Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 06 | 2018
Journaal
Even terug op de bakermat
Argeloze bezoekers van het Nationaal Militair Museum moeten even raar hebben opgekeken toen op 18 mei ineens een Cougar en Chinook en zwaar bewapende mariniers bezit namen van het museumterrein. De reden was de alarmoefening van het Korps Mariniers.
De Marine Spearhead Task Unit van 23 Raiding Squadron kreeg opdracht om gegijzelde burgers te ontzetten en daarna te verplaatsen naar een veilig gebied. Dat deden de mariniers samen met een Cougar van 300 en Chinook van 298 Squadron. De helikopters zetten de zwaarbewapende mariniers af en pikten ze later weer op. De oefening mét publiek was vooraf aangekondigd via het NMM. Foto’s: sergeant-majoor Gerben van Es
Luchtmacht op Landmachtdagen
Terwijl de Landmachtdagen pas op 22 mei begonnen was het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando al 10 dagen eerder publiekelijk te zien in Heerlen. Tijdens het Euregionale Veiligheidsevenement presenteerde de gecombineerde lucht- en landmachteenheid onder meer het Patriot-luchtverdedigingssysteem.
In totaal waren in 16 steden zo’n 2.500 militairen en hun materieel te zien; niet alleen van de landmacht, maar dus ook een aantal van de luchtmacht. In Deventer en Assen waren demonstraties met helikopters, zoals deze Cougar en Chinook op de Johan Willem Frisokazerne in de Drentse hoofdstad. Foto’s boven: Louis Meulstee. Foto’s onder: Marco Ferrageau.
CML gecertificeerd volgens nieuwe ISO 9001 norm
Op 14 en 15 mei 2018 is het Centrum voor Mens en Luchtvaart door certificeringsorganisatie KIWA positief geaudit op de nieuwe ISO 9001 kwaliteitsnorm. Het CML kreeg zelfs een compliment voor de enorme groei die zij heeft doorgemaakt sinds de eerste audit 6 jaar geleden. Kwaliteit en klantgerichtheid zijn inmiddels een vanzelfsprekendheid geworden; een mooi compliment aan alle CML-medewerkers.
Met natuur valt niet te spotten
Het zware onweer van 29 mei heeft op Vliegbasis Leeuwarden voor schade gezorgd. De bliksem sloeg vele gaten in de startbaan, waardoor een deel van de hoofdbaan onbruikbaar was. De gaten werden zo snel mogelijk gerepareerd. Tot dat moment was de tweede baan in gebruik voor het opstijgende en landende vliegverkeer. Foto: KLu
Staatssecretarissen maken kennis met Woensdrecht
De positieve economische effecten van de aanschaf van de F-35 en de betrokkenheid van het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) bij het jachtvliegtuig waren voor de staatssecretarissen Barbara Visser van Defensie en Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat reden voor een bezoek aan het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW).
Woensdrecht verandert straks in het Europese hart van de F-35-industrie. Beide bewindslieden namen op 30 mei alvast een kijkje in het warehouse waar de reserveonderdelen voor de ruim 400 Europese F-35’s worden opgeslagen. De drijvende kracht achter het binnenhalen van die opdracht is het samenwerkingsverband OneLogistics dat zo’n 70 Nederlandse bedrijven vertegenwoordigt. Het levert extra banen en honderden miljoenen euro’s op.
Naast opslag van reserveonderdelen gaat het LCW ook de motoren van de F-35 onderhouden en testen. Die faciliteit wordt volgend jaar verwacht. Visser en Keijzer werden door Aeronamic en StandardAero bijgepraat over de status van het motorenonderhoud en de samenwerking met de luchtmacht. Foto’s: Bart Nijs fotografie
Geen resten Britse oorlogsvlieger bij zoekactie
De Bergings- en Identificatiedienst Koninklijke Landmacht (Bidkl) heeft eind mei na 2 dagen zoeken bij Ruinerwold geen stoffelijke resten gevonden van een omgekomen Britse militair. Het gaat om een bemanningslid van Halifax JD314 die op 29 december 1943 neerstortte nabij het Drentse dorpje. De actie gebeurde op verzoek van het Verenigd Koninkrijk.
