.

AWACS-missie op oostflank

Begin dit jaar opereerde een NAVO AWACS-detachement vanuit Roemenië. Daarvandaan hielden de militairen, onder wie tien Nederlanders, met drie E-3A Airborne Warning and Control System (AWACS)-radarobservatievliegtuigen de oostflank van het bondgenootschap in de gaten. Het 185-koppige detachement was gestationeerd op de luchtmachtbasis van Otopeni, nabij Boekarest.

De surveillancevliegtuigen voerden tussen 17 januari en 2 februari verkenningsvluchten uit boven NAVO-grondgebied. De patrouilles vonden plaats boven Oost-Europa en de Baltische zee om Russische militaire activiteiten nabij de NAVO-grenzen in het vizier te krijgen. Dit doet het bondgenootschap al vanaf 2014 na de annexatie van de Krim, maar meestal vanaf de NAVO-luchtmachtbasis in het Duitse Geilenkirchen of de vooruitgeschoven vliegbasis in Konya (Turkije).

Sinds de Russische inval in Oekraïne op 24 februari 2022 zijn deze vluchten geïntensiveerd. Door het stationeren van de vliegtuigen in Roemenië bespaarden de toestellen zo’n twee uur aan aanvliegtijd. De basis in Roemenië ligt op minder dan tweehonderd kilometer afstand van de EU- en NAVO-grens. De operatie vanuit Roemenië was van tijdelijke aard en maakte deel uit van een grotere bondgenootschappelijke inzet om de zogenoemde situational awareness van de NAVO te waarborgen. De patrouillevluchten vinden momenteel weer plaats vanaf Geilenkirchen. Foto: Bogdan Pantilimon, Romanian Air Force

Apache Echo ontvangt Militair Type Certificaat

Na de aflevering van de eerste AH-64E’s in december was er recentelijk een andere belangrijke mijlpaal in het Apache Remanufacture-programma. Op 1 februari ontving het nieuwe Apache-model het Militair Type Certificaat (MTC).

De uitreiking ervan vond plaats op de Kromhout Kazerne. De certificatie is het aantoonbare bewijs dat de ombouw van de huidige AH-64D naar de verbeterde AH-64E een veilige en luchtwaardige helikopter oplevert. Het toont aan dat het vliegtuigontwerp voldoet aan de minimum en noodzakelijke eisen zoals die in Nederland gelden. Met het MTC voor het nieuwe toesteltype is het mogelijk om voor iedere afzonderlijke AH-64E het Bewijs van Luchtwaardigheid te ontvangen. Daarmee mag een helikopter daadwerkelijk vliegen.

De certificeringsbasis is door de afdeling Luchtvaartsystemen, onderdeel van Directie Wapensystemen & Bedrijven, in strak overleg met de Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA) vastgesteld. In samenwerking met de US Army en Boeing Mesa (bouwer van de Apache) is de data verzameld en de luchtwaardigheid aangetoond.

Het E-model is een doorontwikkeling van de D-versie en bevat nieuwe systemen, maar behoudt er ook een aantal die al in de D-configuratie aanwezig zijn. De modernisering maakt de in totaal 28 Apaches een stuk geavanceerder. De toestellen zijn daarmee relevant en inzetbaar tot 2050. Foto: uit collectie Defensie Materieel Organisatie

MQ-9 Reaper klokt duizendste vlieguur

Het onbemande verkenningsvliegtuig MQ-9 Reaper heeft zijn duizendste vlieguur gemaakt. Dat gebeurde op 18 januari in het Caribisch gebied.

Drie van de vier toestellen staan sinds begin vorig jaar op vliegveld Hato op Curaçao. Daar doorliepen ze de operationele test- en evaluatiefase vanwege de gunstige weersomstandigheden in het gebied. De Reapers blijven tot 1 juli van dit jaar inzetbaar vanaf Curaçao om het luchtmachtpersoneel voor te bereiden op zwaardere taken en grote operaties. Vorig jaar juni werd de aanschaf van vier extra toestellen bekend gemaakt.

Foto: sergeant-majoor Mike de Graaf

Baanrenovatie Vliegbasis Leeuwarden

De renovatiewerkzaamheden aan de start- en landingsbanen van Vliegbasis Leeuwarden zijn begin deze maand gestart en duren tot en met augustus 2023. Tot april wordt er gewerkt aan de hoofdbaan. De tweede baan is dan in sommige gevallen nog open voor vliegverkeer. Vanaf april tot midden augustus vliegen er vanaf Leeuwarden helemaal geen vliegtuigen. Alleen voor de traumahelikopter geldt een uitzondering.

De start- en landingsbanen van de vliegbasis krijgen nieuwe asfaltlagen. Ook worden de elf kilometer lange afwateringsgoten langs de banen vervangen. Verder wordt de baanverlichting vervangen en verduurzaamd met ledlampen. Hiervoor wordt ongeveer zestig kilometer aan nieuwe bekabeling aangebracht.

De vliegbasis krijgt ook vier nieuwe vliegtuigafreminstallaties, een veiligheidssysteem aan het begin en einde van een start- en landingsbaan. Het brengt gevechtsvliegtuigen in geval van een calamiteit tijdens de start of landing veilig tot stilstand. Voor de afreminstallaties en elektromotoren bouwt het Rijksvastgoedbedrijf acht kelders plus aanverwante infrastructuur.

De gehele renovatie is nodig zodat onder andere gevechtsvliegtuigen veilig kunnen opstijgen en landen. Het trainingsprogramma met F-35’s wordt in deze periode vanaf Vliegbasis Volkel voortgezet. De kisten zijn wel regelmatig hoor- en zichtbaar in het luchtruim boven de provincie Friesland. Archieffoto baanrenovatie Vliegbasis Volkel 2014: adjudant Arnoud Schoor

Succesvolle lancering nanosatellieten

De Noors-Nederlandse nanosatellieten ‘Birkeland’ en ‘Huygens’ zijn op 3 januari met succes in een baan om de aarde gebracht. De satellieten zijn een doorontwikkeling van de BRIK II, de eerste satelliet van Defensie die vorig jaar met succes werd gelanceerd. Met beide nieuwe satellieten is ook ervaring op te doen in het besturen. Dit kan niet met de BRIK II.

Met de kleine en goedkope satellieten behouden Nederland en Noorwegen hun zelfstandige informatiepositie. De satellieten worden vanuit Noorwegen bestuurd en krijgen taken van Noorse en Nederlandse operators. Het bedrijf SpaceX voerde de lancering uit vanaf Cape Canaveral Space Force Station in Florida. Foto: sergeant-majoor Aaron Zwaal