustus vanuit Den Helder vertrokken om aan boord van de Zr.Ms. Van Amstel en Zr.Ms. Holland te ondersteunen. De marineschepen worden de komende periode ingezet op de Baltische Zee en in het Caribisch gebied.

Zo vertrok de Zr.Ms. Van Amstel naar de Baltische zee. Het schip doet mee aan de Standing NATO Maritime Group, een van de vier permanent varende reactiemachten van de NAVO. De NH90 kijkt met geavanceerde technologie aan boord over grote afstand boven en onder water.

Een andere NH90 kwam op 30 augustus aan in het Caribisch gebied. Even waren daar twee NH90’s tegelijk aanwezig, want ook Zr. Ms. Tromp lag er in de Sint Annabaai in Willemstad (foto). De NH90 van de Holland kwam al snel in actie. Op 6 september onderschepte het schip 210 kilo coke en 2.110 kilo marihuana. De NH90 verleende assistentie vanuit de lucht en bracht een gewonde verdachte naar het ziekenhuis op Curaçao. Foto: adjudant Arnoud Schoor

De schepen Tromp en Holland in Willemstad, met op het achterdek beide een NH90.

Nederland stuurt F-16-munitie en -onderdelen naar Oekraïne

Oekraïense F-16’s krijgen van Nederland raketten en onderhoudsmaterialen. Dat maakte minister van Defensie Ruben Brekelmans op 6 september op Ramstein Air Base in Duitsland bekend.

De raketten zijn zogenoemde lucht-luchtraketten die de Oekraïense gevechtsvliegtuigen kunnen gebruiken om het luchtruim te verdedigen. “Zonder ondersteuning en reservedelen voor de instandhouding vliegen F-16’s niet. Nederland levert voor tachtig miljoen euro aan materialen”, zegt Brekelmans. “Naast grote hoeveelheden reservedelen gaat het om generatoren, kleine voertuigen, essentiële onderhoudsmaterialen, gespecialiseerd gereedschap en trappen.” De minister zei niets over aantallen en typeaanduiding voor deze levering.

Luchtmacht op Wereldhavendagen

Natuurlijk stond de scheepvaart centraal op de Wereldhavendagen, op 6, 7 en 8 september in Rotterdam. Maar demonstraties van de NH90 en een fly by van F-35’s van 322 Squadron bezorgden honderdduizenden bezoekers extra kippenvel.

Langs de oevers van de Maas konden zij zich vergapen aan veertig schepen, waaronder die van de Koninklijke Marine. Op het amfibisch transportschip Zr.Ms. Johan de Witt stond een NH90 op het achterdek. Een vliegende NH90 liet zien waartoe het toestel onder andere in staat is. Als kers op de taart kon het massaal toegestroomde publiek op zaterdag genieten van een fly by van vier F-35’s over Rotterdam. De toestellen kwamen van de Indië-herdenking in Roermond. Bij het evenement hielpen meer dan vijfhonderd defensiemedewerkers. Het evenement trok zo'n 400.000 bezoekers, net zoveel als vorig jaar. Volgend jaar zijn de Wereldhavendagen op 5, 6 en 7 september. Foto’s: Louis Meulstee

Links publiek dat op het achterdek van een schip kijkt naar een NH90, rechts een NH90 die voor een aantal woontorens vliegt.

Stoffelijke resten in wrak Britse bommenwerper

Bij de berging van de Britse Vickers Wellington HE346 van RAF No.166 Squadron in Friesland heeft Defensie stoffelijke resten van de bemanning gevonden, zo werd op 13 september bekend. Vijf bemanningsleden van het toestel dat op 26 juni 1943 bij Holwerd neerstortte, staan nog te boek als vermist.

De gevonden resten zijn naar het laboratorium van de Bergings- en Identificatiedienst van de Koninklijke Landmacht gebracht. Daar proberen onderzoekers erachter te komen van hoeveel personen de resten zijn. Tijdens de acht weken durende berging zijn ook vliegeruitrusting zoals een leren vliegercap en zuurstofmasker gevonden. De berging duurde van 29 juli tot 18 september.

Het toestel werd opgegraven in het kader van het Nationaal Programma Kansrijke Vliegtuigbergingen. Dat ondersteunt gemeenten bij de kosten van deze bergingen. Het programma biedt nabestaanden de mogelijkheid om duidelijkheid te krijgen over het lot van hun familieleden en om de overledenen een laatste eervolle rustplaats te geven. Tijdens de Tweede Wereldoorlog crashten in Nederland zo’n 6.000 vliegtuigen. De meeste daarvan zijn geborgen.

Oekraïense F-16-vliegers in opleiding in Roemenië

De eerste Oekraïense militairen die tot F-16-vlieger worden opgeleid in Roemenië, zijn begonnen. Dat maakte minister van Defensie Ruben Brekelmans op 13 september bekend. Ze krijgen op vliegbasis Fetești hun opleiding bij het Europese F-16-trainingscentrum.

Dit EFTC is opgezet op initiatief van onder andere Nederland, dat voor het trainingsdoel ook achttien F-16’s beschikbaar heeft gesteld. Daarvan zijn er nu veertien geleverd. Tegen het einde van dit jaar maken de Oekraïense militairen de eerste vlieguren in de F-16’s.
Nederland, Denemarken en de Verenigde Staten nemen samen het voortouw om Oekraïense F-16-vliegers op te leiden. Naast de achttien toestellen voor training, stelt Nederland ook nog 24 F-16’s beschikbaar voor levering aan Oekraïne zelf. Foto: sergeant-majoor Jan Dijkstra

Drie Nederlandse F-16’s op de flightline in Roemenië.
Een vliegende MQ-9 Reaper.

