06

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 11 | 2018

‘Let's get connected’

x

Smartphones voor iedereen binnen CLSK

Even de agenda checken, mailen of met elkaar afspraken maken via social media. Dat gaat binnenkort een stuk makkelijker. Dan krijgen alle CLSK-medewerkers een nieuwe smartphone ter beschikking: de Samsung S9. Aan overste Ellen Meeuwsen-Scholten, hoofd sectie Integrale Bedrijfsvoering, 6 vragen over deze uitrol.

1. Waarom moet al het CLSK-personeel aan de smartphone?

“Omdat het bij modern werkgeverschap hoort. Bij veel andere bedrijven is het al heel gebruikelijk dat iedereen een smartphone ter beschikking krijgt gesteld. De luchtmacht wil groeien naar een 5e generatie organisatie waarin mensen flexibel kunnen werken. Dat betekent overigens niet dat iedereen ook ‘s avonds, ‘s nachts en in het weekend bereikbaar moet zijn. Het is een functionaliteit voor medewerkers: tussendoor even een dienstreis in DIDO invoeren of elkaar makkelijk bereiken als er geen Mulan-werkplek in de buurt is. Het wordt gewoon een stuk eenvoudiger.”

2. Wie krijgen er een smartphone ter beschikking?

“Iedereen die binnen het CLSK is geplaatst. Dus ook een marineman of -vrouw die bij het CLSK werkt. Maar dus niet de luchtmachter die bij DMO is geplaatst. Uitzonderingen zijn ook stagiaires, werkstudenten, leerlingen en reservisten. Dit jaar nog reiken we zo’n 6.000 toestellen uit. Dan zijn er nog zo’n 600 luchtmachters die al een smartphone van Defensie gebruiken. Die ruilen zij in het 1e kwartaal van volgend jaar in voor de Samsung S9.”

De Vliegende Hollander op uw smartphone?

Hét personeelsblad van de luchtmacht op uw smartphone lezen? Dat kan supermakkelijk.
1 Ga in een internetbrowser op uw smartphone naar magazines.defensie.nl/vliegendehollander
2 Klik rechtsboven op de 3 puntjes
3 Klik op ‘Toevoegen aan startscherm’ en klaar
Als u teruggaat naar het startscherm, ziet u de sneltoets tussen uw apps staan. Als u op de koppeling tikt, komt u in de kiosk en heeft u direct toegang tot alle edities.

3. Waarom een Samsung, Defensie werkt toch altijd met Apple?

“Uit onderzoek van het JIVC blijkt dat Android beter aansluit bij onze toekomstige IT-ontwikkelingen. Vooral op het gebied van veiligheid. Android wordt beveiligd met het besturingssysteem KNOX. Personeel zal zelf ook moeten bijdragen aan de veiligheid. Ten eerste door de defensiesoftware te downloaden. Daarmee kun je ook bij je e-mail en selfservice. En door geen apps te downloaden die op de Blacklist staan, zoals PokemonGo en hardloop-apps. Het is namelijk niet toegestaan om je locatievoorziening continu te laten aan staan. Voor navigatie kan die even aan, maar eenmaal op bestemming moet het weer uit. Zo zijn er een aantal randvoorwaarden die staan uitgelegd op de intranetpagina ‘Let’s get connected’ van het CLSK.”

Hoe zit dat met de smartphone? Bekijk het in deze clip.

4. Mag je de telefoon ook privé gebruiken?

“Zeker. Bij het abonnement hoort bellen en sms’en en in de gebruikersvoorwaarden staat wat het maximale dataverbruik is. De telefoon heeft ook een dual-sim mogelijkheid, dus men kan op 1 toestel zowel de privé als de zakelijke simkaart plaatsen. Medewerkers moeten uiteraard wel gepast met de smartphone en het abonnement omgaan. Het is natuurlijk niet de bedoeling om op vakantie uitgebreid Netflix-series te streamen of de hele camping van een hotspot te voorzien.”

“Nee, het is geen cadeautje, goodie of Wiedergutmachung. Een smartphone is niet meer iets bijzonders. Het hoort bij de samenleving van deze tijd.” PC-LSK generaal-majoor Mario Verbeek is er stellig in. “Wat vroeger een pen was, is nu een smartphone. Misschien ziet de oudere generatie het nog als een statussymbool, maar dat is het niet meer. En een gewone telefoon is ook verleden tijd. En smartphone sluit mooi aan bij de 5e generatie luchtmacht die informatiegedreven is: snel communiceren en informatie delen. Thuis heeft iedereen zo’n ding dus dit werd gewoon tijd. 24/7 bereikbaar zijn? Dat zou kunnen. Gelukkig zit er een uitknop op. Maar je kunt ook ’s avonds of wanneer het je uitkomt even wat uitzoeken. Gebruik ‘m als je het wilt.”

5. Wat zijn de addertjes onder het gras?

“Geen. De telefoon is geen zoethoudertje omdat het arbeidsvoorwaardenakkoord op zich laat wachten. We snappen dat mensen dat misschien denken, omdat de timing toevalligerwijs samenvalt. Maar de behoefte van de smartphone werd in juni al door de Luchtmachtraad gesteld, toen er nog volop werd onderhandeld. Wat verder belangrijk is om te weten is dat het toestel moet worden aangemeld via het mdm-portaal. Dan is de defensiesoftware te downloaden en dus functioneel te gebruiken.”

Voor het Joint Informatie Voorzienings Commando, kortweg JIVC, was het niet de eerste aanschaf en uitrol van een grote hoeveelheid smartphones. “Een dergelijke project hebben we eerder voor en met de DMO gedaan. Maar de aanvliegroute vanuit het CLSK is – zoals bij elke uitrol tot op heden – DO-eigen”, legt Quintin Breed van het JIVC uit.
Samsung Nederland leverde alle toestellen via een tussenpartij direct bij het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) af. Daarvandaan vindt de distributie plaats naar de CLSK-onderdelen. Bij het Logistiek Centrum van het JIVC op Soesterberg zijn meerdere mensen in samenwerking met het LCW bezig met alle verwerking en administratieve afhandeling. “De gezamenlijke ambitie van CLSK en JIVC was om alles voor het eind van het jaar afgerond te hebben. Dankzij de grote betrokkenheid vanuit zowel CLSK en JIVC, essentieel voor een succesvolle uitrol, gaat ons dat lukken!”

6. Wat gebeurt er na de uitrol van alle smartphones?

“We hopen dat iedereen die een telefoon krijgt wil mee denken over hoe we 'm het beste kunnen gebruiken. JIVC bouwt aan veel apps die voor ons personeel van toegevoegde waarde zijn. Bijvoorbeeld een app waarmee collega’s onderling veilig kunnen chatten. De familie app-groep kan nog steeds in WhatsApp, maar sommige zaken bespreek je liever in een beveiligde omgeving. Ook bouwen ze een app om artikelen te scannen voor personeel bij het Logistiek Centrum Woensdrecht. We horen graag meer suggesties en behoeften om de nieuwe telefoon zo optimaal mogelijk te benutten. Dat kan op de intranetpagina via het CLSK-portaal, waar nog veel meer informatie, veel gestelde vragen en voorwaarden zijn te vinden over de komst van de Samsung S9.”

Tekst: ritmeester Djenna Perreijn
Afbeeldingen en clip: Optima Forma bv