11

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 09 | 2017

Journaal

F-35 clips bij De Telegraaf

Een verslaggever van de Telegraaf reisde onlangs naar de Verenigde Staten af om daar een kijkje te nemen bij de Nederlandse F-35’s. Hij maakte er 4 clips. De eerste zijn al te vinden via dit adres: https://www.telegraaf.nl/nieuws/419866/uniek-kijkje-bij-onze-aanstaande-jsf-s. De andere volgen de komende weken.

streep

Jongeren beleven wereld van Defensie

Zo'n 155 technische studenten uit het wetenschappelijk en hoger beroepsonderwijs meldden zich eind september op vliegbasis Gilze-Rijen voor Tech Talent. Deze manifestatie van Defensie, om hoger geschoold technisch personeel te werven voor een officiersfunctie, leidde direct tot de inschrijving voor meeloopdagen. Een aantal van de deelnemers had meteen belangstelling voor een specifieke baan bij Defensie.
“Eerlijk gezegd heb ik nooit aan Defensie gedacht als werkgever”, zegt Jeroen van Leeuwen (28), student aan de Technische Universiteit van Eindhoven. “De banen komen weliswaar naar me toe, maar ik wil wel iets hebben waarin ik me lekker voel. De krijgsmacht biedt avontuur, techniek en afwisseling. Dat is precies wat ik wil.”
Ook in Den Haag liet Defensie haar kunnen zien. Het Dienstencentrum Personeelslogistiek was aanwezig op het Generation Discover Festival (GDF) van Shell. Dat was een groots, 5-daags festival op het Malieveld in Den Haag. Bezoekers kwamen spelenderwijs in aanraking met de toekomst van energie, innovatie, wetenschap en techniek. Tijdens Missie ‘Operatie Malieveld’ boden bezoekers de helpende hand bij een fictieve nationale ramp. In de centrale ruimte kreeg iedereen een introductie en briefing. De koepel was in verschillende gebieden verdeeld en overal werden activiteiten gehouden waaraan het publiek kon meedoen. Elke activiteit had een relatie met de missie, soms symbolisch, soms echt. Na de introductie konden de deelnemers door de koepel lopen en de verschillende opdrachten uitvoeren om alles tot een goed einde te brengen. Foto’s: Defensie

streep

Defensie zorgt voor ceremoniële aankleding Prinsjesdag

Prinsjesdag en militair ceremonieel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ook dit jaar ondersteunde Defensie weer groots. Voor de Koninklijke Stoet en de organisatie er omheen, zette de krijgsmacht zo’n 2.500 mensen in.
Koning Willem-Alexander ging tijdens de Troonrede nadrukkelijk in op de inzet van Defensie: “Het uitzenden van onze militairen is een grote verantwoordelijkheid die past in de internationale traditie waar Nederland voor staat en die in ons belang is. De Nederlandse mannen en vrouwen die zich, ook ver van huis, inzetten voor vrede en veiligheid, verdienen onze steun en ons grote respect. De Nederlandse militaire inzet blijft primair gericht op de bredere ring van instabiliteit rond Europa, omdat die Nederland en zijn bondgenoten het meest raakt.”
Langs de hele route stonden militairen. De ereafzetting van 1.305 personen bestond uit militairen van de verschillende krijgsmachtdelen. Bij Paleis Noordeinde stond een erewacht van 116 militairen van de Koninklijke Luchtmacht. Foto’s: Paul Tolenaar en Defensie

streep

Koningin bezoekt Kustwacht

De Nederlandse Kustwacht kreeg begin september koningin Máxima op bezoek. Ze bezocht onder meer het centrum van waaruit de kustwacht reddingsacties coördineert, jaarlijks tussen de 1.700 en 2.000.  De kustwacht heeft haar thuisbasis op het terrein van de Koninklijke Marine in Den Helder.
De vorstin ging langs bij het communicatiecoördinatiecentrum en het maritiem informatieknooppunt. In dit permanent bemande operatiecentrum komen alle meldingen binnen van mensen die hulp nodig hebben op het water. Máxima hoorde hoe de kustwacht zich inzet voor de veiligheid in en op de Nederlandse wateren. Naast het redden van mensenlevens op zee, vallen hieronder taken als grensbewaking en toezicht houden op scheepvaartverkeer en milieu. Diensten van 5 ministeries voeren de dienstverlenings- en handhavingstaken uit, waaronder de marine, luchtmacht, marechaussee, Inspectie Leefomgeving & Transport, Rijkswaterstaat en maritieme politie. Het werkbezoek werd afgesloten op het nabijgelegen Maritiem Vliegkamp De Kooy. Máxima bekeek een reddingshelikopter en een Dornier 228 patrouillevliegtuig van de Kustwacht. Foto’s: sergeant Sjoerd Hilckmann

