11

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 05 | 2018

Journaal

Militair ceremonieel bij staatsbezoek Mexico

Eind vorige maand bezochten de Mexicaanse president Enrique Peña Nieto en zijn echtgenote Angélica Rivera de Peña Nederland voor een 1-daags staatsbezoek. Militairen van alle krijgsmachtdelen gaven de dag met groot militair ceremonieel kleur.
Bij de officiële ontvangst op paleis Noordeinde in Den Haag inspecteerden Peña Nieto en koning Willem-Alexander de erewacht. Daarvoor leverden landmacht, luchtmacht en marine elk 50 militairen. Het CLSK vaardigde personeel van de Vliegbasis Leeuwarden af. Foto’s: sergeant Sjoerd Hilckmann

streep

Luchtmacht herdenkt en viert

25.000 vlieguren voor Strategic Airlift Capability

De Strategic Airlift Capability (SAC), uitgevoerd door de Heavy Airlift Wing (HAW) op Pápa Airbase in Hongarije, klokte op 5 mei het 25.000e vlieguur. De mijlpaal werd 5 dagen later gevierd op de thuisbasis van de 3 C-17A’s.
SAC werd in 2008 opgericht als multinationaal programma dat de deelnemende landen gezamenlijk strategische luchttransportcapaciteit geeft. De 12 naties kochten samen 3 Boeing C-17 Globemaster III’s waarop ieder land een x-aantal uur trekkingsrecht heeft. De deelnemende NAVO-landen zijn: Bulgarije, Estland, Hongarije, Litouwen, Nederland, Noorwegen, Polen, Slovenië, Roemenië en de Verenigde Staten, aangevuld met Partnership for Peace-landen Finland en Zweden. Plaatsvervangende HAW-commandant colonel James S. Sparrow sneed op 10 mei de taart aan. Foto’s: Henrik Gebhardt

streep

Minister op Leeuwarden

Minister Ank Bijleveld-Schouten bezocht op 14 mei Vliegbasis Leeuwarden. C-LSK luitenant-generaal Dennis Luyt en basiscommandant kolonel Arnoud Stallmann waren haar gastheren. Op de Friese basis kreeg ze een rondleiding bij onder andere het F-16 onderhoud, de vliegveiligheidsafdeling en het 322 Squadron. Ook volgde ze een live registratie van een MQ-9 Reaper bij het 306 Squadron (in oprichting).
Vervolgens werden de beelden van het onbemande toestel vanuit een inzetgebied geanalyseerd. Een primeur, want dat gebeurde tot nu toe alleen vanaf het Duitse Ramstein.
De capaciteit om beelden te interpreteren wordt binnenkort uitgebreid op de Friese basis. Andere ontwikkelingen op Leeuwarden staan vooral in het teken van de F-35. Zo zijn bouwactiviteiten voor de komst van de nieuwe gevechtstoestellen vanaf 2019 in volle gang en bereidt onderhoudspersoneel zich voor op de nieuwe techniek. Foto’s: John van Helvert

streep

Oude tijden op ‘De Peel’?

De start- en landingsbaan van de voormalige Vliegbasis De Peel, nu de Luitenant-generaal Bestkazerne, wordt in de toekomst waarschijnlijk weer opengesteld voor vliegtuigen. Dat schreef staatssecretaris Barbara Visser van Defensie begin mei in de ‘nieuwe luchthavenbesluiten voor militaire vliegvelden in Nederland’.
Ze schrijft dat het ministerie van Defensie zich op dit moment beraadt over de brede rol die luchthaven De Peel kan vervullen en dat het in de verwachting ligt dat het banenstelsel gereactiveerd zal worden. Om de startbaan opnieuw in gebruik te kunnen nemen, is een nieuw luchthavenbesluit nodig. Om dat voor te bereiden, heeft Visser extra tijd nodig. Het onderwerp staat op 30 mei op de agenda van de Tweede Kamer.
De vliegbasis werd begin jaren 50 gebouwd en was als reserve-basis jarenlang de officiële thuisbasis van het 306 Squadron met de RF-104 Starfighter fotoverkenner (foto l.). Die status verloor het in de F-16 periode (foto r.) waarna 306 permanent naar Volkel verhuisde totdat het werd verplaatst naar Springfield Air National Guard Base en uiteindelijk werd opgeheven. In 1993 landde er voor het laatst een vliegtuig op De Peel. Op dit moment mogen er alleen helikopters landen. De kazerne is nu het onderkomen van het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigings Commando. Foto’s: Uit archief Nederlands Instituut voor Militaire Historie

