09

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 10 | 2021

5 dingen die je wil weten

.

NH90 leert amfibisch opereren van Cougar

Voor het eerst opereerden onlangs een NH90 en twee Cougars samen vanaf één schip. Dat deden ze voor de kust van Schotland tijdens de oefening Herbrides Archer, die van 13 september tot en met 8 oktober speelde. De oefening maakte deel uit van de Mission Qualification Training van de NH90-vliegers en -loadmasters. Vanaf 2024 neemt 860 Squadron namelijk de amfibische taak over van 300 Squadron.

De helikopters voeren mee aan boord van logistiek ondersteunings- en bevoorradingsschip Zr.Ms. Karel Doorman. “Opereren vanaf zo’n groot schip met meerdere vliegcrews, was best even wennen”, vertelt majoor der mariniers Jan Parlevliet, die nauw betrokken is bij de oprichting van de amfibische tak van de NH90. “Meestal opereren we maar met één heli, één crew en één onderhoudsploeg vanaf een dek met maar één helispot. Dan ben je met elf man. Nu bestond het helidetachement uit vijftig man en opereerden we vanaf een schip met twee helispots dat vele malen groter was dan we gewend zijn.” Ook de integratie op en aansturing van het schip had daardoor tijd en aandacht nodig. “De lijnen waren er letterlijk en figuurlijk langer.”

Boven zee opereren was niet zozeer nieuw voor de NH90-crew, maar tactisch opereren van zee naar land en boven land was dat wel. “Mariniers tot de tanden toe bewapend zo snel en veilig mogelijk vervoeren met dreiging vanaf het land, is echt een andere tak van sport”, weet Parlevliet. “Net zoals het in formatie vliegen met meerdere heli’s en de hele planning die eraan voorafgaat.” Hij bestempelt de oefening als zeer leerzaam en geslaagd.

Om combat ready te worden zal er volgend jaar nog meer worden geoefend, onder meer vanaf Vliegbasis Deelen. Dat daar geen water is, is geen gemis. “Het is niet alleen de schip-strand beweging die ertoe doet”, legt de majoor der mariniers uit. “De NH90-crews moeten juist ook leren vliegen boven land; tactisch, laag en onder dreiging. Dus die scenario’s gaan we nog volop oefenen.”

Bekijk hieronder enkele beelden die fotograaf sergeant-majoor Maartje Roos tijdens de oefening schoot!

Definitief: C-130 naar Mali

Het kabinet besloot op 15 oktober definitief om medio volgende maand een C-130 inclusief bemanning en ondersteunend personeel voor zes maanden naar Mali te sturen. Het gaat om zo’n negentig militairen die worden ingezet voor de VN-missie MINUSMA.

De luchtmachters gaan vanuit Bamako opereren en zijn in het hele land in te zetten. Het belangrijkste doel is het transporteren van personen en vracht. Indien nodig kan de Hercules ook parachutisten en goederen droppen. Het toestel is bovendien bruikbaar voor evacuaties. De eenheid van 336 Squadron doorliep de afgelopen maanden een opwerktraject voor de nieuwe missie.

Eind vorig jaar gaf het kabinet al aan voornemens te zijn om de VN-missie in Mali te ondersteunen met kritieke en schaarse luchttransportcapaciteit. Deze capaciteit draagt bij aan de doelstellingen van de VN om de veiligheid en stabiliteit in Mali te verbeteren. Het land is momenteel een broedplaats voor gewelddadige extremisten.

Noorwegen coördineert de luchttransportcapaciteit voor MINUSMA. Dat land werkt samen met Denemarken en Portugal in een rotatieschema. Nederland neemt nu dus ook een rotatie voor zijn rekening. Foto: sergeant-majoor Hille Hillinga

Luchtverdedigers schieten met scherp

Militairen van het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando (DGLC) oefenden van eind september tot medio oktober met Patriot- NASAM- en Stinger-luchtverdedingsraketten. Dat deden ze op de schietrange van de NATO Missile Firing Installation (NAMFI) op Kreta.

Voor de luchtverdedigers van 802 Squadron was de schietoefening op Kreta meer dan alleen een training. Ze werden beoordeeld tijdens een 'tactical firing evaluation' waarbij de NAVO keek of ze alle procedures juist uitvoerden en veilig werkten. Daarbij hoorde ook het daadwerkelijk lanceren van Patriot-raketten. De collega's van 13 Luchtverdedigingsbatterij 'Ypenburg' trainden met hun NASAM- en Stinger-wapensystemen.

