.

Technische problemen houden C-130 aan de grond

Laagvliegende C-130’s zouden deze maand twee weken lang parachutisten en pakketten droppen boven Nederland en België. Maar door technische problemen kon er slechts één dag gevlogen worden door 336 Squadron. De oefening Orange Bull liep hiermee niet zoals gehoopt.

Eén vliegtuig kreeg te maken met problemen met het landingsgestel. Het tweede toestel had motorproblemen. De andere twee vliegtuigen van 336 waren niet beschikbaar in verband met gepland groot onderhoud. Hiervoor staat één kist in Engeland, de ander staat zonder proppellers in de onderhoudshangaar op Vliegbasis Eindhoven.

De luchtmacht werkt bij de oefening Orange Bull samen met het Korps Commandotroepen en 11 Luchtmobiele Brigade. Om de landmachteenheden toch te laten trainen, kwam er een Amerikaanse C-130J uit Duitsland. Het Nederlandse vliegend personeel bleef aan de grond, omdat zij niet zomaar in een Amerikaans vliegtuig mogen werken.

Ondanks dat de Nederlandse C-130’s niet vlogen, werden de vluchten en routes door 336 wel gepland, zo werd er toch trainingswaarde uit de oefening gehaald. Afgelopen zomer kon 336 wel geïntegreerd oefenen met landmachteenheden. Dat gebeurde toen voor het eerst in Colorado tijdens Mountain Bull (foto). In maart staat er weer een Orange Bull op het programma. Foto: sergeant-majoor Cristian Schrik

Defensie brengt af te stoten F-16’s vanuit Amerika naar Europa

Defensie heeft elf af te stoten F-16’s overgebracht van Florida naar Europa. De toestellen vlogen half december samen met twee tankvliegtuigen naar de Azoren. Een paar dagen later vlogen ze door naar Charleroi. De straaljagers worden daar voorlopig gestald voor onderhoud.

De F-16’s werden in de Verenigde Staten gebruikt voor de opleiding van Nederlandse vliegers. Nu de luchtmacht overstapt naar de F-35 zijn de toestellen niet meer nodig. Ze werden verkocht aan de firma Draken International, die de toestellen wil gaan inzetten als oefenvijand. Maar er is vertraging ontstaan bij de overdracht.

Om de gevechtsvliegtuigen in vliegwaardige conditie te houden, is onderhoud nodig. Dat gebeurt bij Sabca, op het vliegveld van Charleroi. Deze Belgische maatschappij doet vaker onderhoud aan Nederlandse F-16’s. Foto: Twitter Commodore Johan van Deventer @jvd_Tweet

Veilig vliegtuigen spuiten met nieuwe cabines

De luchtmacht krijgt vier nieuwe spuitcabines voor het veilig aanbrengen van beschermlagen op vliegtuigen. Vliegbasis Volkel krijgt de eerste cabine naar verwachting volgend jaar opgeleverd. De bouw is inmiddels gestart. Daarna volgen die van Vliegbasis Eindhoven, Maritiem Vliegkamp De Kooy en Vliegbasis Leeuwarden.

In 2015 is het gebruik van spuitcabines voor het aanbrengen van zogeheten CRM-coatings stilgelegd op de locaties Leeuwarden, Volkel en Eindhoven. Dit gebeurde vanwege de veiligheid. CRM staat voor carcinogene (kankerverwekkend), reproductietoxische (giftig voor de voortplanting) en mutagene (genetische verandering veroorzakend). Chroom-6 valt hier bijvoorbeeld onder.

Het gebruik van deze middelen is wel noodzakelijk, onder meer vanwege hun roestwerende eigenschappen. De nieuwe spuitcabines op Volkel, Eindhoven en De Kooy zijn volgens planning in 2023 gereed en die op Leeuwarden in 2024. Foto: Archiefbeeld Mediacentrum Defensie

Aanpak vastgoed Vliegbasis Woensdrecht krijgt hoge prioriteit

Het vastgoed van Defensie wordt verbeterd. Begin deze maand stuurde staatssecretaris Christophe van der Maat het Strategisch Vastgoedplan 2022 naar de Tweede Kamer. Vliegbasis Woensdrecht heeft een hoge prioriteit gekregen om te verbeteren.

Verschillende luchtmachtobjecten zullen in de komende tien tot vijftien jaar worden ‘gerevitaliseerd’, dat wil zeggen dat het vastgoed wordt gerenoveerd, verbouwd of vernieuwd. Vliegbasis Woensdrecht scoort in het vastgoedplan hoog op de criteria ‘operationele urgentie’ en ‘energieverbruik’. Er is sprake van ‘knellende vergunningsproblematiek’ en een ‘grote onderhoudsachterstand’. Daarom krijgt deze vliegbasis prioriteit. Het projectvoorstel en de financiering zijn inmiddels goedgekeurd en de revitaliseringsplannen worden uitgewerkt. Een planning voor de overige objecten is er nog niet.