De bommenwerper van de Royal Air Force was door een Duitse jager geraakt en stortte neer. De 7 bemanningsleden kwamen hierbij om, van wie de lichamen van 6 werden geborgen en in Ruinerwold begraven. Het stoffelijk overschot van het zevende bemanningslid, Phillip John Greenmon, werd pas na enige tijd gevonden en onder dwang van de Duitsers begraven in de krater die het vliegtuig had geslagen. Een zoektocht naar het lichaam leverde vorig jaar ook al niets op. De militairen vonden nu nog wel wat vliegtuigdeeltjes. Volgens projectleider eerste luitenant Patric van Aalderen is alles nu onderzocht. “We hebben er alles aan gedaan, maar het onderzoek wordt nu afgerond en krijgt een slapende status.” Hij bedoelt daarmee dat nieuwe informatie in de toekomt mogelijk leidt tot een nieuwe poging de resten te vinden. Van Aalderen: “Natuurlijk zijn we teleurgesteld dat er niks is gevonden. Dat is toch waar je uiteindelijk op hoopt.”
De medewerkers van de Bidkl werden bij de zoektocht geholpen door collega’s van de genie, de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) en de Vliegtuigbergingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht. Foto’s: Koninklijke Landmacht
Nationaal bergingsprogramma vliegtuigwrakken is ‘erezaak’
Coalitiegenoten CDA en ChristenUnie willen dat het Rijk een nationaal bergingsprogramma gaat bekostigen om de laatste vliegtuigwrakken uit de Tweede Wereldoorlog te bergen. “Dat moet recht doen aan de soldaten die hun leven gaven voor onze vrijheid".
In de Nederlandse bodem liggen 73 jaar na de bevrijding nog altijd zo’n 6000 vliegtuigwrakken uit de Tweede Wereldoorlog. Volgens deskundigen zijn daarvan slechts tussen de 30 en 35 relatief makkelijk te bergen, terwijl ze zeer waarschijnlijk stoffelijke resten bevatten. Het bergen is een kostbare zaak. Het Rijk draagt tot nu toe 70% van dergelijke kosten en de gemeente de rest. Door die hoge kosten voor gemeenten wordt vaak niet geborgen. Dat moet anders, vinden de partijen. CDA-Kamerlid Van der Molen: “In 2020 hopen we in Nederland 75 jaar vrijheid te vieren. Om recht te doen aan de inspanningen die deze soldaten hiervoor hebben geleverd en uit respect voor de nabestaanden, vinden wij dat de Rijksoverheid het heft in handen moet nemen.” Volgens ChristenUnie-Kamerlid Van der Graaf gaat het om een erezaak: “De vermiste piloten en bemanningsleden gaven in de Tweede Wereldoorlog hun leven voor onze vrijheid. Nabestaanden willen graag dat vliegtuigwrakken worden opgegraven zodat hun familieleden, zelfs als ze die niet zelf gekend hebben, kunnen worden geïdentificeerd en herbegraven.” Binnenkort praat de Tweede Kamer over dit onderwerp.
Herdenking Normandië
Ter nagedachtenis aan de vele slachtoffers die vielen tijdens de invasie van Normandië op 6 juni 1944, waren er afgelopen 2 en 3 juni parachutesprongen bij Sainte-Mère-Église. 74 jaar geleden sprongen ruim 20.000 Britse en Amerikaanse parachutisten af in de nacht van 5 op 6 juni.
