Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 02 | 2016
Journaal
Net als bij de rubriek In-Formatie, deze maand een dubbele portie Journaal.
Luchtdefilé bij 350 jarig Korps Mariniers
Bij de viering van 350 jaar Korps Mariniers vormde het defilé op de Coolsingel in Rotterdam op zaterdag 12 december het hoogtepunt. In het bijzijn van koning Willem-Alexander en minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert werden zo’n 2000 mariniers in woestijnkleuren, Arctisch tenue en historische kledij, en met de collega’s van de Britse Royal Marines door het publiek met luid applaus onthaald.
Het defilé eindigde met het overvliegen van 2 Cougars en evenzoveel NH90’s van het Defensie Helikoptercommando, aangevuld met 2 Sea King Commando’s van de Royal Marines. Een C-130 van het 336 Squadron sloot het luchtdefilé af. Foto: sergeant Hille Hillinga. Luchtfoto’s Marco Ferrageau.
Nederlandse Defensie meteo krijgt NAVO-taak
Voor het eerst in de geschiedenis is de Nederlandse Defensie Meteo leidend in de NATO Response Force (NRF). Voor iedere oefening of inzet van de NRF levert de Joint Meteorologische Groep (JMG) weersverwachtingen vanuit de weerkamer op vliegbasis Woensdrecht.
Nederland volgt hiermee de Verenigde Staten op per 13 januari. De JMG voert deze taak de komende twee jaar uit op verzoek van het Supreme Headquarters Allied Powers Europe. Per etmaal produceert de JMG enkele duizenden meteorologische en oceanografische producten voor de NRF. Een goede weersverwachting is nodig om een commandant een weloverwogen beslissing te laten maken in bijna iedere (gevechts-)situatie.
Alouette stopt na 51 jaar
In het vorige nummer van de Vliegende Hollander werd het afscheid al aangekondigd, maar op 15 december was het officieel einde-oefening voor Alouette III. De Koninklijke Luchtmacht nam op die dag afscheid van het overgebleven blauwe viertal, onder belangstelling van (oud-)personeel en pers.
Op 24 december maakte de Alouette III zijn laatste officiële (VIP-)vlucht (foto onder). Toen maakte Commandant der Strijdkrachten generaal Tom Middendorp per Alouette een kersttour langs diverse Nederlandse eenheden en kazernes. De Defensie Materieel Organisatie zet de Alouettes nu in de verkoop. Om ze vliegend verkoopbaar te houden, maken ze nog zo af en toe een korte vlucht. Foto’s: sergeant-majoor Arnoud Schoor en sergeant 1 Eva Klijn
Apache’s 2000 uur in Mali
Midden december klokten de Apaches hun 2000ste operationele uur in Mali sinds hun komst in Gao in 2014. De 4 Apaches staan in het West-Afrikaanse land ter ondersteuning van de VN-missie Minusma.
Ze zorgen voor het inwinnen van inlichtingen in sector Noord en ter ondersteuning van de Special Operations & Long Range Task Group. Daarnaast staan de Apaches en Chinooks ook 24 uur per dag paraat voor de snelle reactiemacht en medische evacuaties in sector noord. Foto: Minusma
Air Task Force vliegt 8000 uur
Air Task Force Middle East (ATF ME) vloog in januari haar 8000ste uur boven Irak sinds de eerste missie op 5 oktober 2014. Het F-16 detachement maakt deel uit van de Nederlandse bijdrage aan Inherent Resolve, de internationale strijd tegen terreurorganisatie ISIS.
De ATF ME vloog tot nu toe meer dan 1700 missies met ruim 1000 keer wapeninzet. Daarmee leverden ze een aanzienlijke bijdrage aan het terugdringen van de terreurorganisatie ISIS in Irak. ATF ME bestaat uit ruim 200 militairen van luchtmacht, landmacht, marine, marechaussee, een Belgische Force Protection en 4 F-16’s plus 2 reservetoestellen. Foto: Korporaal Jan
Cougar in dienst tot 2023
Volgens een brief van minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert aan de Tweede Kamer, blijft de luchtmacht zeker tot 2023 met de Cougar vliegen. In 2014 jaar al was besloten dat de transporthelikopter tot 2020 zou blijven vliegen.