streep

Luchtvaartexperts strijken neer in Nederland voor topoverleg

Luchtvaart- en luchtwaardigheidsautoriteiten van de NAVO en partners waren kwamen midden mei bijeen in Voorschoten voor de halfjaarlijkse vergadering van het NAVO Aviation Committee. Een paar dagen lang bespraken ze belangrijke militaire luchtvaartonderwerpen zoals omgang met onbemande systemen. De vergadering vond voor het eerst plaats in Nederland.
Omdat regelgeving vaak nog niet is aangepast aan ‘onbemande’ systemen, bestaat het risico dat ze niet in het luchtruim worden toegelaten. Daarom bespraken de aanwezigen de kaders die het opereren vergemakkelijken. Naast overleg kreeg Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit kolonel Jan-Paul Apon op 17 mei het NATO Recognition Certificate uitgereikt. De Nederlandse MLA is daarmee de 1e militaire luchtvaartautoriteit binnen de NAVO die qua luchtwaardigheid volledig voldoet aan de eisen. Foto: MLA

streep

‘Wings For Life’ 15e bij Roparun

Tijdens het Pinksterweekend nam het Luchtmacht Roparunteam voor de 17e keer in successie deel aan de Roparun, de ultra estafette loop van Parijs (520 kilometer) – en dit jaar ook vanuit Hamburg (560 km) – naar Rotterdam.
Zaterdagavond startte het 26-koppige CLSK-team om 21.18 uur en 42,5 uren later arriveerde het op maandag 2e Pinksterdag om 15.46 uur op de Binnenrotte in Rotterdam. Kolonel Johan de Jongh ontving ze daar namens de luchtmacht en hing ze de zeer verdiende Roparunmedaille om.
De Roparun bestaat sinds 1992 en steunt diverse goede doelen, gerelateerd aan kanker. Zeer indrukwekkend daarom was de deelname van sergeant 1 Clemence Hurks die zelf een ongeneeslijke ziekte heeft. Ondanks een tweetal blessures wist het team een hele nette 15e plaats te behalen van de in totaal 308 teams. Foto: KLu

streep

Luchtmacht op Jumbo Racedagen Zandvoort

Veel snelheid op en rond circuit Zandvoort tijdens de Jumbo Racedagen, maar op 2e Pinksterdag ook in de lucht. Een duo F-16’s van Vliegbasis Volkel maakte 2 passages over het lange rechte stuk van de baan.
Een delegatie van het ‘Airpower Team’ nam beide racedagen een kijkje in de keuken van het Red Bull Formule 1 Team van Max Verstappen en Daniel Ricciardo. Volgens Directeur Operaties commodore André Steur zijn er vele parallellen tussen beide teams: “Teamwork, Snelheid, Precisie, Slagkracht. Werken met de beste mensen en state-of-the-art materieel. Presteren vanaf de eerste minuut. Overal ter wereld, ongeacht de omstandigheden. Train As You Fight, op het scherpst van de snede. En... alleen de eerste plaats telt... Grote verantwoordelijkheid ook, op zeer jonge leeftijd, net als onze crews op de grond en in de lucht. Trots op onze mannen en vrouwen. Ik begrijp de aantrekkingskracht die de Formule 1 op velen van hen heeft. De herkenning van het eigen werk: Geen resultaat zonder het hele team, blindelings vertrouwen, niet lullen maar poetsen. Mooi volk!” Foto’s: Arno Marchand