Samen met enkele luchtmobiele collega’s, namen ongeveer 50 mariniers deel aan de herdenking. Samen met Franse, Duitse, Roemeense en Amerikaanse collega’s sprongen ze vlak buiten het stadje uit diverse transporttoestellen, waaronder een C-130 van het 336 Squadron. Bijna 10.000 toeschouwers waren daarbij aanwezig. Aansluitend was er bij het nabijgelegen ‘Iron Mike’ monument een herdenkingsceremonie. Een duo Amerikaanse A-10’en bracht eveneens een eerbetoon. Foto’s: korporaal Jasper Verolme
Gratis Koninklijke Luchtmacht schoolagenda-app
Toetsweken, examens, huiswerk en sport, bijhouden in een agenda? Dat kan een stuk makkelijker (en goedkoper) met de gratis Koninklijke Luchtmacht Schoolagenda app, AgenDO!
Dat is de ideale combinatie tussen een ‘old school’ papieren schoolagenda en een handige, maar vaak saaie, digitale agenda. Niet alleen het huiswerk staat in de agenda door middel van een koppeling met ItsLearning, maar ook alles over de luchtmacht en leuke acties. Bovendien kunnen kinderen lekker over en weer met vrienden of vriendinnen in elkaars agenda krabbelen. Een heel belangrijke en handige feature van AgenDO! is dat kinderen zelf kunnen plannen.
De agenda is hier te downloaden android (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appnormal.agendo.klu)en voor iOS (https://itunes.apple.com/app/id1381363820).
Zweven bij de luchtmacht
In de eerste week van juni was de Gelderse Zweefvliegclub op Terlet het toneel voor het jaarlijkse Open Militair Kampioenschap Zweefvliegen. Het 53ste militaire kampioenschap telt nu zelfs meer deelnemers dan het civiele NK Zweefvliegen. Ook dit jaar was er weer internationale deelname vanuit België en Duitsland en stelde de Joint Meteorologische Groep van de Vliegbasis Woensdrecht een meteoroloog beschikbaar.
In totaal schreven zich maar liefst 86 deelnemers in, van wie er 60 konden worden geplaatst. Die vlogen in 4 klassen, waaronder een tweezitterklasse met 16 vliegtuigen (32 vliegers dus). In deze klasse vloog ook de DG 1000 van de Koninklijke Luchtmacht mee. In het overall militair klassement was er winst voor sergeant-majoor Erwin Hartenberg (298 Squadron), gevolgd door eerste luitenant Mike van Gurp (301 Squadron) met copiloot Ad van Gurp (postactief KLu) en op plek 3 tweede luitenant Janiek Meesters DHC (300 Squadron). De Sectie Militaire Sport blijft zich in samenspraak met wedstrijdleider sergeant-majoor Theo Janssen (DMO-JIVC) sterk maken voor het zweefvliegen als militaire sport.
Eerste F-35 apparatuur arriveert in Nederland
Het ICT-systeem Autonomic Logistics Information System, kortweg ALIS, regelt straks een groot deel van de F-35 bedrijfsvoering. Momenteel is ALIS al in gebruik bij het 323 OT&E Squadron op Edwards Air Force Base in Amerika. De eerste ALIS-apparatuur kwam begin juni in Nederland aan.
Om de F-35’s eind 2019 in gebruik te kunnen nemen op vliegbasis Leeuwarden, wordt het zogeheten Central Point of Entry, een centrale Nederlandse ALIS-server, verplaatst naar vliegbasis Volkel. Hiervoor is een bestaand gebouw verbouwd. Naar verwachting is de installatie half juni van dit jaar gereed en kan ALIS vanaf dan ook 323 op Edwards ondersteunen. In de toekomst zal deze apparatuur ook de F-35 operaties vanaf Leeuwarden gaan ondersteunen, evenals eventuele andere Nederlandse F-35 locaties. De planning van deze verhuizing begon in 2016. Foto’s: KLu
Start bouw 1e Nederlandse F-35 in Italië
Bij de Leonardo-fabriek op het vliegveld van Cameri in Italië, wordt sinds 15 juni aan de eerste in Europa gebouwde F-35 voor Nederland gewerkt. Staatssecretaris van Defensie Barbara Visser gaf in de fabriek een symbolisch startsein voor de bouw door haar handtekening op de romp van de AN-9 te plaatsen. Het toestel arriveert naar verwachting eind volgend jaar op Leeuwarden.
