.
Leestijd: 7 minuten
Counter-drone-oefening
Eind september vond op de Luitenant-generaal Bestkazerne een counter-drone-oefening van de NAVO plaats. De jaarlijkse Tactical Interoperability Excercise (TIE) bracht industrie, onderzoeksinstituten en Defensie samen. Kleine drones vormen een steeds groter risico. Ze zijn relatief goedkoop en kunnen met creatieve aanpassingen een grote dreiging zijn. De NAVO is daarom blijvend op zoek naar manieren om dreigingen ervan te detecteren, identificeren en neutraliseren.
Technische interoperabiliteit is daarbij een belangrijk gegeven en betekent niets anders dan de technische mogelijkheden om systemen met elkaar te laten communiceren. Dat kan door het gebruik van standaarden voor gegevensuitwisseling. Precies dat is waarom deze TIE 23, georganiseerd door NATO Communications and Information Agency (NCIA), draait. Samenwerking tussen systemen levert een aantal voordelen op: door het delen van data krijg je een beter beeld van de werkelijkheid, systemen kunnen elkaars taken overnemen, of met elkaar samenwerken om gezamenlijk een doel te bereiken.
Tijdens de TIE23 werden diverse sensoren, effectoren, jammers en drones die andere drones aanvallen onder de loep genomen. Dit gebeurde zowel virtueel als live. Zo werden er operationele scenario’s beoefend als een aanval op het Command en Control Center (foto). Ook was er te zien hoe een drone gestoord en overgenomen kan worden.
De samenwerking tussen de NAVO, kennisbedrijven en de industrie biedt de mogelijkheid grotere stappen te nemen in de verbetering van de counter-drone capaciteit. Foto: Rob Gieling
Chinook naar hoger zelfverdedigingsniveau
Het 980 Squadron van het Logistiek Centrum Woensdrecht voert vanaf eind september een modificatie uit om het zelfverdedigingssysteem van de Chinook naar een hoger niveau te tillen. Samen met collega's van SES-I, een technisch team van specialisten uit de USA, is de eerste modificatie inmiddels uitgevoerd. De tweede Chinook wordt in oktober onder handen genomen en voorzien van het AN/VR-2B Laser Detection System.
“Het is een modificatie waarin heel wat uren in gaan zitten voor de verschillende disciplines van 980 Squadron”, vertelt squadroncommandant Elvis Pinto Teixeira. “De doorlooptijd van de modificatie is ongeveer 25 werkbare dagen. Door de modificatie te integreren in een 640 vlieguren fase-inspectie, wordt de gecombineerde doorlooptijd van beide activiteiten aanzienlijk verkort tot ongeveer zestig werkbare dagen. Op die manier beschikt 298 Squadron weer zo snel mogelijk over hun Chinooks.” Foto: KLu
Onderzeebootbestrijding tijdens Autumn Archer
Het was een tijd geleden dat de Koninklijke Marine het jagen op een onderzeeboot en torpedo’s afwerpen om de dreiging uit te schakelen had beoefend. Maar tijdens Autumn Archer begin oktober kon elke stap van de anti-submarine warfare (ASW) goed worden doorlopen.
Tijdens de oefening in het Skaggerak gebruikten de fregatten Zr.Ms. Van Amstel, Zr.Ms. De Zeven Provinciën en het Belgische M-fregat Louise-Marie hun sonars om de oefendoelen op te sporen. Na een positieve identificatie lanceerde een Nederlandse een NH90 van 860 Squadron oefentorpedo’s om het doel aan te vallen. “We kunnen het nog”, aldus marineofficier Maaike. “Alle eenheden hebben ervaren hoe het is om onze middelen adequaat in te zetten.”
De fregatten en NH90 voegden zich na de oefening bij andere vlootverbanden om mee te doen aan grote internationale oefeningen als Joint Warrior waar ASW ook een belangrijk thema is. Medio december keren de schepen en NH90 terug naar hun thuishavens. Foto’s: sergeant-majoor Christian Schrik
Militair Beperkt Type Certificaat voor MQ-9
De Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA) gaf op 11 september het Militair Beperkt Type Certificaat (MBTC) uit voor het onbemande luchtvaartuigsysteem MQ-9 Reaper. De directeur MLA, commodore Jean-Paul Apon, reikte het certificaat uit aan hoofd van de afdeling Luchtvaartsystemen (LVS) van COMMIT, kolonel Rémy Michielsen.
Dat gebeurde op vliegbasis Leeuwarden, de thuisbasis van het 306 Intelligence, Surveillance & Reconnaissance Squadron. Bij de overhandiging waren de bij het MBTC betrokken medewerkers van de afdeling LVS, de MLA en het 306 Squadron aanwezig.
