12

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 04 | 2017

Journaal

European Air Force Academies te gast op KMA

Begin april was de Cadettenwing van de Koninklijke Militaire Academie gastheer voor de EUAFA Working Group. 19 gasten uit 14 landen kwamen naar de KMA in Breda voor dit jaarlijkse overleg. Doel van dit samenwerkingsverband is informatie te delen en eventuele samenwerking te onderzoeken om zo de opleiding van (aspirant) luchtmachtofficieren te verbeteren. Foto: KLu

streep

Eremetaal voor oud-topman KLM

Peter Hartman, oud-CEO bij de Koninklijke Luchtvaartmaatschappij (KLM) ontving begin vorige maand de Generaal Snijders Eremedaille. Uit handen van minister Jeanine Hennis-Plasschaert kreeg hij deze onderscheiding als erkenning voor ‘zijn inspirerende vastberadenheid waarmee hij zich voor de Nederlandse lucht- en ruimtevaart heeft ingezet’. Hij deed dat in het bijzonder door de KLM succesvol te leiden tijdens de economische crisis.

streep

Heruitgave boek Vliegvelden in Oorlogstijd

Jarenlang werden Nederlandse vliegvelden tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikt door de Luftwaffe, voor operaties tegen Groot-Brittannië en voor de verdediging van het Duitse Rijk. Vanaf dezelfde vliegvelden en nieuw aangelegde airstrips ten zuiden van de grote rivieren, ondersteunden Britse en Amerikaanse vliegtuigen in 1944-1945 de oprukkende geallieerde legers. In de geactualiseerde heruitgave van Vliegvelden in Oorlogstijd komt deze voorname rol van het Nederlandse grondgebied tijdens luchtoperaties in de Tweede Wereldoorlog aan bod.

In november 2009 lanceerde het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH), in samenwerking met de Studiegroep Luchtoorlog, al het boek Vliegvelden in Oorlogstijd – Nederlandse vliegvelden tijdens bezetting en bevrijding 1940-1945.

De belangstelling voor de meer dan 500 pagina’s tellende studie was overweldigend. Binnen enkele maanden was de oplage uitverkocht. Vanwege het grote succes van de eerste editie is nu een geactualiseerde heruitgave van deze integrale studie over Nederlandse oorlogsvliegvelden verschenen. Op vrijdag 6 april nam de commandant Vliegbasis Leeuwarden, kolonel Denny Traas, in de studiezaal van het NIMH het eerste exemplaar van de heruitgave in ontvangst. Meer dan 40 vliegvelden komen in het boek aan bod, met ruime aandacht voor de bouw, infrastructuur, logistiek, inzet van operationele eenheden en ondersteunende diensten op en rond de vliegvelden. Ook is er aandacht voor de talloze geallieerde luchtaanvallen op de vliegvelden.

De nieuwe uitgave is verkrijgbaar in de boekhandel en via: www.boomgeschiedenis.nl. Het boek met ISBN 9789058756268 kost € 45,00. Wilt u meer lezen over de oorspronkelijke uitgave, kijk dan op deze link (https://www.defensie.nl/downloads/magazines/2009/12/07/de-vliegende-hollander-december-2009) voor de Vliegende Hollander van december 2009 (pagina 12-13). Foto’s: Phil Nijhuis

streep

Centrum voor Mens en Luchtvaart host SAFE-Europe

Het symposium SAFE-Europe (Survival and Flight Equipment) streek dit jaar voor het eerst neer in ons land. In Zeist en Soesterberg kwamen begin april deelnemers bij elkaar om kennis, ervaringen en de laatste innovaties op het gebied van survival en flight equipment te delen. Het centrum voor Mens en Luchtvaart was een van de organisatoren. Plaatsvervangend commandant luitenant-kolonel Ted Meeuwsen onderstreepte de noodzaak van samenwerking tussen industrie, kennisinstituten en eindgebruikers om zo bij te blijven met de nieuwste technologische ontwikkelingen.

streep

Nieuw boek over vaandels en standaarden

Na jarenlang onderzoek is er een nieuw boek over vaandels en standaarden. ‘s Konings Vaandel’ vormt een mooie aanvulling op Defensie Publicaties 20-30 Vaandels en Standaarden. Waar dit voorschrift vooral samenstelling, gebruik en onderhoud van deze symbolen beschrijft, gaat ‘s Konings Vaandel juist in op de historie en de verhalen verbonden aan de vaandels en standaarden. Samensteller luitenant-kolonel titulair Willem Plink overhandigde vorige maand een exemplaar aan Plaatsvervangend Commandant der Strijdkrachten vice-admiraal Rob Bauer.