streep

Luchtfoto’s vooroorlogs Nederland gratis beschikbaar

Het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) in Den Haag stelt meer dan 1.000 historische luchtopnamen van Nederland gratis beschikbaar. De foto’s laten zien hoe de steden en dorpen in Nederland er in de jaren '20 en '30 van de 20e eeuw uitzagen.
Onder de afbeeldingen bevinden zich bijzondere opnamen: Urk en Marken zijn te zien toen het nog eilanden waren. De Rotterdamse binnenstad vóór het bombardement is ook in beeld gebracht, net als het nieuw opgeleverde Olympisch stadion in Amsterdam, het afgebrande stadhuis van Leiden en het Amsterdamse Paleis voor Volksvlijt voor en na de brand van 1929. Veel foto’s zijn opvallend leeg voor wie gewend is aan het volgebouwde Nederland.
De foto’s zijn gemaakt door de Luchtvaartafdeeling, de voorganger van de Koninklijke Luchtmacht. Zij hadden bijzondere interesse in de infrastructuur die van militair belang is: forten, bruggen, sluizen en havens. Dit is terug te zien in het grote aantal foto’s dat daarvan is gemaakt.
Dirk Janse, specialist beeldcollecties bij het Nederlands Instituut voor Militaire Historie: “In Nederlandse depots ligt zoveel prachtig materiaal. Dat verdient het om buiten een kleine kring van experts bekend te worden. Het op internet vrijgeven van deze beelden is een goede manier om dit te bereiken en sluit aan bij de trend rond open data waarbij veel musea en archieven hun collecties digitaal en in hoge resolutie gratis aanbieden.”
De foto’s laten zien hoe Nederland de afgelopen eeuw is veranderd en hebben daarom een belangrijke historische waarde. Maar het zijn ook leuke zoekplaatjes voor wie wil weten hoe zijn eigen woonplaats er 100 jaar geleden uitzag. Sinds 1 september zijn de beelden te bekijken én gratis te downloaden op Flickr, Wikimedia en de beeldbank van het NIMH. Foto’s: collectie NIMH

streep

F-35-top bijeen in Nederland

De internationale partners van het F-35-project kwamen eind september bijeen in Amsterdam. De zogenoemde JSF Executive Steering Board (JESB) bestaat uit de hoogste vertegenwoordigers van de 9 partnerlanden.
De JESB bespreekt 2 keer per jaar de voortgang van het F-35-project. Omdat Nederland op dit moment naast de Verenigde Staten voorzitter is, was de stuurgroep in ons land. Onder de aanwezigen ook de hoogste F-35-programmaleider viceadmiraal Mat Winter. Eerder die week kreeg hij een beeld van de Nederlandse innovatiecapaciteiten bij het Logistiek Centrum Woensdrecht, Fokker, Aeronamic en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Deze bedrijven werken mee aan het F-35-programma.
Het F-35-project nadert het einde van de ontwikkelingsfase. Dit betekent dat er nog meer nadruk komt te liggen op het gebruik en de doorontwikkeling. Hierbij wordt het toestel voorzien van de laatste high tech mogelijkheden. “Gelukkig zien we de stuksprijs van de F-35 geleidelijk dalen”, zei voormalig minister Hennis. In combinatie met de ‘block buy-verwerving’ is dit volgens haar een effectieve manier om de kosten te verlagen. “Maar laat duidelijk zijn dat de betaalbaarheid een cruciale kwestie blijft. Dat geldt niet alleen voor de aankoop, maar zeker ook voor het onderhoud.” Foto l.: Defensie, foto r.: sergeant-majoor Gerben van Es

streep

Luchtmachtjuristen geven les in Oeganda

Militaire juristen van de Koninklijke Luchtmacht hebben vorige maand de 2e editie van de 'Law of Air Operations Course' in Oeganda afgerond. De cursus maakt deel uit van het ‘Legal Advisor Grote Merenproject’ dat Defensie uitvoert in opdracht van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Sinds 2014 verzorgen Nederlandse en Britse militair juristen juridische opleidingen voor Oegandese officieren in het Legal Training Centre, in Jinja. Uit eerder onderzoek bleek namelijk dat de militair juristen in Oeganda te weinig kennis hebben van internationaal en operationeel recht. En dat terwijl het land vele 1.000’en militairen en politieofficieren levert aan vredesoperaties in de regio. Het doel is de opleiding van militair juristen van de Uganda People Defence Force. Daarnaast wordt operators de beginselen van het humanitair oorlogsrecht bijgebracht. Er is veel aandacht voor operationeel recht en Internationaal Humanitair Oorlogsrecht. Tijdens de 'Law of Air Operations Course' ligt de focus op juridische aspecten die zijn gerelateerd aan de inzet van het luchtwapen. Foto’s: KLu

streep

Luchtmachtvliegers achter 'KLM-knuppel'