MQ-9 Reaper vliegt vanaf Leeuwarden

Een MQ-9 Reaper van het 306 Squadron vloog op 18 september voor het eerst in het Nederlands luchtruim. Het onbemande vliegtuig maakte een oefenvlucht. Dat gebeurde boven het noorden van het land en het aangrenzende zeegebied.

Met het toestel trainen militairen de samenwerking met onder meer jachtvliegtuigen, grondtroepen en luchtverkeersleiding. Die opereren de komende weken in het gebied voor de Weapons Instructor Course waarbij wapeninstructeurs op de F-35 worden opgeleid. De MQ-9 sluit hierbij aan. De vluchten zijn ook van belang om meer MQ-9-vliegers te trainen.

Op 1 en 2 september 2021 was al eens een Amerikaans fabriekstoestel te gast boven Leeuwarden toen het demonstratievluchten uitvoerde voor de Britse strijdkrachten. De drie andere MQ-9’s van 306 Squadron opereren vanuit Roemenië. Foto’s: sergeant-majoor Cristian Schrik

n MQ-9 Reaper taxiet op Vliegbasis Leeuwarden.

Herbegrafenis Britse Market Garden-militairen

Twee Britse militairen zijn tachtig jaar na hun verdwijning herbegraven. Dat gebeurde 18 september op de Airborne Begraafplaats in Oosterbeek. Het gaat om lieutenant Dermod Anderson en private Henry Moon. Zij raakten tijdens Operatie Market-Garden in 1944 vermist. Hun stoffelijke resten zijn op het voormalige slagveld teruggevonden en geborgen. De Bergings- en Identificatiedienst Koninklijke Landmacht heeft ze uitvoerig onderzocht en geïdentificeerd.

Na inzet in Afrika en Normandië maakte private Moon op 17 september deel uit van het grondoffensief van Market Garden. Hij kwam ten noorden van Bemmel om het leven tijdens een Duitse mortierbeschieting op 1 oktober 1944 en werd als vermist opgegeven. Zijn veldgraf is gevonden tijdens werkzaamheden aan de A15.

Lieutenant Dermod Anderson was zweefvliegtuigpiloot bij het Glider Pilot Regiment. Op D-Day vloog hij een zweefvliegtuig met militairen naar Normandië en keerde per schip terug. Op 18 september 1944 landde Anderson met een zweefvliegtuig bij Wolfheze. Met zijn passagiers trok hij richting Oosterbeek. Daar sneuvelde hij op 25 september 1944 door een Duitse mortiergranaat. Naar nu blijkt werd Anderson destijds in zijn schuttersput begraven en raakte vermist. Zijn stoffelijke resten werden aangetroffen tijdens een locatieonderzoek naar verloren veldgraven. Een detachement van het Army Air Corps verzorgde de uitvaartceremonie. Anderson en Moon zijn in het bijzijn van nabestaanden met militaire eer begraven. Foto: Studio 38C.

Militairen dragen een lijkkist met daarop een Britse vlag.
Links luchtmachtmilitairen op weg naar hun opstelplek, rechts een militair die een commando roept.

Prinsjesdag

Het publieke deel van Prinsjesdag gaat uiteraard om het zien van de koninklijke stoet met daarin onder meer de Glazen Koets. Maar de dag is jaarlijks ook een van de hoogtepunten van de defensie-inzet in eigen land. Zo’n 2.000 mannen en vrouwen vormen langs de route de ere-afzetting, en in de stoet rijden vele militaire detachementen en militaire muziekkorpsen mee.

In de troonrede, voorgelezen door koning Willem-Alexander in de Koninklijke Schouwburg, stond onder meer het volgende over Defensie: “Ons land heeft altijd een open blik naar de buitenwereld gehad. Dat blijft zo, want samenwerking binnen de Europese Unie en de NAVO is onze belangrijkste garantie op welvaart, stabiliteit en veiligheid. Met het besluit Oekraïne te blijven steunen, is een rechtstreeks nationaal belang gediend, militair én economisch. Dat geldt ook voor de keuze om de hoogte van het defensiebudget wettelijk te verankeren. De Nederlandse rechtsstaat en de internationale rechtsorde moeten op alle mogelijke manieren worden beschermd en versterkt. Daarom investeert het kabinet de komende tijd onder andere in de politie, in de voortgaande strijd tegen ondermijnende criminaliteit en in defensie. De NAVO-top die komend jaar in Den Haag plaatsvindt, onderstreept nog eens de internationale betrokkenheid en inzet van Nederland.” Foto’s: Sjoerd van der Hucht

 

Links militairen in de ere-afzetting en rechts de Glazen Koets.

50 jaar F-16 in schaalmodellen

Op zaterdag 23 november wordt tijdens het European Scale Modelling (EMS) aandacht besteed aan het vijftig jarig bestaan van de F-16 Fighting Falcon. Dit gebeurt met een opstelling van zeer hoogwaardig gemaakte F-16 schaalmodellen. Veruit de meeste daarvan zijn in uitvoeringen van de Koninklijke Luchtmacht met prachtige squadronemblemen op de staarten. Modelbouwers die in dit onderwerp gespecialiseerd zijn, eren op deze manier de uitfasering van dit geweldige toestel bij de Koninklijke Luchtmacht.

EMS wordt jaarlijks georganiseerd door de International Plastic Modellers’ Society (IPMS) afdeling Nederland. Kom vooral zelf ook kijken. Plaats van handeling: Expo Hallen te Houten. Voor uitgebreide informatie over organisatie, deelnemers en toegang zie: https://euroscalemodelling.nl. Foto: Meindert de Vreeze

Een model van de F-16 J-066 Orange Jumper in de schaal 1/32.