Militairen kunnen in het nieuwe standaardwerk de geschiedenis van hun vaandel in nalezen. De Sectie Ceremonieel & Protocol verspreidt het boekwerk binnen de Defensieonderdelen. Binnenkort volgt meer informatie over de beschikbaarheid voor privégebruik.

streep

Replica B-25 vereeuwigt heldenvlucht

Fred ‘Pulk’ Pelder schreef in 1942 geschiedenis door met een Lockheed 212 trainer zonder kaart van Sumatra naar Sri Lanka te vliegen; een afstand van zo’n 2500 kilometer in 10 uur tijd. Hij ontkwam zo aan de binnenvallende Japanners. Later vloog Pelder als B-25 Mitchell-vlieger bij het Nederlandse 18 Squadron tegen Japan. Als eerbetoon aan de ontsnappingsvlucht en ter gelegenheid van het 75-jarige oprichtingsjubileum van het squadron, onthulde Pelders zoon een replica van ‘zijn vaders’ Mitchell.

‘Pulk’ ontkwam zelfs 3 dagen na de capitulatie van Nederlands-Indië, als allerlaatste luchtvaartmilitair. Vanwege de Japanse invasie had de Militaire Luchtvaart van het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (ML-KNIL) de eigen vloot preventief vernietigd. Maar Pelder repareerde 1 lesvliegtuig en vloog over de oceaan: een 10 uur durende monstervlucht naar Ceylon. Nooit had iemand zover met dit type toestel gevlogen. Het was slechts geschikt voor een derde van de afstand. Daarnaast smokkelde Pelder de allerlaatste versies van de geheime KNIL-codes het land uit.

Directeur Peter Smyth van Reevers Warbirds in het Australische Adelaide was zeer onder de indruk van Pelders ontsnappingsverhaal. De nieuwe aanwinst voor het museum, de enige complete B-25 Mitchell in Australië, kreeg daarom dezelfde kleuren en de ‘Pulk’-markering onder de cockpit als het toestel waarin Pelder na zijn ontsnapping vanuit Australië vloog (foto links). De onthulling was waarschijnlijk het laatste eerbetoon aan het 18 Squadron waarbij een veteraan aanwezig was. Voormalig piloot Hans de Vries wordt deze maand 94 jaar en woont in Australië.

Het 18 Squadron ‘Netherlands East Indies Air Force’ werd opgericht op 4 april 1942 in Canberra. Het bestond uit zowel Nederlands als Australisch personeel. Tussen 1942 en 1950 was dit het enige Nederlands-Indische bommenwerpersquadron in Indië en zelfs de hele Pacific. De vloot bestond gedurende de jaren uit meer dan 100 B-25’s die tijdens de oorlog tijdelijk onder Australische vlag vlogen.

Foto rechts: Voormalig vlieger Hans de Vries (94) met een foto van ‘Pulk’ voor de replica. Foto: ‘Kinderen van 18e Squadron Veteranen’

streep

Contract voor testen F-35-motoren

Nederland gaat F-35 motoren niet alleen onderhouden, maar ook testen. Het is daarmee het eerste land buiten de VS dat de komst van een proefdraaiopstelling binnenhaalt. De testfaciliteit komt in 2019. Defensie en motorfabrikant Pratt & Whitney hebben de bouw van de infrastructuur en de levering van de benodigde apparatuur inmiddels contractueel vastgelegd in het Amerikaanse East-Hartford (Connecticut). Verder omvat de overeenkomst een reservedelenpakket en de benodigde trainingen. Foto: korporaal Jasper Verolme

streep

Bezoek Australische Air Marshal

Met de focus op ‘5th generation air force’ ontmoetten Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Dennis Luyt en Air Marshal Leo Davies, Commander Royal Australian Air Force elkaar eind april in Nederland.

Samen bezochten zij vliegbasis Volkel en het Centrum voor Mens en Luchtvaart (CML) in Soesterberg. Op Volkel werd in het kader van toekomst en inzetgereedheid een bezoek gebracht aan de 'Target Support Cell' en de simulator. Ook werd de Air Commander uitgebreid gebrieft over de F-35.

Tijdens het bezoek aan het CML zijn beide commandanten geïnformeerd over Aeolus en de inspirerende samenwerking die dit oplevert in het gouden ecosysteem. De samenwerking tussen kennisinstituten, industrie en Defensie als eindgebruiker is een belangrijk aandachtspunt. Plaatsvervangend Commandant luitenant-kolonel Ted Meeuwsen deelde ook de plannen voor het inrichten van het Europese ‘Pilot Readiness Centre’. “Human factors is fundamental in our operations”, gaf Davies aan. “With your professionalism and drive I’m aware what we are possibly missing and how we can use your expertise.” Een bezoek aan de unieke Desdemona simulator en de ‘mensencentrifuge’ waren het sluitstuk van het bezoek. Foto’s: sergeant-majoor Gerben van Es