.

Eerste bevindingen onderzoek NH90-crash

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) publiceerde op 9 december de bevindingen van het verkennend onderzoek naar het ongeval met de NH90 in het Caribisch gebied deze zomer.

Uit de bevindingen blijkt dat de helikopter in de problemen kwam doordat het bij het maken van een bocht op gelijke snelheid kwam met de wind. De helikopter verloor snel hoogte en raakte binnen enkele seconden te water, ondanks pogingen om de ingezette daling nog op tijd te corrigeren. Het toestel vertoonde geen technische afwijkingen.

De Onderzoeksraad adviseert de Inspectie Veiligheid Defensie (IVD) bij haar verdere onderzoek te kijken naar een aantal vragen die het rapport over de toedracht oproept. Hierbij gaat het om de opleiding en training van de bemanning, de keuze om met 1 vlieger per NH90-helikopter te vliegen en de keuzes die zijn gemaakt over de toerusting van het marineschip Zr.Ms. Groningen. De vragen van de onderzoeksraad over deze achterliggende factoren zullen waar relevant een nadere uitwerking krijgen in het onderzoeksrapport.

De IVD heeft tot dusver geen veiligheidswaarschuwing uitgegeven over het vliegen met de NH90. Foto onder: een NH90 tijdens de oefening FOST 2020; sergeant Jan Dijkstra

Herdenkingssteen voor overleden NH90-bemanning

Collega’s van vlieger Christine Martens en tactisch coördinator Erwin Warnies lieten op 27 november een zelfgemaakte herdenkingssteen te water op de plek waar de 2 afgelopen zomer verongelukten met hun NH90. Dat deden ze met een NH90 waarmee ze sinds begin oktober weer in het Caribisch gebied zijn om de operaties vanaf de Zr.Ms. Groningen te continueren.

Collega’s maakten eerder al een herinneringsbadge, waarvan ze voor deze gelegenheid een 3D-afdruk in snelbeton maakten. Daar staken ze 2 Hollandse tulpen van hout bij; de chef boordvliegploeg had die speciaal van huis meegenomen voor zij naar het Caribisch Gebied vertrokken.

Tegen de avondschemering vlogen 2 vliegers, een sensor en een rescue operator naar de plek waar op 19 juli de NH90 van hun collega’s crashte. Om de herdenkingssteen respectvol te water te laten, lieten zij de rescue operator via de lierafzakken tot vlak boven het wateroppervlak. Daar liet hij de steen los terwijl de helikoptercrew en ook de scheepsbemanning op afstand 1 minuut stilte in acht namen. Hiermee toonden de collega’s hun laatste eer aan Christine en Erwin en hun medeleven aan de nabestaanden. Collega’s namen vanuit de FRISC van Zr.Ms. Groningen foto’s van het herdenkingsmoment. Foto’s: Defensie

YouTube biedt kijkje achter de schermen

Werken bij de luchtmacht? Sommigen vinden het moeilijk zich daar iets bij voor te stellen en zouden graag eens een kijkje achter de schermen nemen. Omdat dit niet zomaar kan en om toch in contact te blijven met de doelgroep nu evementen niet mogelijk zijn, vroegen personeelswervers van de luchtmacht defensievlogger Dennis Kroon een YouTube-serie op te nemen. In de 6 afleveringen van ‘Dennis Draait Mee als Wingman’ neemt hij de kijkers steeds 10 tot 15 minuten mee in de wereld van een aantal vakgebieden bij de luchtmacht.

Of dit gaat werken om de openstaande vacatures te vullen? Megan van den Belt van Team Talent Acquisition and Recruitment Support CLSK denkt van wel: “Eerdere series hadden een positief effect op het aantal sollicitanten binnen de krijgsmacht. Deze reeks gaat live op de oude releasedatum van de film Top Gun 2, die helaas is uitgesteld wegens COVID-19. Bij de eerste Top Gun-film was namelijk sprake van een groot recruitmenteffect. Deel 2 is dus een mooie aanleiding om de doelgroep met een speciale serie te enthousiasmeren om bij de luchtmacht te komen werken.”

Benieuwd? De trailer van de serie gaat op 24 december live op alle sociale mediakanalen van ‘Werken bij Defensie’. De 6 afleveringen zijn vervolgens vanaf 14 januari wekelijks op donderdag vanaf 15.00u te zien op het YouTube-kanaal van ‘Werken bij Defensie’. De kijker gaat ‘met’ Dennis achtereenvolgens op bezoek bij de vakgebieden vliegtuigonderhoudstechniek, communicatie- en informatiesystemen (CIS), schilder/plaatwerker (LO Structures), munitietechniek, luchtgevechtsleiding en vlieger. Hij spreekt dan ook met militairen in spe die op dat moment voor de diverse functies worden opgeleid. Kijkers die vragen hebben kunnen deze stellen aan vakspecialisten tijdens speciale live Q&A-events die in maart onder leiding van Dennis plaatsvinden. Na elke vlog worden de data hiervan bekend gemaakt.

Deel jij als ambassadeur van de luchtmacht de video’s ook op jouw sociale mediakanalen?

De serie kwam tot stand in samenwerking met afdeling Arbeidscommunicatie van Defensie. Foto: Defensie

Nieuwe Chinooks in aantocht

Zwaaiden we vorige maand nog de eerste 3 Apaches uit die hun moderniseringsprogramma tegemoet gingen in de Verenigde Staten, volgende maand mogen we alweer de eerste 2 gloednieuwe Chinooks in Nederland verwelkomen. Rondom de kerstperiode beginnen zij vanuit Amerika aan de reis naar hun nieuwe thuisland.

Eenmaal in Nederland, maken monteurs op Vliegbasis Woensdrecht de toestellen vlieggereed door onder meer de pylons en rotorbladen weer terug te plaatsen. Daarna is het wachten op de eerste klas vliegers en loadmaster die naar verwachting in het 2e kwartaal terugkeren nadat zij geslaagd zijn voor hun conversie op het toestel. “Zij kunnen de functional check flights vervolgens uitvoeren en daarna de 2 kisten vanuit Woensdrecht naar Gilze-Rijen vliegen”, vertelt projectmanager DMO luchtmachtkolonel Koen van Gogh. “Tijdens die ‘first aircraft arrival’-ceremonie draagt DMO de Chinooks formeel over aan het CLSK.”

Het zijn de eerste 2 van de 14 nieuw aangekochte CH-47F MYII CAAS-modellen. “De laatste is onlangs vanuit Boeing overgedragen aan DMO”, vertelt Van Gogh. Maar met die overdracht zijn de toestellen nog niet helemaal kant-en-klaar. “Nadat ze uit de Boeing-fabriek komen, doorlopen ze nog een ‘Post Production Modification’ bij het bedrijf SES-I in Huntsville, Alabama.”

De 6 F-modellen, die geruime tijd geleden van uit Gilze-Rijen en Fort Hood bij Boeing zijn aangeleverd, zitten nog volop in het ‘Renew Program’. “De eerste 2 van die batch worden begin 2021 aan DMO overgedragen, waarna ook die het ‘Post Production Modification’-programma doorlopen. Naar verwachting zijn ze eind 2021 allemaal geleverd.”

Uiteindelijk beschikt Gilze-Rijen straks over 15 en Fort Hood over 5 nieuwe Chinooks. Foto: Boeing