Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 04 | 2017
Parels van de Nederlandse luchtvaartindustrie
Sun Test Systems
De Nederlandse industrie is al jaren nauw betrokken bij de ontwikkeling en productie van de F-35. Maar ook in het onderhoud en testen van de toekomstige F-35-vloot liggen volop kansen. Sun Test Systems is binnen de Koninklijke Luchtmacht inmiddels een bekende naam op het gebied van onderhoud en testen van F-16’s en Apaches. In de toekomst willen ze hun kennis en kunde ook gebruiken voor de F-35.
De oorsprong van het in Weesp gevestigde Sun Test Systems gaat terug naar 1931. In dat jaar wordt Sun Electric Corporation in de Verenigde Staten opgericht om testapparatuur voor auto’s te ontwikkelen en produceren. Na de Tweede Wereldoorlog wordt een luchtvaartdivisie aan het bedrijf toegevoegd. Die richt zich voornamelijk op de ontwikkeling en productie van hydraulische testapparatuur voor de United States Air Force en andere klanten wereldwijd.
Europees en Nederlands
Een gestage groei van het bedrijf leidt in de jaren zestig tot de samenvoeging van alle Europese activiteiten in Sun Europe. In 1981 verhuizen alle ontwikkel- en productieactiviteiten naar Weesp, waar Sun Electric Systems het levenslicht ziet. Een overname in 2007 leidt tot de oprichting van het huidige Sun Test Systems. Een bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling en productie van testapparatuur voor de militaire en civiele luchtvaartindustrie en de automobiel sector. Met de overname van Verolme Test Stands in 2011 (testbanken voor vliegtuigcomponenten) maakt het bedrijf een mooie groei door en aan het succesverhaal lijkt voorlopig geen einde te komen.
Gericht op gebruiker
Het Weesper bedrijf richt zich op zowel de ontwikkeling van hoogwaardige mobiele hydraulische systemen, multifunctionele testapparatuur en vaste testbanken. Met betrekking tot de luchtvaartindustrie richt Sun Test Systems zich vooral op de gebruiker – en dus niet zozeer de fabrikant – van militaire en civiele vliegtuigen en helikopters. “Die zijn vooral gefocust op het verkopen van hun vliegtuigen en niet op de verkoop van randapparatuur”, zegt Rob Vaneveld, commercieel manager van Sun Test Systems. Toch onderkennen zij nu ook dat goede randapparatuur in hun voordeel is, bijvoorbeeld door het realiseren van lagere onderhoudskosten.”
Red Arrows
Sun Test Systems heeft wereldwijd klanten. Zo leveren zij hun producten onder andere aan de Verenigde Arabische Emiraten, Singapore en Australië. Dichterbij huis zijn de Britse en Duitse ministeries van Defensie vaste klant. Producten van Sun Test Systems worden gebruikt voor helikoptertypes zoals de Apache, Chinook, Sea King en Lynx en vliegtuigen zoals de Eurofighter, Tornado, Hawk, maar ook de C-17 en C-130. Voor het Britse demoteam de Red Arrows werd speciaal een Dye Mix Trolley ontwikkeld. Dit apparaat is bedoeld om mixture pods voor de gekleurde rook van de Hawk trainingsvliegtuigen te kunnen bijvullen.
Hoe werken Sun Test Systems en the Red Arrows samen? Bekijk het in deze clip:
KLu als klant
Maar ook de KLu is al jaren afnemer van Sun Test Systems-producten. Zo maakt sinds eind jaren 80 het onderhoud van de F-16 op vliegbasis Woensdrecht gebruik van meerdere vaste testbanken. Op Woensdrecht en Gilze Rijen zijn de mobiele hydraulische testsystemen van het type AHT94 te vinden. Recent is ook de MFAGE, een mobile multi-function ground support vehicle op vliegbasis Gilze Rijen in bruikleen genomen voor de AH-64D Apache. “Omdat de Apache net als de Chinook een Boeing-product is, hebben wij hen gevraagd om deze MFAGE ook te certificeren voor de Chinook”, legt Vaneveld uit. “Wij verwachten in de loop van dit jaar die certificering van Boeing te ontvangen.” Voor de eindgebruiker, het CLSK dus, levert dit een kostenbesparing op, omdat de MFAGE voor meerdere modellen te gebruiken is.
3 in 1
Met de MFAGE in haar assortiment is Sun Test Systems wereldwijd koploper op het gebied van mobiele Ground Support Equipment . Eindgebruikers, maar ook producenten van helikopters en vliegtuigen kijken steeds meer naar hoe zij onder andere hun onderhoudskosten kunnen verlagen. De MFAGE levert zowel hydraulische als elektrische en luchtgedreven kracht vanuit 1 machine. Het integreren van 3 functies in 1, die ook nog eens voor meer vliegtuigtypes te gebruiken is, zorgt voor lagere kosten van het grond onderhoud. Daarbij dus ook besparing op transportkosten bij uitzendingen. Je hoeft per slot van rekening minder vracht mee te nemen. “De MFAGE is duurder in aanschaf, maar met zijn 3-in-1 functie verdient hij zich direct terug”, verklaart Vaneveld. “Wij moeten ons in een markt met zware concurrentie onderscheiden om te kunnen blijven groeien.”
Toekomst
Ook voor het JSF-programma is Sun Test Systems in beeld. Recent hebben zij een offerte uitgebracht voor de ontwikkeling van een MFAGE-versie voor de F-35. De onderhandelingen lopen al met het JSF Program Office. Dit zou voor Sun Test Systems een grote opdracht kunnen worden. Vaneveld: “Alleen de ontwikkeling van een prototype is al super, maar als wij deze opdracht binnenhalen zou onze omzet in 2019 kunnen verdubbelen.”
Met klanten als Boeing, Lockheed Martin, maar ook de Red Arrows laat Sun Test Systems duidelijk zien welk ondernemerschap er in dit bedrijf schuilgaat.
Tekst: Frank Visser
Foto’s: Sun Test Systems