Nederlandse ‘exchange’-vlieger ingezet in Midden-Oosten

Sinds ons land de deelname aan operatie Inherent Resolve afsloot, is het aantal Nederlandse vliegers dat boven Irak en Oost-Syrië bijdraagt aan de strijd tegen ISIS aanzienlijk afgenomen. Toch wapperde onlangs de Nederlandse vlag boven het inzetgebied.

Majoor ‘Turbo’ tooide zijn F-16 met het vaderlandse rood-wit-blauw. Hij vloog in formatie met zijn Amerikaanse collega ‘Brave’ die een Amerikaanse vlag toonde aan de fotograaf. De Nederlandse instructeur-vlieger maakt deel uit van het ‘Foreign Exchange Officer’-programma van de Amerikaanse luchtmacht en is daarom ingedeeld bij het 77 Expeditionary Fighter Squadron ‘Gamblers’. De bijzondere foto werd gemaakt vanuit een tanker.

Ons land leverde van 2014 tot 2018 F-16’s voor Inherent Resolve. De toestellen vlogen in die tijd meer dan 15.000 vlieguren boven Irak en het oosten van Syrië in de strijd tegen ISIS. Foto: Staff Sergeant Gerald R. Willis

Vijftien jaar ballonvaren met de luchtmacht

De KLu-ballon viert een jubileum: de heteluchtballon behoort vijftien jaar tot het arsenaal van de Koninklijke Luchtmacht. Geen wentelwiek of turbojet, noch een standplaats in een hangaar op de kazerne. De luchtballon heeft een bijzondere positie binnen de luchtmacht.

Deze is namelijk niet bedoeld voor operationele inzet, maar wordt gebruikt voor marketing en werving of relatiebinding. Daarbij kan de ballon worden aangewend om aandacht te schenken aan een belangrijke mijlpaal. Zo werd de ballon in 2020 uitgedost met een speciale banner voor de viering van 75 jaar vrijheid.

Een kleine duik in de geschiedenis. De eerste ballon werd in 2007 in de vaart genomen en droeg de naam PH-SBB, een knipoog naar de bakermat van de luchtvaart, Vliegbasis Soesterberg. Deze ballon heeft flink wat vaaruren gemaakt. Daarom werd de PH-SBB in 2012 vergezeld door PH-FVH, vernoemd naar Floris van Heijst. Hij was de eerste gebrevetteerde vliegofficier in Nederland en behaalde in 1910 zijn gasballonbrevet bij de Nederlandse Vereeniging voor de Luchtvaart. De FVH is nog altijd uitgerust met de bekende luchtmachtslogan ‘Eén Team. Eén Taak’. De ballon is duurzamer dan zijn voorganger door een extra laagje aluminium aan de binnenzijde. Hierdoor hoef je minder gas te stoken om in de lucht te blijven.

Beide ballonnen zijn nog in bezit van de luchtmacht, al wordt de SBB gezien de leeftijd vooral nog gebruikt voor static displays op bijvoorbeeld open dagen. De KLu-ballon maakt zo’n veertig vaarten per jaar. Foto links: sergeant Sjoerd Hilckmann, foto rechts: Facebook KLuBallon

Prinses Amalia bezoekt luchtmacht

Prinses Amalia heeft dit jaar de krijgsmacht beter leren kennen, zo werd begin deze maand naar buiten gebracht. Ter gelegenheid van haar achttiende verjaardag (7 december 2021) bood Commandant der Strijdkrachten generaal Onno Eichelsheim haar een eerste kennismaking aan.

Afgelopen april vloog de prinses vanaf Vliegbasis Volkel mee met een trainingsvlucht van een F-16 en kreeg ze uitleg over de inzetmogelijkheden van het gevechtstoestel. Voorafgaand aan de vlucht kreeg Amalia les in de F-16-simulator.

Naast de luchtmacht bracht de troonopvolgster ook een bezoek aan de landmacht en marine. Foto's: Ministerie van Defensie

DJ Martin Garrix vliegt mee in F-16

De 26-jarige DJ Martin Garrix heeft afgelopen zomer zijn luchtdoop gemaakt in een F-16. Hij vloog mee tijdens een oefenvlucht vanaf het vliegveld van Tucson in Arizona en deelde zijn ervaringen eind november op zijn social media.

Garrix schreef over zijn vlucht: ‘The craziest thing I’ve ever done’. Op zijn Instagram-account laat hij zijn 15,6 miljoen volgers foto's en video’s zien. In zijn YouTube-serie ‘The Martin Garrix Show’ praat hij onder meer met technici die een inkijkje geven in hun werk. Het zijn de ‘unseen heroes’. En dat geldt ook voor de technici waar Martin Garrix zelf mee werkt. Zonder deze mannen en vrouwen op de achtergrond gaat er geen vliegtuig de lucht in en wordt er geen enkel optreden door Garrix gegeven.

Met de aandacht op social media, hoopt de luchtmacht jongeren enthousiast te maken voor een loopbaan bij de krijgsmacht. Foto: sergeant-majoor Cristian Schrik

Tekst: kapitein Bianca Brasser