Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 07-08 | 2017
Journaal
Lesvliegtuig gaat digitaal
De eerste vernieuwde PC-7 landde op 19 juli op vliegbasis Woensdrecht. Alle 13 lesvliegtuigen van de Elementaire Militaire Vlieger Opleiding (EMVO) ondergaan tot eind 2018 een modernisering bij de Zwitserse fabrikant Pilatus.
De meest zichtbare modificatie is de vervanging van analoge meters door digitale schermen (zie foto’s rechts). Deze zogenoemde digitale cockpit geeft aspirant-vliegers een betere aansluiting bij andere types vliegtuigen en helikopters binnen de 5e generatie luchtmacht. Dat vergroot de trainingswaarde van vluchten op de PC-7. In de grondige vernieuwingsbeurt is ook het frame op 16 punten verbeterd. Daarmee is de levensduur van het toestel aanzienlijk verlengd. Vanwege de modernisering van de PC-7 krijgen de instructeurs een omscholing en wordt het opleidingsprogramma aangepast op de nieuwe systemen van het vliegtuig. Vanaf nu krijgt iedere 3 maanden een PC-7 een upgrade van een half jaar tijd. Verwacht wordt dat medio 2018 de eerste EMVO-klas in een nieuwe cockpit les krijgt.
Natuurbrand
Op 26 juni ontdekte een PC-7 tijdens een vlucht een natuurbrand in Bergen op Zoom. De vliegers informeerden de militaire verkeersleiding. Daarop rukte de brandweer met groot materieel uit. Voor het gebied was code oranje van kracht. Hoewel ruim 2500 vierkante meter natuurgebied verbrandde, is door de snelle actie erger voorkomen. Foto’s: Mike Schoenmaker
Overzicht luchtmachtemblemen online beschikbaar
Het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) en de Groep Luchtmacht Reserve (GLR) presenteerden eind juli een overzicht van alle emblemen en bijbehorende spreuken van de Koninklijke Luchtmacht.
De achtergrondkennis over deze luchtmachttraditie is nu voor het eerst vanuit Defensie te boek gesteld. Eerder, in 1983, deed Willem Helfferich van Onze Luchtmacht dat al in zijn boek ‘Squadrons van de Koninklijke Luchtmacht’. De luchtmachtemblemen met bijbehorende spreuken karakteriseren het betreffende onderdeel en zorgen voor verbinding met andere luchtmachteenheden. Foto: Defensie
Civiel-militaire samenwerking leidt tot betere luchtruimcommunicatie
Samen slimmer communiceren. Met die insteek ondertekenden de luchtmacht en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op 11 juli een samenwerkingsovereenkomst.
Gezamenlijk kopen beide organisaties (een uitbreiding van) het Voice Communication System (VCS), een van de beste communicatiesystemen ter wereld voor luchtverkeersleiding. Luchtverkeersleiding Nederland werkt al met het VCS. De investering in en exploitatie van het VCS is door de gezamenlijke verwerving goedkoper dan wanneer Defensie dat alleen zou doen.
Het VCS wordt straks niet alleen gebruikt op alle vliegbases, maar ook op Schiphol. Daar komen eind dit jaar de militaire luchtverkeersleiding en Luchtverkeersleiding Nederland onder één dak. Alle luchtverkeersleidingsdiensten in het lagere luchtruim vinden dan plaats vanaf Schiphol-Oost. Het nieuwe gezamenlijke systeem is er naar verwachting in de loop van 2019. Foto: John van Benten
Woensdrechts detachement wint Vierdaagsevaantje
Het Main Support Base-detachement van vliegbasis Woensdrecht veroverde bij de 101e Nijmeegse Vierdaagse het vaantje. Uit de ruim 1.700 deelnemende Nederlandse militairen waren zij het meest representatieve luchtmachtdetachement. In totaal legden 5.200 militairen uit 34 landen dagelijks 40 kilometer met 10 kilo bepakking of 50 kilometer af.
