.
Afgestoten Chinooks in de verkoop
Defensie is van plan om zes afgestoten CH-47D Chinooks te verkopen aan Billings Flying Service uit Montana in de Verenigde Staten. Het familiebedrijf is gespecialiseerd in brandbestrijding vanuit de lucht. Dat schrijft staatssecretaris Christophe van der Maat begin maart aan de Tweede Kamer.
De laatste CH-47D werd in 2021 buiten gebruik gesteld toen de D-667 op 22 december de laatste vlucht van het type maakte. Voor deze oudere versie van de Chinook en de eerdere CH-47F-variant krijgt de luchtmacht twintig nieuwe exemplaren van het type CH-47F MYII CAAS. Deze komen net als de voorgaande exemplaren te vliegen bij 298 (foto) en 302 Squadron.
Van der Maat heeft overwogen de oude Chinooks over te dragen aan Oekraïne, maar dat ligt volgens hem niet voor de hand. Ze beschikken over een specifieke cockpit, die alleen in Nederland en Singapore in gebruik is. “Hierdoor is het lastig om opleidingen en trainingen te verzorgen in internationaal verband. Daarnaast bemoeilijkt de unieke cockpit toekomstige instandhouding en onderhoud. Billings opereert al langer met CH-47D’s die door de Amerikaanse krijgsmacht zijn afgestoten.”
Het gaat niet alleen om de verkoop van de helikopers, maar ook van reservedelen en toestel-specifieke testapparatuur. De interdepartementale Commissie Verkoop Defensie Materieel stemde in december al in met de verkoop van de helikopters. Het streven is om het contract met Billings Flying Service in maart te tekenen door Domeinen Roerende Zaken van het ministerie van Financiën. De overdracht is op een nog nader te bepalen moment daarna. Foto: sergeant-majoor Cristian Schrik
Apache krijgt Joint Air-to-Ground Missiles
Defensie wil voor de nieuwe AH-64E Apache Guardian ook nieuwe AGM-179 gronddoelraketten aanschaffen. Deze Joint Air-to-Ground Missiles zijn nauwkeuriger dan de AGM-114 Hellfire die de AH-64D gebruikt. Dat heeft staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat op 7 maart aan de Tweede Kamer laten weten.
De nieuwe Amerikaanse laser- en radargeleide raketten zijn bij elk weertype bruikbaar. Bovendien zijn ze nauwkeuriger wat de kans op nevenschade vermindert. De raketten werken samen met het Longbow-vuurleidingsradarsysteem van de AH-64E.
Defensie is ook van plan om Captive Training Missiles aan te schaffen. Daarmee kan een vlieger het afvuren vanuit een Apache in de lucht simuleren. Dat betekent dat er dus geen raketten worden verschoten. De vlieger beschikt dan toch over alle data van het afvuren, waardoor optimaal valt te trainen. Ook in de toekomstige Apache-vliegsimulator zal de AGM-179 deel uitmaken van het wapenarsenaal
Defensie koopt de AGM-179 van de plank. De eerste raketten worden naar verwachting in 2026 geleverd. Het gaat hierbij niet alleen om de introductie van een nieuwe capaciteit. Ook de munitievoorraden van Defensie worden zo verder aangevuld. Foto: Lockheed-Martin
Nieuwe Gulfstream maakt kennis
De nieuwe Gulfstream G650ER van Defensie arriveerde op 15 maart in Nederland voor training van vliegers en onderhoudspersoneel. Het toestel met registratie V-117 zal uiteindelijk bij de luchtmacht in dienst komen bij 334 Squadron. Het toestel blijft tot het eind van deze maand in Nederland.
De G650ER vervangt de Gulfstream IV die is sinds 1996 in gebruik is bij de luchtmacht. Jet Aviation kocht de G650ER vorig jaar in opdracht van Defensie. Het toestel is gebouwd in 2015 en het heeft ongeveer 2.000 uren op de teller. Na aankoop heeft Jet Aviation de business jet omgebouwd naar de vereiste configuratie. Dat proces is nu afgerond waarna het toestel aan Defensie is overgedragen. Op 24 maart overhandigde de Directeur Militaire Luchtvaartautoriteit commodore Jean-Paul Apon het militair typecertificaat (MTC) aan de commandant Air Mobility Command, kolonel Jorrit de Gruijter. Met dit MTC mag het toestel door Defensie worden ingezet.
De nieuwe Gulfstream moet nog worden voorzien van een zelfbeschermingssysteem. Daarvoor wordt de kist op 31 maart naar AMAC Aerospace in het Zwitserse Basel gevlogen. Naar verwachting keert het toestel tweede helft van juli terug, waarna de luchtmacht het in gebruik neemt. Foto’s: Defensie
Eerste Helicopter Warfare Conference
Het nieuwe Helicopter Warfare Centre (HWC) hield op 15 maart de eerste Helicopter Warfare Conference. De bijeenkomst was voor DCH-personeel en voor de primaire partners in het helikopteroptreden.