In 2017 is het contract ondertekend voor de aanschaf van het MQ-9 Reaper Unmanned Aircraft System (UAS). Het CLSK kreeg na de acceptatievlucht op 31 januari 2022 de beschikking over de eerste MQ-9. Nadat ook de overige systeemdelen waren overgenomen, is het geheel naar vliegveld Hato op Curaçao overgebracht. Daar werd op 20 april 2022 de eerste Nederlandse vlucht gemaakt in het kader van de Operational Test and Evaluation.
Voor deze vluchten heeft de MLA een Permit to Fly afgegeven. Daarna is door typemanagementbureau UAS toegewerkt naar het certificatiedossier dat nodig is om het uiteindelijke MBTC te kunnen afgeven. Daarin wordt aangetoond dat het systeem veilig is om te worden ingezet en ook onder welke voorwaarden dit moet gebeuren. Deze voorwaarden maken het mogelijk om ook boven Nederland te vliegen. Foto: KLu
Op het strand
Het strand bij het Deense Rømø wordt regelmatig gebruikt voor oefeningen met transportvliegtuigen. Ook 336 Squadron neemt daar af en toe aan deel. Het weer zat de editie van oktober – waaraan ook Duitsland, Denemarken en Noorwegen deelnamen – op sommige momenten niet echt mee met veel regen en wind. Daardoor pakte de oefening voor Nederland niet helemaal uit zoals gehoopt en bleef het beperkt tot een aantal touch and go’s. Voor Pathfinders van 11 Luchtmobiele Brigade die landingszone hebben uitgezet en gecontroleerd, was het wél een geslaagde oefening. Foto: Royal Danish Air Force
F-16 Orange Jumper in spotlight NMM
In de collectie van het Nationaal Militair Museum (NMM) bevindt zich ook de F-16BM Orange Jumper. Zoals het museum zelf aangeeft, ‘een straaljager met een verleden’. Het toestel was het testvliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht. Op 11 november houdt het NMM een dat speciale dag met dit vliegtuig als middelpunt.
Die dag kom je alles te weten over dit bijzondere vliegtuig, het testvliegen en de technische ontwikkelingen door presentaties door vliegers en technici die ermee hebben gewerkt. En natuurlijk is er een walk around rond de Orange Jumper. In grote lijnen is het programma:
Starttijd: 10:30 uur
Ontvangst in de Foyer Auditorium, vanaf 10:00 uur
Duur programma: 4,5 uur
Locatie: auditorium en buiten bij het museum
Prijs: € 17,50 p.p. (incl. speciaal ontworpen Orange Jumper patch en kopje koffie of thee)
Museumticket is niet nodig voor de F-16 Orange Jumper dag. Wil je het museum na afloop bezoeken, schaf dan een apart ticket aan. Het programma is exclusief lunch. Het volledige programma vind je hier.
Nightshoot
De F-16 Orange Jumper komt voor de nightshoot speciaal buiten te staan op een fotogenieke plek en wordt in de avond verlicht voor de mooiste plaatjes. Pak je camera er bij en meld je aan voor de gratis fotoshoot.
Datum: vrijdagavond 10 november
Tijd: 16:00 tot 18:30 uur
Locatie: ontvangst op het platform achter het museum
Prijs: gratis, maar aanmelden verplicht
Meld je hier aan voor de Nightshoot.
NH90 werkt aan amfibische capaciteit
860 Squadron oefende met de NH90 niet alleen op zee zoals tijdens Autumn Archer. Het Verenigd Koninkrijk was begin oktober het strijdtoneel tijdens de oefening Guardian Defender. De helikopterbemanningen van Vlucht 2 trainden de amfibische gereedheid overdag en ‘s avonds, samen met het Korps Mariniers, Britse eenheden en grondteams van het Helicopter Warfare Centre. De oefening past in het opwerken van 860 Squadron naar een volledige amfibische capaciteit. Foto: sergeant Gregori Fréni
Amerikaans F-35 bezoek op Woensdrecht
Begin oktober brachten de directeuren van het F-35 Joint Program Office (JPO) en het JPO Lightning Support Center een bezoek aan de Vliegbasis Woensdrecht. Het bezoek van respectievelijk Sean Burke en major-general Donald Carpenter stond in het teken van de reeds bereikte Nederlandse resultaten en de huidige uitdagingen in het F-35 programma.
Ook hoe Nederlandse kijkt naar verbetering in de beschikbaarheid van F-35-onderdelen en de betaalbaarheid daarvan passeerden de revue. Daarnaast bracht de delegatie een bezoek aan de strategische partners van het Air Support Command (i.o.) om nader kennis te nemen van de F-35 Maintenance, Repair, Overhaul and Upgrade (MRO&U)-faciliteiten en het F-35 European Regional Warehouse.
Het bezoek werd afgesloten met de uitreiking van US-Service medals aan luitenant-kolonel Marty van den Bersselaar, majoor Jacco Schutten en majoor Tace Hagen. Foto: KLu
Tekst: Arno Marchand