10

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 12 | 2019

Journaal

Luchtmacht- en defensienieuws

Dramaserie Hoogvliegers van start

Defensie werkte het afgelopen jaar mee aan de productie van de dramaserie Hoogvliegers van de NPO. De 8-delige serie is vanaf 11 januari te zien op NPO1.
Een productieteam van Storytellers Film & TV B.V. maakte het afgelopen jaar opnames bij Defensie. De Koninklijke Luchtmacht kreeg ondersteuning van de Defensie Materieel Organisatie, het Defensie Ondersteuningscommando, de Koninklijke Landmacht en Marechaussee. De luchtmacht neemt op social media campagneberichten over van de NPO. Daarbij is vanaf 11 januari ook een kijkje achter de schermen te zien.
Hoogvliegers vertelt het verhaal van Rutger, Guus en Laila. Tegen de achtergrond van een loodzware vliegeropleiding tot aan een gevaarlijke missie in het Midden-Oosten. De kijker gaat mee op hun bewogen reis naar volwassenheid en is deelgenoot van hun kameraadschap, liefdes, vreugde en verdriet. Hoogvliegers is drama, dus scenes komen niet overeen met de werkelijkheid.
Naast Hoogvliegers werkte de luchtmacht ook mee aan een 6-delige online-serie over gamen. Hierin spelen F-16- en helikoptervliegers tegen professionele gamers. Deze afleveringen zijn vanaf 11 januari te zien op NPO Start en NPO Facebook.

Oplevering zonnepanelen Missiegebied Mirage

Afgelopen jaar zijn op Forward Support Element (FSE) Mirage, Dutchcamp, maar liefst 480 zonnepanelen aangebracht en geïnstalleerd. Naast de eerder geplaatste hightech watercontainer (zie Journaal oktober) is dit wederom het eerste missiegebied waar een kamp wordt voorzien van groene stroom.
Vanuit Nederland kan de opgeleverde- en verbruikte stroom worden ingezien. Het hele project is uitgevoerd door de firma Inchcape, onder toeziend oog van de Geniewerken van de landmacht. Berekeningen laten zien dat de investering binnen 3 à 4 jaar is terugverdiend. De Commandant FSE sloot eind november het project zonnepanelen succesvol af.

Nieuwe vliegtuigtrekkers op Eindhoven

Vliegbasis Eindhoven heeft nieuwe vliegtuigtrekkers. Een werkt op diesel voor out of area operaties en 2 zijn elektrisch en voor gebruik op de basis. Beiden uitvoeringen zijn stiller en schoner, wat volgens de vliegbasis past bij de tijd waarin we nu leven.
De kleur van de dieselvariant verraadt al een beetje zijn voornaamste inzetgebied. Zandkleurig of beige kom je wel vaker tegen in uitzend- of out of area-gebieden of op plaatsen waar de stroomvoorziening niet altijd is gegarandeerd. Beide vairanten zijn in ieder geval schoner en stiller dan hun voorgangers.
Eerder dit jaar is op Eindhoven een zonnepanelenpark geopend. 11.040 zonnepanelen voorzien 900 huishoudens van collectieve zonne-energie. Foto: KLu

NH90 in politierol

Een NH90-maritieme gevechtshelikopter van het 860 Squadron heeft eind november geholpen bij de aanhouding van een gewapende man. Dat gebeurde bij de Britse havenstad Falmouth. De helikopter was voor een internationale oefening in het Zuid-Engelse Culdrose Naval Air Station.
Omdat de lokale politiehelikopter niet beschikbaar was, werd een beroep gedaan op de Nederlandse NH90-bemanning. Die ging op pad met de coördinaten van de plek waar de gewapende man voor het laatst werd gezien. Bij de zoekactie ondersteunde de NH90 de Britse politie met een infraroodcamera en zoeklicht. Zo kon de man worden aangehouden.