Het kenniscentrum helikopteroptreden heeft de plicht om kennis en expertise van het helikopteroptreden te ontwikkelen en te verspreiden, maar ook in een goed netwerk met alle partners te onderhouden. Op die manier kan kennis breder gebruikt worden en kan helikopteroptreden continu verbeteren. Het HWC zorgt als kenniscentrum dat kennis bij iedere stap – van vergaren en inzetten tot verspreiden – van grotere waarde wordt.
Tijdens de eerste conferentie lag de focus op het conflict in Oekraïne en wat daarvan valt te leren. Om bestand te zijn tegen vijanden is zowel een andere mindset nodig als een andere focus: klaar zijn voor hoge dreiging en niet meer alleen voor operaties waarin de dreiging relatief laag is.
Gastspreker op de conferentie was de Britse professor Justin Bronk van het Royal United Services Institute, een Britse denktank op het gebied van defensie en veiligheid. Zijn bijzondere expertise omvat moderne luchtgevechten, de Russische en Chinese grondgebonden luchtverdediging en straalvliegtuigen, de luchtoorlog tijdens de Russische invasie van Oekraïne, onbemande gevechtsvliegtuigen en nieuwe wapentechnologie.
NAVO-tankerpool initial operational capable
De Multinational Multirole Tanker Transport (MRTT) Unit (MMU) werd door secretaris-generaal van de NAVO Jens Stoltenberg op 23 maart initial operational capable (IOC) verklaard. De NAVO-pool met Airbus A330 MRTT’s is nu officieel wereldwijd inzetbaar.
Hoewel de MRTT nu pas de status ‘initieel’ heeft, is de vloot al intensief operationeel ingezet. Zo hingen A330 MRTT’s na Ruslands invasie in Oekraïne bijvoorbeeld al snel boven Polen. Daar tankten ze sindsdien de jachtvliegtuigen bij die het NAVO-grondgebied aan de oostflank beschermen. De toestellen kunnen uiteraard ook passagiers en vracht vervoeren en zijn ze geschikt voor medische evacuaties. Op initiatief van België krijgt de MMU nu ook een tiende toestel. De overeenkomst daarvoor is ook die dag getekend. Bij het IOC-verklaren was onder andere ook minister van Defensie Kajsa Ollongren aanwezig.
Luxemburg en Nederland namen in 2016 het initiatief voor de MMU. Daarna sloten België, Duitsland, Noorwegen en Tsjechië zich aan. De eerste A330 MRTT arriveerde 30 juni 2020 op Vliegbasis Eindhoven, het negende toestel volgt komend jaar. De helft van de toestellen staat op Vliegbasis Eindhoven, de thuisbasis van de pool. De andere staan op de Duitse basis Köln-Bonn. De volgende fase is full operational capable. Dat is het geval als de vloot is gecertificeerd voor alle taken. Foto: Phil Nijhuis
Koningin Máxima maakt Fire Bucket Operatie-training mee
Koningin Máxima bezocht op 30 maart het Defensie Helikopter Commando (DHC) en maakte daarbij een training van een Fire Bucket Operatie (FBO) mee. Máxima werd ontvangen door de Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Dennis Luyt, commandant DHC commodore Pier Schipmölder en commandant 298 Squadron luitenant-kolonel Jeroen Peterse.
FBO’s zijn bedoeld om vanuit de lucht brand te bestrijden daar waar dat vanaf de grond niet (voldoende) kan. De brandweer kan dan een beroep doen op het DHC dat dan een Cougar of Chinook met Bambi Bucket bluszak inzet.
Na een introductie over helikopterontwikkelingen en -operaties bij het CLSK kreeg Máxima een briefing over FBO’s. Daarna vloog ze mee met een trainingsvlucht van een Chinook van 298 Squadron. Daarbij werd een Bambi Bucket gevuld en daarna een fictief gebied geblust. Na de vlucht sprak de koningin met personeel over de technische en logistieke ondersteuning bij FBO’s en de ontwikkeling van het DHC. Foto: sergeant-majoor Cristian Schrik
Succesvolle test met accupacks in stroomvoorziening
Specialisten van de afdeling Gronduitrusting (GU) van het Air Combat Command hebben met succes accupacks toegepast in de stroomvoorziening van het Nederlandse F-35 detachement in Polen. Personeel van Vliegbasis Leeuwarden sloot de accu packs aan op generatoren die voor de stroomvoorziening zorgen, zodat deze minder vaak en lang hoeven te draaien.
Een kampement in een uitzendgebied kan voor de stroomvoorziening niet zoals in Nederland gebruik maken van een netwerk in de grond. Stroom voor een kampement komt meestal van generatoren die 24 uur per dag, 7 dagen per week draaien. Dat komt neer op 168 uur per week per generator. Door het aansluiten van de accupacks hoefden de generatoren op Malbork nog maar dertig tot vijftig uur per week te draaien om de accu packs weer op te laden. Dat is een besparing van ruim 70 procent.
De volgende stap in het testproces is de uitbreiding van de accupacks met zonnepanelen en een brandstofcel die draait op waterstof. Hiermee kan een kampement tijdens een missie op termijn alle benodigde stroom volledig zelf opwekken, opslaan en op een later gewenst moment gebruiken. Foto’s: sergeant-majoor Cristian Schrik