08

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 10 | 2023

Oud-luchtmachter ingelijfd bij Jumbo-Visma

Van 640 Squadron naar beste wielerploeg ter wereld

x
Leestijd: 6 minuten

Een jaar lang combineerde hij zijn fulltimebaan bij 640 Platformsquadron met semiprofessionele wielerport. Wanneer de successen elkaar in razend tempo opvolgen, besluit Bart Lemmen vol voor zijn profavontuur te gaan. En, met succes! Onlangs lijfde topploeg Jumbo-Visma de reservekapitein in. “Dit had ik niet durven dromen.”

Tekst: kapitein Charlotte Verolme | Foto’s: Oskar Scarsbrook, Human Powered Health

Chaos, hectiek. Sinds de bekendmaking dat Lemmen vanaf volgend jaar op het hoogste niveau in het wielerpeloton fietst, staat zijn telefoon roodgloeiend. Nationale media, lokale kranten; allemaal zijn ze benieuwd naar het verhaal van dit uitzonderlijke talent. Het is amper bij te benen, maar voor ‘zijn’ Vliegende Hollander maakt de luchtmachtreservist graag even tijd.

 

Tweede luitenant Lemmen als Vluchtcommandant Vlucht 2 van de PVE Bewaking van het 640 Squadron op Vliegbasis Volkel. Foto: Defensie
De wielerloopbaan van de 28-jarige Lemmen verloopt op zijn zachtst gezegd nógal bijzonder.

‘Ik reed koersen met relatief weinig training uit – absurd eigenlijk’

Absurd

De massale media-aandacht voor de 28-jarige Lemmen is te verklaren. Zijn wielerloopbaan verloopt immers op zijn zachtst gezegd nógal bijzonder. Waar de meeste profs zich vaak van jongs af aan al volledig toeleggen op de sport, stapt Lemmen pas een kleine zes jaar geleden voor het eerst op de racefiets. Tijdens zijn langmodelstudie aan de Koninklijke Militaire Academie rijdt hij in 2017 zijn eerste echte koers. “Dat ging wel lekker”, erkent de Utrechter. Na een aantal succesvolle wedstrijden in de amateurcategorie begint het kwartje te vallen. “Terwijl in deze klasse het instapniveau al best hoog is, won ik direct meerdere wedstrijden zonder veel noemenswaardige training. Absurd eigenlijk.”

Hoewel het fietsen hem duidelijk goed af gaat en hij er absoluut de lol van in ziet, speelt de sport lange tijd nog geen centrale rol in Lemmens leven. Hij heeft zijn handen vol aan zijn werk als vluchtcommandant op Volkel. Door onregelmatige diensten kan de toenmalige eerste luitenant niet zo vaak trainen als hij wil en ook wedstrijden in het weekend moet hij om deze reden regelmatig aan zich voorbij laten gaan. Niet dat het hem stoort. “Ik vond mijn werk superleuk. We hadden een hecht team, de sfeer was goed. Ik trainde waar mogelijk, maar wilde niet dat mijn baan eronder zou lijden.”

Waar de meeste profs zich vaak van jongs af aan al toeleggen op de sport, stapt Lemmen pas een kleine zes jaar geleden voor het eerst op de wielrenfiets.

Zijn resultaten hebben de potentie om compleet door het dak te gaan

Volksverhuizing

Pas wanneer hij in 2022 een contract tekent bij semiprofessionele wielerploeg VolkerWessels Cycling Team, schakelt Lemmen een tandje bij. Er moet volop getraind worden, óók naast die veeleisende baan. “Dat was soms best pittig”, erkent hij. “Ik was binnenslaper, dus iedere week trok ik met mijn hele hebben en houden naar het zuiden. Kijk, hardlopen is makkelijk hè. Je neemt je broekje en een paar schoenen mee, dan ben je er wel. Bij mij was het een hele volksverhuizing. Fietsschoenen, bidons, pakken, jasjes, eten, en de fiets zelf natuurlijk. En alles moest bij thuiskomst en na wedstrijden weer schoon.”
Niet alleen de materiële, maar ook de fysieke last begint op een bepaald moment zijn tol te eisen. Lemmen beseft dat zijn resultaten de potentie hebben om compleet door het dak te gaan als hij zich écht fulltime op het wielrennen toelegt. Eind vorig jaar besluit hij daarom de luchtmacht vaarwel te zeggen. “Ik had inmiddels een contract bij profploeg Human Powered Health op zak, dus durfde ik die stap wel te maken.”