2 vliegers van het 334 Squadron op vliegbasis Eindhoven verruilen in november tijdelijk hun luchtmachtuniform voor dat van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM). Zij starten daar op 1 november de opleiding tot vlieger op de Airbus 330. Dat toestel is de opvolger van de KDC-10 tankvliegtuigen, waar beide militairen nu op vliegen. 
Commandant vliegbasis Eindhoven, kolonel Elanor Boekholt-O’Sullivan, ondertekende onlangs op Schiphol de detacheringsovereenkomst met KLM. “Met deze constructie halen we de ervaring in huis. Zo kunnen we in de toekomst onze eigen opleidings- en trainingsprogramma’s ontwikkelen voor de internationale Multi Role Transport Tanker (MRTT)-organisatie", aldus luitenant-kolonel Cris van Dijk. “Die gaat in 2020 op de vliegbasis van start.”
De opleiding kent 3 delen. Eerst moeten de vliegers in de simulator een zogeheten type-rating halen. Dat is de omscholing op een specifiek vliegtuigtype. Hierna gaan de vliegers aan de slag als copiloot op lijnvluchten van KLM. Nadat hierin ervaring is opgedaan, volgen ze uiteindelijk de opleiding tot gezagvoerder en later tot instructeur op de A330. De verwachting is dat het eerste deel van de opleiding in februari 2018 is afgerond.
Eindhoven heeft ook 2 vliegers gedetacheerd bij de firma AirTanker. Die levert A330’s en vliegers aan de Royal Air Force. Zo wordt er brede ervaring opgedaan, die voor de bouw van een eigen trainingsorganisatie is te gebruiken. De eerste 2 A330’s worden in de zomer van 2020 op Eindhoven verwacht. Foto’s: Martin Tennekes

streep

Met 300 kilometer per uur over de landingsbaan

Ronkende motoren, glimmende velgen en gaspedalen die volledig werden ingetrapt. Op vliegbasis Volkel zag het begin vorige maand rood van de Ferrari's. Zo'n 180 kinderen stapten in de wagens voor een ritje over de start- en landingsbaan. Menig snelheidsmeter tikte daarbij 300 kilometer per uur aan.
Vliegbasis Volkel zet zich elk jaar in voor een goed doel. Dit keer was dat stichting Dream4kids. 42 Ferrari's kwamen speciaal voor de clubdag van deze stichting naar Volkel. Het doel: kinderen met een jeugdtrauma, bijvoorbeeld door mishandeling, een onvergetelijke dag bezorgen. Uren vol snelheid, plezier en heel veel vrolijke momenten.
De 7-jarige Melle was ervan overtuigd: “Als ik groot ben, wil ik ook zo'n auto.” Een tikkeltje misselijk, maar met een grote lach op haar gezicht stapte zij uit 1 van de snelheidsduivels. “Ik reed 298!” Veel tijd om daar bij stil te staan, was er niet. Achter haar vormde zich al snel een file van dure Ferrari's. Op naar het volgende rondje.
Naast de snelle wagens konden de kinderen zich vergapen aan F-16's en klimmen op een rupsvoertuig. Het was de 10e keer dat er een Ferrari-dag op vliegbasis Volkel werd gehouden. Voor de chauffeurs van de auto's een mooi moment om legaal het gaspedaal volledig in te trappen. Elke Ferraribestuurder doneerde een bedrag aan de stichting. Met de opbrengst zet Dream4kids zich in om persoonlijke dromen van getraumatiseerde kinderen uit te laten komen. Foto’s: sergeant-majoor Maartje Roos

streep

Nieuwe mobiele verlichtingsunits voor CLSK

Het Defensie Helikopter Commando heeft 20 STS light units in gebruik genomen. In totaal zullen 39 units aan CLSK worden geleverd. Met de levering worden de oude exemplaren uit de jaren '90 vervangen. Dit betekent dat de transportuitdagingen bij het vervoer van de oude units met een C-130 of KDC-10, tot het verleden behoren.
De nieuwe units zijn uitgerust met stillere en zuinige motoren (0,6 liter per uur), hierdoor is de unit tenminste 300 uur inzetbaar. Daarnaast zijn deze installaties uitgerust met 4 ledlampen (240W) die afzonderlijk te schakelen zijn. Voordeel is dat de lampen, in tegenstelling tot het oudere type, niet hoeven af te koelen voordat ze getransporteerd mogen worden. De lampen worden gebruikt voor de verlichting van platforms tijdens lijnwerkzaamheden. Nagenoeg al het onderhoud (met uitzondering van de revisie van generatoren en motoren) kan lokaal worden uitgevoerd. Foto’s: KLu