Aan de 101e editie van het wandelfestijn deden dit jaar militairen uit 34 landen mee, waaronder Canada, Australië en Nepal. Op het 600 hectare grote kamp Heumensoord verbleven ongeveer 6.500 militairen. Dat zijn naast de lopers de mensen van de logistiek, voeding en verzorging. De grootste militaire gastlanddelegatie is traditioneel die van Groot-Brittannië met zo’n 900 militairen. In totaal deden zo’n 47.000 mensen mee aan de Vierdaagse. In Mali liepen militairen een alternatieve 4-daagse.
Vanaf 1962 gebruiken militaire deelnemers het tijdelijke Kamp Heumensoord dat tijdens de Nijmeegse Vierdaagse de status ‘militair kazerneterrein’ heeft. Het lijkt tijdens de Vierdaagse op een klein dorp; het heeft eigen bewaking, catering, marechaussee, brandweer en zelfs een gezondheidscentrum.
- Per marsdag worden hier tussen de 600 en 700 patiënten behandeld
- Er wordt meer dan 38 kilometer sporttape gebruikt
- Het gezondheidscentrum heeft 130 behandelbedden en 9 nationaliteiten doen de verzorging
- 28.000 m2 tentoppervlakte
- 40 kilometer elektriciteitskabels
- 3 kilometer hekwerk en prikkeldraad om het kamp
- 1,5 kilometer wegverzwaringsmatten
- 300 toiletten en douches
- De grootste tent, de eetzaal, is 2.400 m2. Hier is plaats voor 2.000 personen
- De grootste slaaptent is 90 meter lang en heeft plaats voor 386 deelnemers
10 jaar luchtmachtballon
Niet hightech, maar wel imposant. De luchtballon van de Koninklijke Luchtmacht is alweer 10 jaar in de vaart. Sinds 2007 voert de ballon regelmatig ballonvaarten uit door heel Nederland, en soms ook daarbuiten, ter promotie van de luchtmacht.
De eerste ballon, met registratiecode PH-SBB – een verwijzing naar de Bakermat Vliegbasis Soesterberg – is op 28 juli 2007 gedoopt en in de vaart genomen. Ballonnen slijten dus kwam op 27 maart 2014 een vervanger in dienst. De tweede ballon draagt registratie PH-FVH, verwijzend naar Floris van Heijst, de eerste gebrevetteerde vliegofficier in Nederland. In 1910 behaalde hij eveneens zijn gasballonbrevet bij de Nederlandse Vereeniging voor de Luchtvaart. De luchtmachtballonnen maakten in 10 jaar ruim 400 vluchten en zo’n 3.000 passagiers voeren mee. Ook heeft de parachutistenvereniging van de KMA 10-tallen parachutisten uit de mand laten springen vanaf tenminste 5.000 voet. Foto: John van Benten
Dornier vliegt ‘Tour de Horizon’
Een Dornier van de Nederlandse Kustwacht voerde eind juli een zogeheten Tour de Horizon uit. In 7 vluchten vloog het toestel van Nederland naar Duitsland, Denemarken, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk.
Het belangrijkste doel van Tour de Horizon was olielozingen of andere vervuiling opsporen, vooral in de gebieden waar olie en gaswinning plaatsvinden in de Noordzee. De vliegroute was daarom in eerste instantie vooral langs die offshore gebieden. De bemanning voor deze inspectie bestond uit een samenstelling van personeel van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, de Koninklijke Marechaussee, Jet Support en twee vliegers van het 334 Squadron op vliegbasis Eindhoven.
Fokker levert eerste NH90 af
Fokker leverde eind juli de eerste NH90 op na een zogeheten 600FH- en 3 jaarlijkse saline inspectie. Michiel van der Maat van Fokker bekrachtigde de overdracht met de overhandiging van een steeksleutel aan Plaatsvervangend Commandant Luchtstrijdkrachten generaal-majoor Mario Verbeek.
