11

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 02 | 2017

Journaal

x

Eerste onderschepping van Belgische F-16’s boven Nederland

Twee Belgische F-16’s onderschepten dinsdagochtend 7 maart rond 7:30 uur boven Nederland een vrachtvliegtuig met radioproblemen. Met het Hongaarse toestel met 3 personen aan boord was geen contact mogelijk. Het vliegtuig heeft het Nederlandse luchtruim in het uiterste zuidwesten doorkruist.

De F-16’s begeleidde het naar België en droegen het vervolgens over aan gevechtstoestellen van de Royal Air Force. Het vrachttoestel is veilig geland in Birmingham. België en Nederland verdedigen sinds 1 januari beurtelings het Benelux-luchtruim. Het is de eerste keer dat de Belgische toestellen in actie kwamen sinds het verdrag hierover in werking trad (zie de Vliegende Hollander van vorige maand).

streep

Eerste KLu-vlucht met 3D-geprint onderdeel

Een NH90 vloog op 24 januari voor het eerste met een 3D-geprint onderdeel. Het gaat om een zogenoemde ‘ladder bracket’ die op het staartvlak van een NH-90 is gemonteerd (zie de video). Daaraan kan een ladder bevestigd worden voor inspectie en onderhoud.

De geprinte ladder bracket is 40 procent lichter, tegelijkertijd sterker dan het origineel en gaat langer mee. Met behulp van 3D printing kan de luchtmacht een gecertificeerd onderdeel sneller (laten) vervaardigen, op onderhoudskosten besparen en daarmee de inzetbaarheid van zijn materieel verbeteren. De ladder bracket is ontwikkeld in opdracht van de Koninklijke Luchtmacht. Het project was een samenwerkingsverband, waarbij Fokker verantwoordelijk voor de engineering, NLR voor het 3D printen en het testen, BPO-Delft voor het herontwerp, Airbus Defence & Space met NLR voor logistieke impact en Defensie voor certificatie en het beschikbaar stellen van een helikopter.

streep

Nederlandse F-16’s mogen tot in Frankrijk begeleiden

Stel dat Nederlandse jachtvliegtuigen boven Benelux-grondgebied een burgervliegtuig begeleiden waarvan dreiging uitgaat, dan mogen ze tot in het Franse luchtruim vliegen. Minister Jeanine Hennis-Plasschaert ondertekende daarvoor op 16 februari in Brussel een verdrag.

Dat gebeurde in de marge van de bijeenkomst van NAVO-ministers in Brussel. Tijdens diezelfde bijeenkomst tekende zij ook enkele intentieverklaringen om de Defensiesamenwerking met partnerlanden te verdiepen. België en Frankrijk hebben al sinds 2005 deze overeenkomst en omgekeerd. Het verdrag draagt bij aan intensievere internationale samenwerking bij het bestrijden van terrorisme.

streep

Intentieverklaring tanker-/transportvliegtuigen

België, Duitsland en Noorwegen ondertekenden tijdens de bijeenkomst van NAVO-ministers in Brussel op 16 februari een verklaring waarin zij melden de intentie te hebben zich aan te sluiten bij het Multi Role Tanker Transport aircraft (MRTT)-project.

Nederland en Luxemburg besloten vorig jaar gezamenlijk 2 A330 transport-/tankervliegtuigen te kopen. Deze MRTT’s worden eigendom van de NAVO, maar de landen hebben exclusieve gebruikersrechten. De toestellen zijn al bij Airbus besteld. Als de 3 landen zich definitief aansluiten bij het project worden er meer toestellen besteld.

Hennis was blij met de ondertekening. “De Europese NAVO-landen moeten het been echt bijtrekken als het gaat om het verbeteren van de slagkracht. Daarvoor moeten we niet alleen onze budgetten verhogen, maar vooral ook slimmer en meer samenwerken.”

streep

Luchtmacht krijgt onderdelen via Fokker

Bijna de hele luchtmachtvloot krijgt voortaan kleine onderdelen – 16.500 – stuks via Fokker. Defensie en het bedrijf tekenden hiervoor op 3 maart in Woensdrecht een contract.

Bij de aanbestedingsprocedure maakten 3 partijen kans op de order. Fokker Services B.V. kwam als meest geschikte uit de bus. Het gaat om zogenoemde ‘standard parts’ voor de Apache, Chinook, Cougar, F-16, KDC-10, NH90 en PC-7. De overeenkomst bespaart de luchtmacht tijd en geld. Het contract past in het nieuwe concept Adaptieve Krijgsmacht, waarin Defensie nog flexibeler en duurzamer samenwerkt met bedrijven en organisaties.

streep

Model C-47 en ‘welbedankt’ voor Ridder MWO

Een liefde die een leven lang duurt. Meer dan 70 jaar geleden maakte tweede luitenant Edward Fulmer van de US Army Air Force tijdens operatie Market Garden met zijn C-47 Dakota een noodlanding in Nederland. Defensieattaché commodore Theo ten Haaf overhandigde de in inmiddels 97 jaar oude vlieger begin februari een model van de Douglas C-47 Dakota.

Fulmer werd op 17 oktober 1946 tot Ridder Militaire Willems-Orde der 4e klasse geslagen. Hij was volgens Ten Haaf nog altijd erg verknocht aan het type. “We hebben hem nogmaals bedankt voor zijn bijdrage aan en opoffering bij het herwinnen van de vrijheid voor Nederland. We willen contact met deze Ridder MWO houden zolang het nog kan.”

Fulmer bestuurde een Dakota met parachutisten. Het toestel raakte zwaar beschadigd door Duits luchtafweergeschut en vloog in brand. Fulmers gezagvoerder raakte bij de beschieting zwaar gewond. Fulmer nam de besturing over en hield de C-47 in de lucht, ondanks dat het toestel hevig brandde. Hierdoor kregen de parachutisten en de rest van de bemanning de tijd om uit de Dakota te springen. In plaats van het vliegtuig ook met de parachute te verlaten koos Fulmer ervoor het brandende toestel in een weiland aan de grond te zetten om het leven van zijn gezagvoerder te redden. Bij de beschieting en de crashlanding liep tweede luitenant Fulmer zware brandwonden op. Nederlandse verzetslieden redden Fulmer en verzorgden hem tot hij voldoende was hersteld voor terugkeer naar de USA.

Ten Haaf bezocht Ridder MWO Fulmer met vertegenwoordiger van het Kapittel van de Militaire Willems-Orde brigadegeneraal b.d. Willem Hekman en landmachtattaché kolonel Marcel Buis. Foto’s Defensie

streep

Duitse helikopters voor Nederlandse troepen in Mali

De eerste 2 NH90’s van de Duitse landmacht zijn begin februari in het Gao aangekomen. Ze vervangen de Chinooks, die naar Nederland terugkeren. De Duitse transporthelikopters die de Nederlandse militairen van Task Group Desert Falcon ondersteunen, zijn bedoeld voor het transport van vracht en troepen. Verder worden de heli’s ingezet voor medische evacuaties, mocht dat nodig zijn.

Nog eens 2 NH90’s van Duitsland komen later, net als 4 Tiger gevechtshelikopters – de Duitse vervangers van de Nederlandse Apaches. Die zijn inmiddels in Nederland terug (zie artikel voorin deze Vliegende Hollander), de Chinooks volgen deze maand. De helikopters werden ruim 2,5 jaar ingezet voor VN-missie Minusma. Foto: sergeant-majoor Gerben van Es