De Italianen bouwen in totaal 29 toestellen voor Nederland. De resterende 8 komen uit de Lockheed Martin-fabriek in het Amerikaanse Fort Worth. De eerste 2 Nederlandse F-35’s vliegen al een paar jaar vanaf eerst Eglin en later Edwards Air Force Base.
Ook werd midden juni al de 300e F-35 in gebruik genomen. Van het A-type dat Nederland ook krijgt, zijn er inmiddels 197 geproduceerd. Van de F-35B Short Take off and Vertical Landing-versie zijn er nu 75 van de band gerold. De C-versie om te opereren vanaf vliegdekschepen telt 28 stuks. Foto: Leonardo
Soesterberg Luchtvaartdagen
Aan het eind van de zomervakantie, op 25 & 26 augustus, vinden de Soesterberg Luchtvaartdagen plaats. Bij het Nationaal Militair Museum (NMM) op Park Vliegbasis Soesterberg zijn dat weekend zowel binnen als buiten tal van activiteiten in het teken van luchtvaart. Unieke vliegtuigen worden uit het depot gehaald en tentoongesteld.
Meer dan 20 toestellen staan buiten opgesteld en kunnen van zeer dichtbij worden bekeken. Ook zijn er diverse cockpits waarin het publiek plaats kan nemen.
Oorspronkelijk zou er in dit weekend ook gevlogen worden met historische vliegtuigen. Met het Utrechts Landschap, eigenaar van Park Vliegbasis Soesterberg, heeft het NMM geen overeenstemming kunnen bereiken. Kijk voor ticketverkoop en meer informatie op www.nmm.nl.
Chinooks helpen blussen bij afvalbrand
Op de verjaardag van de luchtmacht op 1 juli hebben 2 Chinooks van het 298 Squadron geholpen bij de bestrijding van een grote afvalbrand in Hengelo (Overijssel). De brandweer Twente riep de hulp in van Defensie omdat de vuurzee te groot was en moeilijk bereikbaar.
Aanvankelijk werd er 1 Chinook ingezet om de afvalberg te blussen. Later op de dag kwam daar een tweede bij. Beide toestellen vlogen heen en weer met een zogeheten Bambi bucket, waarmee iedere helikopter per vlucht 10.000 liter water op de brandhaard stortte. Bij de bestrijding van deze brand haalden de vliegers water uit het Rutbekerveld, een groot meer in de buurt van Enschede.
De brandende afvalberg zorgde nog lang voor een flinke rookontwikkeling. De brandweer bleef de hele nacht om het vuur verder te bestrijden. Zij zijn vermoedelijk nog dagen bezig met nablussen. Daarom is op 2 juli opnieuw een Chinook ingezet.
De helikopters van het Defensie Helikopter Commando staan tot en met oktober stand-by om bij de bestrijding van (natuur-)branden te ondersteunen. De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland is coördinator voor het helikopterblussen. Foto’s: luchtmacht
14e Veteranendag
Den Haag was zaterdag 30 juni in de ban van de Nederlandse Veteranendag. Voor de 14e keer kregen veteranen van vroeger én nu het eerbetoon dat ze verdienen vanwege hun inzet voor vrede en veiligheid. Het vele publiek, zo'n 90.000 man, genoot van de mix van veteranen, vliegdemonstraties en de bijna tropische temperaturen.
De Stichting Nederlandse Veteranendag hanteert de bekende succesformule: opening in de Ridderzaal, medaille-uitreiking (voor 80 veteranen) op het Binnenhof, een defilé van zo’n 4.000 veteranen en actief dienende militairen, afgenomen door koning Willem-Alexander én tot slot de ontmoetingsplaats voor veteranen op het Malieveld. Daar traden diverse artiesten op, al ging het de veteranen vooral om het ontmoeten van hun maten.
Premier Mark Rutte opende de dag in de Ridderzaal. “Dank jullie wel”, zei hij tegen de aanwezige veteranen. “Jullie verdienen ons grootste respect en dankbaarheid.”