US Army Brigades gebruiken Nederland als doorvoerhaven
Al diverse keren kwam een brigade van de US Army met rijdend en vliegend materiaal naar Nederland. Dat was ofwel voor de terugreis naar de Verenigde Staten, dan wel voor de ontplooiing elders in Europa. Elke keer hetzelfde concept toch? “Dat klopt, maar toch is het elke keer ook weer een heel andere uitvoering.”
Tekst: Arno Marchand | Foto’s: Herman Zonderland
‘Met dit HNS zie je de basis van het toekomstige ASC al staan’
Al was het maar omdat niet iedere keer dezelfde vliegbasis wordt gebruikt als intermediate support base (ISB). In dit geval is dat Woensdrecht en komt de term ISB wel heel erg overeen met de rol die de basis krijgt in het Air Support Command (ASC) in oprichting. “Ondersteunen markeert de belangrijke positie die Vliegbasis Woensdrecht nu al heeft en in de toekomst nog meer krijgt”, geeft commandant 961 Squadron luitenant-kolonel Alsu Saitova-Van der Veer aan.
“Je ziet met dit Host Nation Support [HNS, red.] de basis van het nieuwe ASC al staan.” Daarbij werken de operationele elementen van de Koninklijke Militaire School Luchtmacht (KMSL) en het Logistiek Centrum Woensdrecht nauw samen. “Ze versterken elkaar in de uitvoering van een belangrijke taak: het ondersteunen van Amerikaanse troepen bij hun verplaatsing in Europa.”
‘Het toont tevens aan hoe flexibel je bent als squadron en als onderdeel’
Voor eerste luitenant Mike Boer van de Staf KMSL, projectleider HNS op Woensdrecht, is het na 2021 de tweede keer dat hij met dit bijltje hakt. Maar het was best kort dag. “De helikopters zouden eerst via Eindhoven gaan, maar vlak voor de zomer kregen we te horen dat het toch via Woensdrecht werd. Met eerst nog een zomervakantie en als startdatum 2 oktober, was flink aanpoten. Maar het toont tevens aan hoe flexibel je bent als squadron en als onderdeel. Met de can do-mentaliteit‘we gaan het fixen, dan werken we wel wat harder’ is het dan ook gelukt. Maar de insteek is ook een valkuil. Daar moesten we goed op letten. Iedereen wil heel graag, maar iedereen heeft ook grenzen.”
‘Dit is geen oefening, maar een operatie – en een grote ook’
Zo’n tien tot vijftien personen zijn fulltime bezig met HNS. Ook is er dagelijks ondersteuning van de luchtverkeersleiding, brandweer, POL, birdcontrol unit, GU, legering, voeding, toegangscontrole, luchthavendienst, CIS, BIV, Meteo, communicatie, het 980 Squadron en dag en nacht bewaking. Boer: “Heel veel zaken gebeuren op de achtergrond. Ik sta nu even in de schijnwerper, maar we doen dit echt als team. Eén team, één taak is leuk, maar je moet het niet alleen zeggen, je moet het vooral zo doen. Zo is mijn collega op de flightline dubbel mijn leeftijd en heeft ook dubbel zoveel ervaring. Daar maak ik dus weer dankbaar gebruik van. Het besef moet er vooral zijn dat dit geen oefening is, maar een operatie. En een grote ook. Wat hier binnenkomt, is bijna net zoveel als wij in de hele luchtmacht aan helikopters hebben.”
Lees verder in onderstaande carrousel. Klik op de bolletjes onder de foto's voor de volgende afbeelding.