01

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 03 | 2023

Arctische luchtmachtlessen

C-130, Cougar en NH90 oefenen boven poolcirkel

Lees- en kijktijd: 5 minuten

Scroll naar beneden voor de video

De Noordflank van het NAVO-grondgebied was vanaf midden februari een maand lang het toneel van grootschalige oefeningen. Onder de paraplu Arctic Forge 23 vielen diverse oefeningen de Noord- en Noorse Zee en in Noorwegen en Finland. Het CLSK nam vanaf zijner majesteits schepen deel met een NH90 en Cougars en boven land met een C-130. Kijk in onderstaande fotoseries en de video naar de prachtige en indrukwekkende beelden.

Tekst: Arno Marchand | Foto’s: sergeant Jasper Verolme en sergeant-majoor Aaron Zwaal

Aan de oefening Joint Warrior doen onder andere de amfibische transportschip Zr.Ms. Rotterdam – gezien vanaf een Cougar loadmaster/boordschutter – en het Joint Logistic Support Ship Zr.Ms. Karel Doorman mee. Die laatste is de varende thuisbasis voor de twee Cougars van 300 Squadron.

Een NH90 maritieme gevechtshelikopter van 860 Squadron aan boord van multipurpose- of M-fregat Zr.Ms. Van Amstel. Aan de zijkant van de schoorsteen prijkt het logo van de NATO Response Force (NRF).

Prachtig licht – maar niet het ‘noorder’ – op deze Cougar tijdens een nachtelijke inzet.

Dekoperaties betekenen een afgestemde samenwerking tussen de flightcrews van 300 Squadron en de boordvliegploeg van – in dit geval – Zr.Ms. Karel Doorman.

Opereren in arctische omstandigheden betekent hard werken voor de sneeuwploegen om de vliegdekken van de schepen sneeuw- en ijsvrij te maken en te houden.

Een ander ‘voordeel’ van arctische omstandigheden is de mogelijkheid tot trainen van white outs. Daarbij ontneemt de opstuivende sneeuw (nagenoeg) alle zicht van de vliegers en ‘praat’ de loadmaster de helikopter naar de grond.

Samenwerken is het sleutelwoord tijdens internationale oefeningen. Zo komt een Wildcat van het Britse leger op bezoek bij de Doorman, terwijl een Cougar net met zijn kostbare lading komt aanzetten…

…die bestaat uit (oefen)gewonden. Aan boord van de Doorman is namelijk een Role 2-capaciteit met geneeskundig personeel van de landmacht en medisch specialisten van het Instituut Samenwerking Defensie en Relatieziekenhuizen.

Kijk in onderstaande video naar de uitleg van para-coördinator van het Korps Mariniers eerste luitenant der mariniers Niels over een drop met het container delivery system (CDS) en parachutespringen in arctische omstandigheden vanuit een C-130. Video en montage: sergeant-majoor Henry Westendorp

Net terug van een hulpexpeditie in Turkije, opereert een bemanning van 336 Squadron een dag of wat later alweer in compleet andere omstandigheden.

Tijdens Joint Viking dropt een C-130 van 336 Squadron in de buurt van Bardufoss in Noord-Noorwegen grote pakketten met behulp van het CDS.

In de vroege ochtend staan Nederlandse en Britse mariniers bepakt en bezakt klaar op Bardufoss om aan boord van de C-130 te gaan.

In het kunstlicht van de luchthaven en de C-130 krijgen de mannen een helpende hand van de loadmasters om tegen de ramp van het vrachtvliegtuig op de lopen.

Na even vliegen zijn de mariniers boven het doelgebied en springen uit de Nederlandse C-130.

Behalve hun wapens, hebben ze ook munitie en voedsel bij zich om 48 uur zelfstandig te kunnen opereren in het gebied boven de poolcirkel.

Het werk voor de C-130 zit erop. Nu is het aan de para’s op de grond om de opdracht af te ronden en de vijand uit te schakelen.