11

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 04 | 2017

Leeswijzer

Na enige tijd afwezigheid pakken we de draad van de Leeswijzer weer op, want er zijn de afgelopen maanden genoeg mooie luchtvaartboeken verschenen.

Lockheed T-33 in Nederland

We starten met een boek dat door de nodige omzwervingen met veel vertraging op de redactie binnenkwam. Was er al een bijbel over de Nederlandse T-33, dan is er nu een nieuw testament aan toegevoegd. Met een prachtig geïllustreerd boek brengt Hub Groeneveld, met redactiewerk van Aad Neeven, de geschiedenis van de 63 T-33’s bij de KLu in beeld en onder woorden. Dé trainer uit de jaren ‘50 en die tot 1971 in dienst bleef, behoeft eigenlijk geen verdere introductie.

Na een proloog en inleiding, wordt het boek overzichtelijk verdeeld in 9 hoofdstukken. Die handelen achtereenvolgens over de ontwikkeling van de (R)T-33, aankomst en registratie in Nederland, onderhoud, vliegopleiding, operationeel gebruik, vlagvertoon, ongevallen, demontage en uitfaseren en tot slot een overzicht van alle T-33’s in Nederland. Behalve de T-33 komen ook de 3 RT-33A fotoverkenners en de toestellen gekocht voor onderdelen aan bod. Ook is er – beperkt – ruimte voor de in Nederland gebruikte T-33's van het Amerikaanse 32nd Squadron op Soesterberg. En uiteraard voor Whisky 4: majoor bd Peter Wieriks, de eerste leider van dit demonstratieteam, schreef het voorwoord van dit boek.

Na de boeken over de F-84F en RF-84G gaan Groeneveld en Neeven op dezelfde voet verder. Met een flinke hoeveelheid foto’s, veelal on- of minder bekend en veel tekst. Zonder eerdere kleinere producties te negeren, is dit boek zonder meer hét naslagwerk over de T-33 in Nederland. Wil je alles weten over de T-33A, dan is dit boek een echte aanrader.

‘Lockheed T-33 in Nederland’ met ISBN 9789088421679, is geschreven door Hub Groeneveld en gebaseerd op de archieven van Coen van den Heuvel. De hardback op formaat 21,5 x 30,5 cm is uitgegeven door NL Books. Het boek telt 340 pagina’s met Nederlandse tekst, en is voorzien van vele honderden zwart-wit en bijna 100 kleurenfoto’s en tientallen afbeeldingen. Het kost € 42,50. Kijk voor meer informatie op www.aviation-warbooks.nl

Spitfires in Nederland – In cijfers en letters

Nog een boek waarop de liefhebber al een tijd heeft zitten wachten. Eind vorig jaar verscheen hét naslagwerk over de Nederlandse Spitfires. Terwijl de bouw van de wereldwijd 20.351 Spitfires al in 1938 start, is ons land ‘pas’ vanaf 1943 gebruiker. Ook dit type behoeft geen verdere introductie, dus over naar het boek. Dat geeft een overzicht van alle types en exemplaren in Nederlandse dienst, zoals de ondertitel al zegt, in cijfers en letters. En net als bovenstaand boek, komt ook dit voort uit de archieven van Coen van den Heuvel.

Spitfire-kenner en auteur van het boek Harry van der Meer, ging op verzoek van Van den Heuvel aan de slag en stelde dit allesomvattende naslagwerk samen. Na een verklaring en voorwoord volgen ‘slechts’ 4 hoofdstukken: Inleiding, RAF-periode in WO II, Nederlandse periode 1945-1957 en tot slot Een vliegende Spitfire. Dit handelt over de (bijzondere) Spitfire van de KLu Historische Vlucht. De kleurenfoto’s hebben ook hoofdzakelijk betrekking op deze kist. De operationele vluchten van het Operations Book van het No. 322 (Dutch) Squadron, vormt de bijlage van liefst 130 pagina’s, ruim 2/5 van het boek.

De auteur geeft wel aan dat het om een overzicht gaat ‘voor zover bekend’. Er kan morgen namelijk weer een archief opengaan met nog meer aanvullende feiten. Dat maakt dit boek echter niet minder interessant.

‘Spitfires in Nederland – In cijfers en letters’ met ISBN 978-90-8616-133-1 is geschreven door Harry van der Meer en uitgegeven door Violaereo, onderdeel van Lanasta in Emmen. De hardback op formaat 22 x 28 cm telt 308 pagina’s en is voorzien van bijna 140 zwart-wit en bijna 70 kleurenfoto’s. Het boek kost €37.95. Kijk voor meer informatie op www.lanasta.com

Warplane 08 – Blackburn Buccaneer, 09 – English Electric Canberra, 10 – Fiat G.91 en 11 – Boeing B-47 Stratojet

Na de vorige Leeswijzer verschenen liefst 4 titels van Warplane. Deze aardige Nederlandse serie behandelt minder bekende militaire vliegtuigtypes. In dit geval waagden 3 auteurs zich aan de Buccaneer, Canberra, G.91 en B-47. 2 toestellen van Britse bodem, ontwikkeld in respectievelijk midden jaren ’40 (Canberra) en eind jaren ’50 (Buccaneer) deden de oerdegelijke ontwerpen dienst tot achtereenvolgens midden jaren '00 en jaren '90. Van ongeveer de dezelfde tijd stammen de Italiaanse G-91 (midden ‘50) en Amerikaanse B-47 (midden ’40). Vooral de laatste deed kort dienst door de introductie van de B-52, halverwege de jaren ‘50. De G.91 hield het in Portugese dienst ook uit tot midden jaren ’90.

Een middelzware, maritieme, zware en jachtbommenwerper, 4 compleet verschillende types dus. Over de boeken zelf is wel 1 duidelijke lijn te trekken; eenvoudig, maar verrassend compleet van opzet. Ieder behandelt in het Engels de ontwikkeling en de operationele carrière. Verrassend veel foto’s (van goede kwaliteit), profielen en tabellen, maken de boeken interessant om te lezen en leuk om te bekijken.

Warplane No.08 – Blackburn Buccaneer met ISBN 978-90-8616-168-3 telt 48 pagina’s en is geschreven door Nico Braas.

Warplane No.09 – English Electric Canberra met ISBN 978-90-8616-169-0 telt 52 pagina’s en is geschreven door Mick Gladwin.

Warplane No.10 – Fiat G.91, met ISBN978-90-8616-170-6 telt 48 pagina’s en is geschreven door Arno Landewers.

Warplane No. 11 – Boeing B47 Stratojet met ISBN 978-90-8616-241-3 telt 56 pagina’s en is geschreven door Nico Braas.

Alle boeken zijn softbacks, geschreven in Engelse taal, hebben het formaat 22 x 27 cm en kosten €13,95. Kijk voor meer informatie op www.lanasta.com.