Tekst Jack Oosthoek
Foto uit collectie Jeroen

Leestijd: 3 minuten

Ver buiten de landsgrenzen, bij een ander krijgsmachtdeel, een overheidsinstelling of in het bedrijfsleven: luchtmachters zetten zich overal in voor Defensie. In deze rubriek vertellen zij over hun bijzondere plaatsing.

Wie:
majoor Jeroen (31)

Functie:
chef-staf en jurist van het C-130 detachement

Standplaats:
Bamako, Mali

Jeroen buigt zich in zijn juristenbaan bij de sectie Operationeel Recht op de Staf CLSK in Breda over een wettelijke kwestie wanneer zijn vakgroep-oudste belt. Of hij trek heeft in een avontuur als chef-staf van het C-130 detachement in Mali. Jeroen zegt vrijwel direct ja. “Ik ben nog nooit op uitzending geweest, terwijl ik dat juist gráág wil. Het uniform draag ik niet voor niets.” Op 6 november komt hij aan in Bamako en vindt er snel zijn draai. “Dit is een bijzondere ervaring.”

Zijn job bij MINUSMA bevalt Jeroen prima. “Ik heb nog geen enkele baaldag gehad.”

Stapje hoger

Chef-staf in Bamako: dat is voor Jeroen een toch wat andere tak van sport. Veel draait om leidinggeven en daarmee heeft hij minder ervaring. Tot nu toe fungeerde Jeroen één keer eerder als commandant, namelijk van een Object Grondverdedigingspeloton. “Qua leidinggeven is de functie van chef-staf in Bamako duidelijk een stapje hoger”, vertelt de majoor. Of hij dat lastig vindt? “Nee, wat vooral komt doordat iedereen zijn werk in Bamako goed en gedisciplineerd doet. Ik hoef echt niet over elke schouder mee te kijken, daarvoor is iedereen te veel professional.”
 

Als chef-staf in Bamako heeft Jeroen de dagelijkse leiding over de stafhoofden. “Mijn verantwoordelijkheden verschillen per dag. Ik vergader bijvoorbeeld met die stafhoofden en probeer daarnaast elke dag met zoveel mogelijk mensen te praten om te weten hoe de vlag er binnen de verschillende secties bijhangt. Overigens vinden die vergaderingen op het kamp plaats, daarbuiten is dat lastig vanwege covid dat ook nog eens invloed heeft op mijn ‘reisbewegingen’. Die zijn daardoor enorm beperkt waardoor ik niet zo vaak langs plekken met Nederlands personeel kan als ik graag zou willen. Dat neemt allemaal niet weg dat mijn werk alles bij elkaar heel divers is.”

Waarom een jurist als chef-staf?

Het is handig als de chef-staf van het C-130 detachement jurist is, omdat de eenheid met rechtskundige vraagstukken te maken kan krijgen. Al is de aanwezigheid van zo iemand ook weer geen keiharde ‘must’. “Mocht er behoefte aan bestaan, dan gaat er simpel een jurist mee op uitzending. Het ministerie in Den Haag bepaalt dat”, legt Jeroen uit.

Leidinggeven is voor Jeroen vrij nieuw, maar mede door zijn professionele collega’s lukt het hem aardig.

Last minute

Al in het opwerktraject van de missie merkt Jeroen wat er allemaal komt kijken bij leidinggeven. Hij wordt bedolven onder een lawine van zaken die moeten worden geregeld, zoals cursussen en opleidingen voor iederéén. Verder speelt de nog te geven politieke toestemming voor de missie een rol, met alle consequenties van dien voor de planning. Pas last minute, op 15 oktober, besluit het kabinet om in november een C-130-detachement naar Mali te sturen.

Veiligheid

Vanaf Bamako vliegt de Nederlandse C-130 missies met VN-passagiers en materieel, dropt zo nodig vracht en parachutisten in Mali en voert medische en andere evacuaties uit. “Om veiligheidsredenen kan ik er niet meer over vertellen”, zegt Jeroen. Wel wil hij nog kwijt dat de luchthaven van Bamako tamelijk veilig is en de rest van het land minder. “Tot nu toe zijn we echter niet in gevaarlijke situaties terecht gekomen. Iedereen is safe, de Malinezen vriendelijk.”

De Nederlandse C-130 vliegt materieel en personeel door Mali, dropt zo nodig goederen en parachutisten en voert medische en andere evacuaties uit.

Quarantaine

Vanzelfsprekend heeft ook de coronapandemie invloed. En hoe! Zo moet iedereen voor vertrek in quarantaine. “Het was enorm laveren om alles geregeld te krijgen. Door de covid-regelingen kwam iedereen op verschillende data binnen in Bamako. Het deed me denken aan de dagkoersen op de effectenbeurs. Dan weer hoog, dan weer laag. Sommige zaken hadden we misschien anders en beter kunnen aanpakken, maar we waren nu eenmaal gebonden aan de covid-regels.”

Jeroen (midden) in gesprek met militairen van de Franse Force Protection in Bamako die zich met onder meer een quad over de basis verplaatsen.

Prima geïntegreerd

Na ongeveer anderhalve maand in de West-Afrikaanse republiek weet Jeroen het zeker: de twee petten die hij draagt passen prima. “Ik heb nog geen enkele baaldag gehad. Leuk om met zoveel verschillende mensen en disciplines samen te werken, normaliter raadpleeg ik immers vooral juridische boeken. In korte tijd is het detachement prima geïntegreerd in de MINUSMA-missie. Het kan alleen nog maar beter gaan.”

Nederlandse inzet

Vanaf medio november ondersteunt Nederland gedurende zes maanden de VN-missie MINUSMA met luchttransportcapaciteit. De militairen doen dit vanuit de Malinese hoofdstad Bamako. Na drie maanden vindt er een wisseling van personeel plaats. De coördinatie van het VN-luchttransport is in handen van de Noorse krijgsmacht die in een rotatieschema samenwerkt met Denemarken en Portugal. Nederland neemt nu dus ook een rotatie voor zijn rekening.

De Nederlandse Hercules van 336 Squadron in Mali.