$1 miljard voor updates E-3 AWACS-vloot

De E-3 Sentry radarobservatievliegtuigen van de NAVO worden de komende jaren voor 1 miljard gemoderniseerd. Secretaris-generaal Jens Stoltenberg en de president van Boeing International, Sir Michael Arthur, ondertekenden op 27 november op de luchthaven Melsbroek in Brussel de overeenkomst.
Het NAVO-contract met Boeing zal de Airborne Early Warning and Control Stations, kortweg AWACS’en moderniseren, zodat ze de missies van het bondgenootschap tot 2035 kunnen blijven ondersteunen. Met de investering krijgen de 14 resterende E-3’s geavanceerde nieuwe communicatie- en netwerkmiddelen. De 16 NAVO-bondgenoten financieren deze modernisering. Bedrijven uit Europa en Noord-Amerika werken bij de modernisering samen. Stoltenberg onderstreept dat de NAVO zich blijft aanpassen en al van plan is de AWACS in 2035 te vervangen. Bij de modernisering van de E-3’s worden de motoren niet aangepast. Foto: NAVO

Vliegtuigafreminstallatie’s vervangen

Defensie Materieel Organisatie (DMO) tekende op 28 november het contract voor 16 nieuwe vliegtuigafreminstallatie’s. Die gaan de huidige uit 1985 vervangen, die aan het einde van hun technische levensduur zijn. Een vliegtuigafreminstallatie is een veiligheidssysteem aan het begin en einde van een start- en landingsbaan. Bij een calamiteit brengt de installatie een jachtvliegtuig veilig tot stilstand. DMO is eindverantwoordelijk voor het project.
Het vervangen van de huidige afreminstallaties vindt gefaseerd plaats waarbij vanaf 2020 elk jaar een vliegbasis wordt voorzien van nieuwe afremsystemen. Kaptitein-luitenant ter zee Mark Spierings van DMO en Ruud Kleinendorst, algemeen directeur van NEDAERO ondertekenden het contract.

Meer situatiebewustzijn voor helikoptervliegers

De Apache kan vanaf nu live sensorvideobeelden en bijbehorende metadata uitwisselen. Met het Manned-UnManned-Teaming-2i (MUMT) wisselt de vlieger data uit met op afstand bestuurde vliegtuigen zoals de MQ-9 Reaper, helikopters, jachtvliegtuigen en grondstations. De Defensie Materieel Organisatie heeft het systeem in de eerst week van december gecertificeerd voor gebruik op de Apache AH-64D vloot.
De toevoeging van MUMT-2i aan een Apache vergroot de ‘situational awareness’, het situatiebewustzijn, aanzienlijk. De vlieger kan met videobeelden top-down beelden in zijn cockpit bekijken. Zo is een situatie beter te beoordelen en kan de vlieger vroegtijdig de juiste tactiek te bepalen.
De eerste Nederlandse operationele ingebruikname van MUMT-2i staat in januari gepland. De certificering zorgt er voor dat MUMT dan te gebruiken is tijdens trainingen in het Amerikaanse Ft. Hood. Afbeelding: L3 Communications

Oefening Force Protection

Begin november hield de Force Protection (FP) een Command Post Exercise (CPX) op de Vliegbasis Volkel. FP heeft als doel personeel en materiaal veilig te stellen en houden en zorgen dat vliegoperaties kunnen doorgaan. FP noemt dit het creëren van ‘Air Mindedness’.
Daarvoor heeft FP 4 aandachtsgebieden
Actieve verdediging: (Infanterie) patrouilles buiten de hekken en luchtverdediging
Passieve verdediging: Bunkers, hekwerken, camouflage en CBRN-verdediging
Recuperation: Explosievenopruimingsdienst, brandweer, medische verzorging
Security: Bewaken en beveiligen, beveiligingssystemen, cyber enzovoort