Thales liet de luchtverdedigers op het Griekse eiland kennismaken met de nieuwe Multi Mission Radar. Deze radar kan gelijktijdig een groot aantal luchtdoelen detecteren, volgen en labelen. Geen enkele drone of kruisraket is er veilig voor. Het apparaat is bovendien in twee minuten geïnstalleerd en klaar voor gebruik. De luchtverdedigers moeten nog even wachten op eigen exemplaren. Thales Nederland levert vanaf eind volgend jaar negen stuks. Foto: DGLC

Koepel over radar Wier tegen geluidsoverlast

De SMART-L radar in het Friese Wier krijgt over circa twee jaar een koepel om geluidsoverlast tegen te gaan. Echter is het nog niet zeker of de radar daarna zal voldoen aan de geluidsnorm in de nachtelijke uren, volgens demissionair defensieminister Henk Kamp.

Om te voorkomen dat de koepel de prestaties van de radar negatief beïnvloedt, moet de radar worden aangepast. Deze aanpassing en die van de koepelconstructie duurt naar verwachting twee jaar. Tijdens de werkzaamheden kan de radar tijdelijk niet functioneren. Het plaatsen van de koepel is daarmee dan ook een ingrijpende maatregel voor Defensie.

Ondertussen blijft Defensie ook werken aan andere maatregelen om het geluidsniveau te beperken. Maar zolang de radar nog niet aan de geluidsnorm voldoet en er nog geen aantoonbare reductie is aangetoond, blijft het gebruik van de radar beperkt van maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 19:00 uur.

Een zuidelijke tweede SMART-L radar zal ook een koepel krijgen. Dit gebeurt ongeacht de plek waar deze tweede nieuwe radar komt. Foto: Defensie

Alouette-museum geopend

Met de onthulling van de eerste Alouette III van de Koninklijke Luchtmacht (A-208) opende op 2 oktober het Alouette Museum Barneveld (AMB). Dat heeft tot doel de 51 jaar luchtmachtdienst van het type te behouden voor de Nederlandse luchtvaarthistorie. Naast het openstellen van een permanente tentoonstelling wil de stichting een plek bieden voor het delen van ervaringen en het deelnemen aan speciale themadagen en/of technische workshops. Ook het verhuren van helikopters voor statische tentoonstellingen zoals op de Veteranendagen van 2019 is gebeurd, hoort bij de activiteiten.

Een aantal enthousiastelingen, onder wie voorzitter van het AMB majoor b.d. Rob Hoogboom, richt in 2020 het AMB op. Als onderkomen dient een gebouw van Van Harten Landbouwmechanisatie in Barneveld. Eigenaar Henk van Harten koopt zelf de eerste Alouette voor het museum, de A-301. Dat toestel wordt met drie andere op 1 januari 2016 als laatste van de 77 luchtmacht-Alouettes buiten dienst gesteld. Daarmee heeft het museum dus zowel de eerste afgeleverde als de laatste vliegende Alouette in bezit.

Het museum streeft ernaar van iedere uitvoering minimaal één exemplaar in bezit te krijgen. Het streven naar vier rood-wit-blauwe Grasshopper-Alouettes is er ook; drie zijn er al in bezit. Het lastigste is het verkrijgen van een Search and Rescue-variant. De overgebleven exemplaren daarvan zijn verkocht aan Pakistan, maar door vele contacten is er goede hoop dat er toch ooit een in Barneveld ‘landt’.

Het museum is – voorlopig – op afspraak toegankelijk. Mail daarvoor naar secretaris Peter van Diermen op secretaris@alouettemuseumbarneveld.nl of bel of app naar 06-23010954. Adres: Röntgenstraat 8c, 3771 RV in Barneveld. Kijk voor meer info op www.alouettemuseumbarneveld.nl of op de Facebook-site van het museum.

Op de foto hieronder de A-208, die weer in oude glorie en de matgroene kleuren uit 1964 is hersteld. Voor het toestel poseren vrijwilligers van het museum onder wie veel (voormalig) luchtmachtpersoneel. Foto’s: Arno Marchand