Begin dit jaar kreeg Fokker Services in Hoogerheide van de Militaire Luchtvaart Autoriteit de accreditatie voor onderhoud aan de NH90’s. Fokker neemt het faseonderhoud op zich. Daarmee is het wereldwijd het eerste bedrijf dat geheel in lijn met de Military Aviation Regulations-145 onderhoud aan NH90’s kan uitvoeren. In maart 2017 tekenden het Logistiek Centrum Woensdrecht en Fokker Services tevens een servicecontract waarbij Fokker zorg draagt voor de bevoorrading van ruim 16.500 zogenoemde standard parts voor Apache, Chinook, NH90, Cougar, F-16, PC-7 en KDC-10. Foto’s: Defensie
F-35’s doorbreken grens 100.000 vlieguren
De mondiale F-35 vloot klokte recent 100.000 vlieguren. Het programma verkeert momenteel in het laatste stadium van de System Development and Demonstration-fase.
Ook slechtten de F-35’s in diverse testvluchten het afgelopen jaar meerdere mijlpalen. In zogeheten ‘edge of the envelope’-manoeuvres testten vliegers de constructie, systemen en besturing van de F-35. Zo waren er testen met externe ladingen GBU-31’s, 2,000 pounds Joint Direct Attack Munition, testen met remparachutes voor de Noorse luchtmacht en proeflanceringen van AIM-9X Sidewinders, maar dan ondersteboven. Ook beproefden testvliegers divers Britse wapensystemen en vlogen ze complexe missies met meerdere toestellen. Foto’s: Darin Russell, Jonathan Case en Dane Wiedmann, Lockheed Martin
Luchtmachtblauw op kleurrijke Canal Parade
Alle kleuren van de regenboog waren op de Amsterdam Pride volop terug te vinden. Zo ook luchtmachtblauw. Een recordaantal van 110 medewerkers uit de hele krijgsmacht vertegenwoordigden Defensie op een eigen boot tijdens de Canal Parade, het hoogtepunt van de Amsterdam Pride.
‘This is my pride’, luidt het thema van het evenement dit jaar. “Dat is ons op het lijf geschreven,” stelt kolonel Sandra Keijer. Volgens de vicevoorzitter van de Stichting Homoseksualiteit & Krijgsmacht is het belangrijk dat Defensiepersoneel zichzelf kan zijn tijdens het werk. "Uit de kast werkt nu eenmaal beter.” De act die Defensiepersoneel aan boord opvoert, is zoals ieder jaar de militaire groet. Zodra de trompettist het signaal geeft, staan alle opvarenden in de houding. Goed voor uitbundig applaus van het publiek.
Hond en baas bikkelen in Woensdrecht
Klimmen en zwemmen. Rennen, zitten, wachten en aanvallen. Volg de baas, luister naar de baas, en dat 24 hindernissen lang, zo perfect en snel mogelijk. Dat was op 24 augustus de opdracht tijdens de 26e editie van de Hondenbiatlon op de Vliegbasis Woensdrecht.
In totaal deden er bijna 100 internationale koppels mee aan de wedstrijd. Honden én hun geleiders moesten een parcours van ongeveer 11 kilometer rennend afleggen. Bij de hindernissen zoals muurtjes, sloten en een wateroversteek moesten de duo’s laten zien dat ze perfect op elkaar zijn ingespeeld.
“Ik ben kapot”, puft sergeant Rensco vlak na de finish. Het was een pittig parcours, maar de geleider van het Defensie Helikopter Commando (DHC) vond het een ‘fantastische uitdaging’. Samen met hond Guusje kwam hij in 1 uur en 26 minuten over de eindstreep. Niet genoeg om als eerste te eindigen. Die eer ging naar de Litouwse Egidius Nenorta en zijn hond Ardas. Zij legden de 11 kilometer af in 58 minuten. De beste Nederlander was een politieman van de eenheid Rotterdam-Rijnmond op de 7e plek. De beste Nederlandse militair eindigde op plaats 17.
Naast de Nederlandse bewakings- en speurhondenduo’s deden er dit jaar teams mee uit onder andere België, Duitsland, Letland, Litouwen en Engeland.