Met een contract van wielerploeg Human Powered Health op zak, zegt de officier de luchtmacht als fulltimer eind vorig jaar definitief vaarwel.

Interesse van Jumbo-Visma voor de opvallende nieuwkomer

Dubbel

Het afscheid op Volkel? “Tja. Hoe cliché ook, dat was heel dubbel”, blikt Lemmen terug. Op dat moment is hij kapitein Hoofd Kennis en Training van 640 Squadron. “Ik had superveel zin om profwielrenner te worden, maar liet ook iets moois achter. Het was echt kiezen tussen twee goeden. Maar ik keek vooral uit naar de toekomst. Voor mij het bewijs dat dit de juiste keuze was.”
En mócht hij al aan zijn keuze twijfelen, geeft het universum hem niet veel later het ultieme teken. Tijdens zijn zoektocht naar een volgende ploeg en – om het nog maar eens te benadrukken – na slechts één seizoen in de profrangen, uit Team Jumbo-Visma zijn interesse in de opvallende nieuwkomer. Lemmen is inmiddels voor twee jaar vastgelegd.

In razend tempo werkt de luchtmachter zich afgelopen jaren via nationale en militaire kampioenschappen naar de top. Bij het NMK Wielrennen in 2021 wint hij zowel bij de tijdrit als de wegwedstrijd. Foto’s: sergeant-majoor Cinthia Nijssen

Bruggetje

“Bart beoefent het wielrennen nog maar net als topsport. Daarvoor heeft hij een intensieve militaire opleiding gehad en combineerde hij wielrennen met een zware baan bij Defensie. Dat triggerde ons”, verklaarde sportief verantwoordelijke van Jumbo-Visma Merijn Zeeman in een persbericht.
Het bruggetje tussen zijn militaire opleiding en de wielrensport snapt Lemmen wel. “Voor het voltooien van een militaire opleiding moet je sowieso een zekere mate van discipline, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid bezitten. Doorgaan, ook als het écht heel zwaar is. Anders kom je er niet. Eigenschappen die in de topsport ook vereist zijn.”

Lemmen behaalt op het Militair Wereldkampioenschap wielrennen in 2021 in het Franse Poitiers goud in de tijdrit, en met de nationale ploeg op de weg brons. Daarmee is hij sinds het opheffen van de Defensie Topsportselectie de eerste Nederlandse militaire wereldkampioen en mag hij de regenboogtrui dragen. Foto: sergeant-majoor Cinthia Nijssen

‘Die ingang bij Defensie is toch een fijn idee’

Wereldtop

Dat hij nog geen jaar geleden wekelijks met zijn hele hebben en houden naar Volkel tufte, kan Lemmen soms lastig bevatten. “De overstap van officier naar fulltime wielrenner was al een grote. Maar dat ik deze kans nu krijg, had ik niet durven dromen. Hoewel ik nu een jaar in een profpeloton rondrijdt, is dit wel echt een enorme stap. Jumbo-Visma heeft renners onder contract van de absolute wereldtop. Bizar.”
Hoewel hij zijn vlekkenpak met volle overtuiging inruilt voor een lycra-variant, gooit Lemmen de deur bij Defensie niet helemaal achter zich dicht. Als reservist bij de Groep Luchtmacht Reserve blijft hij verbonden aan de krijgs- en luchtmacht. Want hoewel hij een ongelofelijke, vliegende start heeft gemaakt, zal ook racemonster Lemmen ooit aan de rem moeten trekken. “Je kunt geen wielrenner blijven tot je 66ste. Ik hoop natuurlijk zo lang mogelijk mee te gaan, maar die ingang bij Defensie is toch een fijn idee. Je weet maar nooit hoe het loopt.”