streep

Taptoe 2017 brengt eerbetoon aan Invictus Games

De Kapel van de Koninklijke Luchtmacht leverde een veelzijdige bijdrage aan editie 2017 van de Nationale Taptoe in Rotterdam. Virtuositeit en muzikaliteit vloeiden in elkaar over tijdens een mooi eerbetoon aan de Invictus Games. Daarin werkten het Luchtmachtcombo en de Kapel samen met andere Nederlandse militaire orkesten.
De mannen en vrouwen in het blauw gaven verder een mooi visitekaartje af tijdens een optreden met leden van Fabia Dance Center. Samen introduceerden zij beats, horns en urban-dance als nieuwe onderdelen van de militaire muziek. Verder waren de luchtmachters te horen tijdens onderdelen als 'Spirits of Nature' en 'Spotlight' op de Klarinet.

Defensie verleent noodhulp op Dominica

Het patrouilleschip Zr. Ms. Zeeland heeft noodhulp verleend op Dominica. Het eiland hoort net als Sint-Maarten tot de Bovenwindse Eilanden in het Caribisch Gebied. De inzet gebeurde op verzoek van de regering van Dominica, nadat orkaan Maria vorige maand enorme schade aanrichtte.
De Zeeland heeft onder meer de schade in kaart gebracht, medische evacuaties uitgevoerd en hulpgoederen naar het eiland gebracht. De NH90-boordhelikopter voerde verkenningsvluchten uit. Al tijdens de eerste vlucht werden op het vliegveld 4 gewonden aangetroffen, 2 van hen zwaar. Zij zijn direct per helikopter naar het ziekenhuis gebracht.
Orkaan Maria was opgeschaald naar de 5e en zwaarste categorie toen die recht over Dominica trok. De storm liet een spoor van vernieling achter op het eiland. Honderden huishoudens kwamen zonder stroom te zitten en communicatiemiddelen vielen uit. Uit de eerste luchtbeelden blijkt dat ongeveer 95% van de daken op het eiland is beschadigd of vernietigd. Ook vielen er zeker 15 doden door het natuurgeweld. Dominica heeft 73.000 inwoners en is een van de armste eilanden in het Caribisch Gebied. 

Coördinatiecel moet hulp aan Caraïben vergemakkelijken

Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk hebben onlangs een tijdelijke multinationale coördinatiecel opgericht. Deze is bedoeld voor het lucht- en zeetransport van hulpgoederen naar de Bovenwindse Eilanden die door orkanen zijn getroffen.
De Multinational Caribbean Coordination Cell (MNCCC) zorgt ervoor dat strategisch lucht- en zeetransport in het Caribisch Gebied efficiënt wordt uitgevoerd. De cel werkt vanaf Marinebasis Parera op Curaçao.
De eenheid wierp in haar eerste bestaansweek al zijn vruchten af. Zo vloog een Canadese C-130 met water en voedsel van het Rode Kruis van Curaçao naar Sint-Maarten. Ook een Belgische C-130 in het gebied ging volgeladen met hulpgoederen naar Sint-Maarten. Een Frans marineschip leverde door tussenkomst van de MNCCC-spullen van internationale organisaties af op Dominica.

De orkanen Irma en Maria richtten vorige maand grote schade aan op onder meer de Bovenwindse Eilanden Sint-Maarten, Sint-Eustatius, Saba en Dominica. De verwoesting was vooral op Sint-Maarten en Dominica enorm en aan veel eerste levensbehoeften is nog altijd gebrek. Het MNCCC moet voorkomen dat transportmiddelen voor de hulpgoederen schaars worden en de hulpverlening moeizaam verloopt. Het MNCCC telt 25 medewerkers. Nederland en Groot-Brittannië bezetten elk 8 stoelen en Frankrijk 9. De cel blijft naar verwachting 1 tot 2 maanden actief.  De Nederlandse noodhulpvluchten tussen Curaçao en Sint-Maarten worden sinds eind september niet langer door Defensie uitgevoerd. Foto’s: sergeant-majoors Gerben van Es en Maartje Roos