De meerwaarde van FP blijkt pas als de dreiging hoog is en er zich veel incidenten voordoen. Daarnaast is door alle reorganisaties van afgelopen jaren veel capaciteit en kennis wegbezuinigd. De laatste uitdaging waar FP tegenaan loopt is dat er geen grote basisoefeningen meer zijn. Voorheen werden vliegbases conform NATO-standaard geëvalueerd, de Tactical Evaluations.
Het tekort aan functies en ervaring probeert FP ze zelf te repareren door te blijven oefenen en dit jaarlijks te laten terugkomen in Command Post Exercises zoals op Volkel, maar ook met de internationale en veel uitgebreidere oefening Volcanex die eerder dit jaar in Engeland plaatsvond.
Op Volkel speelde het geheel zich in 2 dagen af in bunker 500 waar een commandopost was ingericht. In de ruimte ernaast zat de White Cell, de oefenleiding. Zij simuleren de eenheden op de grond, maar ook OPS en LOG. Gelet op de hoge oefenwaarde is de wens dat in de toekomst OPS en LOG aansluiten om samen met FP te kunnen werken naar een hogere trainingsstandaard.

Joint VMF testen met de F-35

De F-35 heeft begin december samen met TNO en de Koninklijke Landmacht een aantal testen uitgevoerd in de Road to IOC (Initial Operational Capability). Het is een vervolg op de testen die op Edwards in Amerika zijn uitgevoerd met de F-008. Toen werden de testen voor het eerst uitgevoerd met volledig Nederlands materieel. Nu werden ze voor ‘t eerst uitgevoerd op een operationele Nederlandse vliegbasis met de F-009.
Variable message format (VMF) wordt gebruikt om data uit te wisselen tussen grond- en luchttroepen. Voor close air support (CAS) werd tot nu toe vooral voice radio gebruikt voor communicatie. Nu komt daar het digital CAS component bij. VMF is een belangrijk onderdeel van het zogenaamde interoperabiliteitsconcept tussen F-35 en overige wapensystemen. De F-35 kan effectief samenwerken met onder andere F-16, Apache, Patriot, luchtverdedigings- en commandofregatten van de Koninklijke Marine, SOCOM-teams en andere eenheden. Hiervoor wordt ook vaak van het Link-16 datalink systeem gebruikt. De inzet van VMF is nieuw voor Nederland. Het voordeel ervan is dat het risico op vergissingen kleiner wordt en de uitwisseling van gegevens een stuk sneller gaat. Daarnaast is er minder radioverkeer nodig en dat verhoogt weer de veiligheid van de missie. Foto: KLu

Eerste levering Scania voertuigen

De Defensie Uitleen Organisatie (DUO) in Stroe voegde op 12 december 5 Scania-lesvoertuigen toe aan de rijscholen van de Koninklijke Luchtmacht. Deze vervangen de oude DAF-lesvoertuigen.
Rijopleidingen gebruiken de Scania’s voor luchtmachtpersoneel op vliegbases Leeuwarden, Volkel en Gilze-Rijen. De nieuwe voertuigen zijn onder meer voorzien van een safety-pakket in de vorm van zijmarkeringen die letsel na ongevallen met tweewielers of voetgangers tot een minimum moeten beperken. Het zijn de eerste types van de Scania-generatie die door de fabriek in Zwolle zijn uitgeleverd als onderdeel van het project Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen 2 (DVOW2). In de tweede helft van 2020 zullen volgens planning een groter aantal operationele Scania voertuigen van het type LO (Low Operational) aan vrijwel alle luchtmachtonderdelen worden uitgeleverd. Foto’s: Defensie

