Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 07-08 | 2017
Leeswijzer
100 jaar Marineluchtvaartdienst 1917-2017, Foto-herinneringsboek
‘Dit is geen boek waarin de geschiedenis wordt beschreven, maar een fotoherinneringsboek barstenvol met hoge kwaliteit (kleuren-)foto's van de vliegende vloot en de mensen die daarbij hoorden.’ Zo introduceert auteur Peter Korbee zijn boek over 100 jaar Marineluchtvaartdienst, en dat is dan ook precies wat het is.
Het promoten van de MLD heeft Korbee haast tot zijn levensdoel gemaakt. In dit boek koos hij naar eigen zeggen niet voor kwantiteit maar voor kwaliteit. Met vele 100’en foto’s valt dat eerste haast te betwijfelen, het tweede is zeker waar met soms bijzonder scherpe foto’s van lang vervlogen tijden. Een deel van de afbeeldingen is eerder gepubliceerd, maar het is opmerkelijk dat Korbee na zijn eerdere boeken toch weer zoveel nieuw fotomateriaal boven water heeft weten te krijgen. Dat is meteen ook zijn sterke punt.
Een paar kleine punten van kritiek mogen wel genoemd worden. De Nederlandse taal is niet het sterkste deel van het boek en de indeling van de hoofdstukken komt wat warrig over. Het sterke punt echter is volkomen duidelijk; een ongelofelijke hoeveelheid prachtige en unieke afbeeldingen van de MLD.
‘100 jaar Marineluchtvaartdienst 1917-2017, Foto-herinneringsboek’, met ISBN 9789070535322 is geschreven door Peter Korbee en uitgegeven in eigen beheer door Korbee-Promotie: MLD. De hardback op A4-formaat telt 336 pagina’s is voorzien van 100’en kleuren en zwart-witfoto’s en afbeeldingen. Het boek is te koop bij diverse luchtvaartwinkels en of te bestellen door €39,95 (inclusief verzendkosten) over maken op NL96 INGB 002567434 t.n.v. P. Korbee, onder vermelding van ‘100 jaar MLD boek’. Vergeet daarbij niet uw naam en postadres te vermelden. Of mail de auteur op korbee.luchtvaart@ziggo.nl. De oplage is zeer beperkt.
Dagboek, 3 oktober 1913-1 november 1919 - Hendrik Walaardt Sacré
Hoe begon de Koninklijke Luchtmacht, of althans, de voorloper daarvan. Daarvoor is het dagboek van de eerste commandant van de Luchtvaartafdeeling onontbeerlijk. Zo dacht ook auteur Theo Wesselink die het ‘een raadsel’ noemt dat het dagboek niet eerder is uitgegeven. Hij heeft er bij zijn eerdere publicatie over Spyker-vliegtuigen niet zonder gekund. Publicatie lukte echter niet zomaar, want een deel van het handschrift van Walaardt Sacré bleek onleesbaar. Overigens kwam Wesselink niet zomaar aan het dagboek. Dat gebeurde via de ‘huidige nestor van de luchtvaartpublicisten’ Thijs Postma, zoals de auteur hem omschrijft. Niet alles wat de eerste commandant schrijft is direct duidelijk. Daarom heeft Wesselink in het boek diverse intermezzo’s ingelast, waarin hij de situaties nader duidt.
Interessant is dat Wesselink het boek heeft kunnen voorzien van een wonderbaarlijke hoeveelheid foto’s uit die tijd van zowel mens als machine. Het blijft wat dat betreft jammer dat het boek op mat papier wordt uitgegeven, wat de foto’s uiteraard niet ten goede komt. Desondanks een zeer interessant boekwerk dat per dag de eerste 6 jaren van de militaire luchtvaart op de meest gedetailleerde manier mogelijk weergeeft.
‘Dagboek, 3 oktober 1913-1 november 1919 - Hendrik Walaardt Sacré’ met ISBN 9789491993091, is samengesteld door Theo Wesselink en uitgegeven in eigen beheer door Dutch Aviation Publications. De hardback op formaat 23x15 cm telt 276 pagina’s en is voorzien van zo’n 300 zwart-witfoto’s. Het boek kost €35,00 en is verkrijgbaar bij diverse luchtvaartwinkels, (+ €3,95 verzendkosten) via www.blurb.com of op Wesselinks website. Kijk daarvoor en voor meer informatie op www.dutchavia.nl.
80 jaar Nederlandse DC-3’s en Dakota’s, 1936-2016
Auteur Theo Wesselink zit niet stil want naast bovenstaande publicatie stelde hij ook de geschiedenis van 1 van de meest vermaarde vliegtuigen in Nederlandse ‘dienst’ te boek. De DC-3 en C-47 Skytrain – in Britse dienst Dakota genoemd en als zodanig in Nederland veel bekender – is het werkpaard van WO II en de jaren, zelfs decennia erna. ‘Volgens velen is het zelfs het vliegtuig van de eeuw’, zo memoreert Wesselink.
Ruim 200 toestellen vlogen in Nederlandse dienst en van ieder exemplaar passeert de gedetailleerde levensloop de revue. Geen gemakkelijke opgave, maar Wesselink wist vrijwel alle gegevens boven water te halen. Alle mogelijke details staan vermeld: constructienummer, eerste en tussentijdse afleveringen, alle eigenaars en gedragen registraties en natuurlijk het lot. De meeste hebben het tijdelijke voor het eeuwige verruild, maar een aantal Dakota’s bestaat nog, vliegend of in musea.
Op militair gebied passeren de toestellen de revue van de RAF No. 1316 (Dutch) Communications Flight/Dutch Dakota Flight, Koninklijke Luchtmacht, Marineluchtvaartdienst, Militaire Luchtvaart van het Koninklijk Nederlands Indisch Leger. De beschreven geschiedenis wordt ondersteund door maar liefst 500 foto’s. Daarvoor geldt hetzelfde als in het boek hierboven aangekaart. Geen leesboek maar een geweldig naslagwerk over 1 van de meest betekenisvolle vliegtuigen ooit.
‘80 jaar Nederlandse DC-3’s en Dakota’s, 1936-2016’ met ISBN 9789491993077, is geschreven door Theo Wesselink en uitgegeven in eigen beheer door Dutch Aviation Publications. De hardback op formaat 23x15 cm telt 426 pagina’s en is voorzien van zo’n 500 zwart-witfoto’s. Het boek kost €49,95 en is verkrijgbaar bij diverse luchtvaartwinkels, (+ €6,95 verzendkosten) via www.blurb.com of op Wesselinks website. Kijk daarvoor en voor meer informatie op www.dutchavia.nl.