Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 12-01 | 2016-2017
Parttime collega
Wat voor werk doe je in het dagelijks leven?
“Al meer dan 31 jaar ben ik internationaal chauffeur en werk nu alweer 25 jaar bij dezelfde onderneming. Door een groot deel van Europa vervoer ik aardappelen voor fabrikanten van chips en frites. Per jaar rijd ik ongeveer 120.000 kilometer. Meestal ben ik een week van huis. Vroeger was dit beroep leuker. Tegenwoordig lever je door alle regels veel vrijheid in. Toch is internationaal chauffeur nog steeds mooi werk. Hoe verder de rit, hoe beter. Je komt op de vreemdste plekken. Gevaarlijk beroep? Nog niets van gemerkt. Maar je houdt er wel rekening mee. Als ik ergens geparkeerd sta, sluit ik de deuren van mijn vrachtwagen van binnen goed af. Als ik het niet vertrouw, doe ik tussen de deuren een spanband zodat ze van buitenaf niet te openen zijn.â€
Parttime collega
Reservisten, die doen toch alleen bewakingswerk? Nee, ze zijn op vele fronten inzetbaar. Sterker nog, de parttime militairen van de Groep Luchtmacht Reserve (GLR) zijn van grote waarde. In deze serie vertellen ze over hun werk.
Wim Vis | 55 jaar
Sergeant 1 | internationaal chauffeur bij transportonderneming AB Texel
Tekst: Jack Oosthoek | Foto’s: korporaal Jasper Verolme
Wat voor reservistenwerk doe je?
“Ik ben bewaker en beveiliger bij de GLR. Samen met mijn collega’s word ik ingezet bij onder meer oefeningen en open dagen. Ook fungeer ik met mijn collega’s in binnen- en buitenland als oefenvijand voor verschillende eenheden en vervullen we ceremoniële taken. Zo staan we op Prinsjesdag in de erewacht langs de route. Ook doen we mee aan vaandelwachten en kransleggingen. Ik ben ook op uitzending geweest, zoals in 2010-2011 naar Afghanistan en in 2014-2015 naar Mali. Vrijwillig en met toestemming van mijn werkgever van wie ik onbetaald verlof kreeg. In Afghanistan hielp ik bij de re-deployment van het materiaal van land- en luchtmacht. Dat betekende: honderden containers inpakken en verzendklaar maken. Ook was ik af en toe chauffeur. In Mali bewaakte ik met collega’s van de Object Grondverdediging de Nederlandse compound en patrouilleerde in de omgeving. Het avontuur trekt me en ik ben niet iemand die teveel stilstaat bij gevaren. In Afghanistan en Mali maakte ik alles bij elkaar 24 raketaanvallen mee. Toch voelde ik me geen moment onveilig.”
Welke kennis neem je vanuit je burgerbaan mee de luchtmacht in?
“Hoe je bijvoorbeeld efficiënt werkt. Toen ik tijdens een uitzending een lege ruimte in een volle container ontdekte, gaf ik aan hoe je die maximaal kon vullen. Ofwel: hoe maak je efficiënt gebruik van de beschikbare middelen.”
Welke vruchten pluk je in je civiele werk van je baan als reservist bij Defensie?
“Bij Defensie leer je het voortouw nemen en te beslissen in plaats van af te wachten. Ook ontdek je dat de mensen in het veld het de ‘ogen en oren’ van de leidinggevenden zijn. In mijn burgerbaan ben ik dat voor de planners van mijn werkgever. Kwestie van goede communicatie en dat leer je bij Defensie.”
Wat is volgens jou de meerwaarde van een reservist?
“Hij brengt kennis in die Defensie niet heeft, of liever gezegd andere kennis. Hij geeft bijvoorbeeld aan hoe je zaken anders kunt regelen. Neem een reparatie van een voertuig: voor een goed resultaat hoeft dat niet per definitie volgens het boekje te gaan. Er bestaan misschien nog wel andere manieren.”
Hoe zie je je toekomst als reservist?
“Het budget van de GLR is omlaag gegaan. Jammer. Toch wil ik blijven, al zal er best een keer een taakverandering komen zoals minder bewaken en beveiligen, en méér ceremoniële taken. Ik verwacht echter niet dat dit ten koste van mijn functie gaat. Defensie kan niet zonder bewakers en beveiligers.”
Waarom ben je reservist geworden?
“In de jaren tachtig was ik dienstplichtig militair (lichting 80/11) bij de toen nog bestaande 3de Groep Geleide Wapens in Blomberg, Duitsland. Vervolgens ben ik daar tot 1985 Kort Verband Vrijwilliger geweest. Tijdens een open dag op Volkel in 2000 nam ik aanvraagformulieren voor een baan als reservist mee. In 2001 gaf ik me op; in april van dat jaar had ik mijn eerste opkomst op Gilze-Rijen. De luchtvaart, vooral de militaire en de techniek die daarbij hoort, boeien me. Daarnaast ben ik 40 jaarvliegtuigspotter en heb wat met het militaire leven. Een aparte wereld met veel saamhorigheid.”
Voel je je als reservist volwaardig militair?
“Ja, de meesten vinden het prima dat wij er zijn en vragen vaak of we terugkomen. Volgens sommigen pakken wij het werk van een beroepscollega af, maar dat klopt niet. Wij doen klussen die Defensie zelf niet kan invullen. Maar verder hoor ik nooit een verkeerd woord over reservisten.”