NLR zoekt kandidaten voor defensieonderzoek

Bij het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) werkt de afdeling Training & Simulatie aan een onderzoek: als je een complexe vaardigheid hebt geleerd, maar vervolgens niet meer oefent, hoe snel neemt iemands competentie in deze vaardigheid dan af? Omdat dit onderzoek voor Defensie wordt uitgevoerd, is het NLR op zoek naar (oud-)militairen.
Het NLR is hét onderzoeksinstituut voor lucht- en ruimtevaart. Het NLR wil de resultaten vertalen naar de praktijk, zodat professionals in complexe, risicovolle omgevingen adequaat kunnen handelen wanneer nodig, ook als ze die vaardigheid al een tijd niet meer hebben uitgevoerd. Een ander voordeel van een optimale trainingsfrequentie is dat het leidt tot minder overbodige trainingen voor professionals die nog op niveau zijn. Help de wetenschap door te gamen! In dit onderzoek leert men een complex spel, en wordt later getest op hoe goed ze dit spel nog kunnen spelen. Op deze manier probeert het NLR te voorspellen hoe vaak professionals in risicovolle, complexe omgevingen opnieuw een training nodig hebben. Nog niet overtuigd? Je kan een vakantie winnen! Doe mee op:  https://spacefortress.nlr.nl.

hier komt tekst Force Protection

Patriot-eenheid oefent voor ’t eerst met Japan

Het 802 Squadron heeft voor het eerst samengewerkt met Japanse collega’s. Samen met de Amerikaanse landmacht namen de luchtverdedigers van het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando (DGLC) deel aan een multinationale luchtverdedigingsoefening. Tijdens ‘Imperial Crucible’ in Fort Bliss in Texas voerden de landen gezamenlijk een live firing met de Patriot uit.
De Japanse Air Self Defense Force stuurt ieder jaar een Patriot-systeem 3 maanden lang naar Texas voor certificeringsdoeleinden. Het is voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse luchtverdediging dat er werd samengewerkt met Japanse luchtverdedigers. De Japanse crew schakelde een drone uit met hun Patriot die op aanwijzing van de Amerikaans/Nederlandse crew als doel werd aangewezen. Nederlanders waren daarnaast onder meer betrokken bij het in stelling brengen en (her)laden van een Amerikaans Patriot-systeem. Foto: Defensie
 

Opening traditiekamer 299 Squadron

Het 299 Squadron is een traditiekamer rijker. De officiële opening werd op 11 december verricht door Commandant 299 majoor Dafna Dempsey en sergeant-majoor Johannes Hofstede. 299 was een ‘licht’ squadron dat belangrijk en essentieel werk verrichtte.
Daaronder vielen o.a. lichte transporttaken, bewakings- en verkenningsvluchten, commandovoering en gewondenvervoer. Dieptepunt van het squadron was de crash van een Bölkow in 1994 vlakbij Sleeuwijk. Op deze plek staat nog steeds een herdenkingsmonument. In 1995 verhuisde het squadron van Deelen naar Gilze-Rijen. In 2003 werd 299 opgeheven door het uit dienst nemen van de Bölkows, maar kreeg 5 jaar later nieuw leven ingeblazen met de oprichting van de afdeling TACTES. Daarmee startte het opleidings- en expertisesquadron 299 dat tot aan de dag van vandaag blijft groeien in zijn diversiteit. De vliegende squadrons van nu kunnen niet meer zonder de expertise van 299. Na een bewogen jaar heeft het 299 Squadron nu haar eigen traditiekamer in gebouw 712 zodat de geschiedenis van 299 squadron niet verloren gaat. Foto’s: KLu
 

Slingery

Eind november werkten 11 Luchtmobiele Brigade en het Defensie helikopter Commando samen in de oefening Slingery. Die vond plaats vanaf het Militair Luchtvaartterrein Deelen en op de Ginkelse en Eder Heide. Het 298 Squadron leverde 2 Chinooks en het 300 Squadron 1 Cougar. De helikopters kregen uit Duitsland ondersteuning van 2 NH90’s en ‘riggers’ die hun Nederlandse collega’s van 11 luchtmobiel ondersteunden. Die laatste verplaatsten ladingen voornamelijk met netten. Op de Ginkelse Heide was ook een Forward Refuelling Point ingericht met is 42.000 liter brandstof, waar maximaal 4 helikopters tegelijkertijd konden tanken. Foto’s: Ludo Mennes

De slingery bekijken? Check dan onderstaande fotocarrousel.