Correct verpakken en etikettering van levensbelang

x
Leestijd: 4 minuten

Flessen ethanol met een verkeerd etiket, munitie die niet goed verpakt is of lithiumbatterijen die in te grote hoeveelheden bij elkaar staan. Het kan bij luchtvracht een gevaar opleveren in een vliegtuig. Met de opening van het Defensie Luchtvracht Expeditie (DLE) Trainingscentrum wil Defensie het aanbieden van luchtvracht door alle krijgsmachtdelen verbeteren. Wat níet veilig is, wordt níet vervoerd.
 

Tekst: Michael Simon | Foto’s: Frank van Beek

Majoor Gwen Kops en adjudant Paul van de Ven tijdens de openingsceremonie van het nieuwe trainingscentrum.

“Onderzoek liet zien dat afzenders niet altijd op de juiste manier hun luchtvracht aanboden”, vertelt majoor Gwen Kops. Als commandant van 940 Squadron valt het DLE onder haar verantwoordelijkheid. “En dan gaat het met name om gevaarlijke stoffen als munitie, lithiumbatterijen en drukhouders. Collega’s hadden wel de juiste intenties, maar niet de juiste ervaring en zijn daardoor simpelweg niet vakbekwaam genoeg.”

Op de training leren cursisten ook op de juiste manier navigeren door het vuistdikke IATA-handboek.

‘Op de juiste manier verpakken, etiketteren en documenten opmaken’

En daar moet de vierdaagse training in het gloednieuwe trainingscentrum verandering in brengen. In die periode leren cursisten niet alleen hoe het vuistdikke handboek van IATA (International Air Transport Association, red.) in elkaar steekt en waar ze wat kunnen vinden. “Hier bieden we hen ook praktijkervaring”, geeft adjudant Paul van de Ven aan. Als hoofd van DLE is hij eindverantwoordelijk voor het trainingscentrum. Hij wijst naar het verpakkingshandboek van IATA dat op tafel ligt, met een dikte van twee gestapelde telefoonboeken. “En allemaal flinterdunne viltpagina’s, dus het is ontzettend veel. Hier leer je niet alleen hoe je in dit handboek op de juiste manier moet zoeken, maar ook hoe je op de juiste manier moet verpakken, etiketteren en hoe je de juiste documenten dient op te maken.”

Sergeant-majoor Piet van Zelst (l.) en adjudant Paul van de Ven (m.) zijn momenteel de enige instructeurs.

Cursusleiders en cursisten gezocht

De vierdaagse training is beschikbaar voor alle krijgsmachtdelen. Collega’s kunnen zich, na het afronden van de IATA-opleiding, inschrijven via het Opleidingsplan (IOP). Na die vier dagen krijgen de cursisten het halve jaar erna diverse online opdrachten om op hun eigen werkplek uit te voeren. Die worden online gemonitord. Worden de opdrachten vervolgens succesvol afgerond, krijgt de cursist de kwalificatie ‘vakbekwaam’ en een vaardigheidscode achter zijn of haar naam in het systeem om dit aan te tonen.

“We hebben zes trainingsplekken per sessie. De trainingen zijn defensiebreed en voor iedereen die binnen de luchtvrachtketen werkzaam is toegankelijk.” Momenteel geven adjudant Paul van de Ven en sergeant-majoor Piet van Zelst de cursussen. ZIj zijn nog op zoek naar versterking van hun team. Op de DLE Sharepoints is meer informatie hierover te vinden.

Van de Ven: “Met gevaarlijke stoffen van verschillende klassen bij elkaar creëer je eigenlijk een soort grote, vliegende bom.”

Gevaarlijke situatie door onjuiste stickers

Het juiste etiket en het juiste formulier invullen: handelingen die kunnen voorkomen als administratieve rompslomp, maar ze zijn het allesbehalve, legt Van de Ven uit. “Een onjuiste etikettering kan zorgen voor een verhoogd risico binnen de luchtvrachtketen. Wanneer je bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen van verschillende klassen bij elkaar verpakt, creëer je eigenlijk een soort grote, vliegende bom.”

Majoor Kops vult aan: “Het is niet dat wij an sich gevaarlijke vracht vervoeren, maar als je niet de juiste regels volgt kunnen combinaties gevaar opleveren. Denk aan brandstof. Dat wil je juist niet bij munitie verpakt hebben. Verpakkingen met gevaarlijke stoffen die op elkaar kunnen reageren, mogen niet naast elkaar in een vliegtuig worden geladen of tegen elkaar worden geplaatst. Dit om te voorkomen dat bij lekkage de stoffen met elkaar kunnen gaan reageren en daarmee een gevaar opleveren voor iedereen aan boord van het vliegtuig.”

De juiste etikettering zorgt dat de bemanning van een vrachtvlucht weet wat er vervoerd wordt.

‘Niet juist verpakte materialen trekken een enorme wissel op de hele keten’

Tijdsverlies

Kortom; als de juiste papieren, verpakking of etiketten ontbreken, moet de zending stilgelegd worden. Adjudant Van de Ven: “En dat is op z’n zachtst gezegd vervelend als jij aan de andere kant van de wereld op je luchtvracht aan het wachten bent. En wellicht dat een deel wel goed verpakt is, maar we willen een zending niet uit elkaar trekken. Bovendien gaat het met vliegtuigen mee, die gepland en gereserveerd zijn en binnen bepaalde slots mogen vliegen. Dat pas je niet zomaar even aan. Met andere woorden: niet juist verpakte materialen trekken een enorme wissel op de hele keten.”

Want als het niet juist verpakt is, moet de verzender zich melden in Eindhoven. Majoor Kops: “Wij mogen de pakketten niet openmaken; dan zouden wij de afzendersrol overnemen. Dus de afzender moet in zo’n geval hier naartoe komen en dat betekent weer extra tijd die we vaak niet hebben. Want vracht moet zo snel mogelijk weg, maar wel helemaal volgens de veiligheidsvoorschriften.”

Verwacht bij het DLE-trainingscentrum geen oefenlokaal met bureaus en stoelen: het is gewoon een afgezet deel van een van de hangaars van 940 Squadron.