Defensie heeft een groot tekort aan helikoptercapaciteit. In eerste instantie zou de Cougar vanaf 2018 gefaseerd verdwijnen, maar de invoering van de NH90 loopt niet zoals gehoopt. Daardoor is besloten de Cougar langer in dienst te houden. Defensie bestelde in de jaren ’90 zeventien Cougars die vliegen bij het 300 Squadron.
Luchtpost op Deelen
Een bijzondere lading luchtpost op 7 januari voor militair luchtvaartterrein Deelen. Het 336 Squadron dropte in samenwerking met de Luchtmobiele Brigade een aantal zware pakketten boven het Gelderse vliegveld. Zo’n airdrop was niet meer gedaan in Nederland sinds de Tweede Wereldoorlog. Een C-130 wierp 4 pakketten uit het laadruim. Beneden zag een groep genodigden hoe de honderden kilo’s zware vracht aan parachutes naar het afgesproken punt zweefde.
De luchtmacht mag boven Nederland wel parachutisten droppen, maar er is nog geen plek om met goederen te oefenen. Het was dan ook een uitzondering om dit op Deelen te beproeven. 336 beoefende dit al wel eerder in Italië en Portugal. De airdrop is van groot belang voor troepen in het veld die bijvoorbeeld munitie en brandstof nodig hebben. Ook bij humanitaire missies is de airdrop een goed middel om voedsel, medicijnen, dekens en andere goederen op de plaats van bestemming te krijgen.
Deelen wordt momenteel vooral gebruikt voor oefeningen met helikopters, de Luchtmobiele Brigade en speciale eenheden. Als Deelen wordt gebruikt, zijn er verkeersleiding en brandweer van vliegbasis Gilze-Rijen aanwezig. Foto’s: sergeanten 1 Eva Klijn en Joyce Rutjes
Kijk voor meer over deze airdrop in de Landmacht van januari via https://magazines.defensie.nl/landmacht/2016/01/05_ready-for-drop...%E2%80%98green-on
Verkeerstoren vliegbasis Volkel afgebroken
De 62 jaar oude luchtverkeerstoren op vliegbasis Volkel, is midden december gesloopt. Sinds 2010 was de toren buiten gebruik, nadat een nieuwe – uiteraard modernere en hogere – toren is geopend. De oude toren voldeed niet meer aan de veiligheidseisen en is eerst van binnen gestript en vervolgens met een hijskraan uit elkaar gehaald. Het zicht van de nieuwe toren die 42 meter hoog is, reikt kilometers verder. Ook de werkruimte is sinds 2010 sterk verbeterd: er zijn werkplekken voor zowel verkeersleiders als meteo-mensen.
Vliegbasis Eindhoven in beeld
In navolging van 2014 zijn ook over vorig jaar de vluchten vanaf vliegbasis Eindhoven grafisch in beeld gebracht met een infographic. De getallen en pijlen laten zien dat ook 2015 in het teken stond van het bevoorraden van Defensiepersoneel in missiegebieden, het in de lucht bijtanken van vliegtuigen en uitvoeren van kustwachttaken. Naast vliegen en het onderhouden van vliegtuigen, zorgt Defensie dat de civiele luchthaven 17 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar is geopend voor vliegverkeer. Niet alleen voor Defensie, maar vooral voor reizigers van Eindhoven Airport.
Met bijna 44.000 vliegbewegingen is Eindhoven een druk veld; de tweede luchthaven van Nederland. Keerzijde van deze drukte is de geluidsoverlast die in onze omgeving wordt ervaren. Het aantal meldingen van geluidhinder liep afgelopen jaar op naar 29.650. Kijk voor meer info op www.defensie.nl/vlbeindhoven. Afbeelding: Mediacentrum Defensie
Arctic Survival Course in Zweden
Midden januari volgde een groep van twintig luchtvarenden de Arctic Survival Course in Zweden. Tijdens het verblijf in het noorden van het land, kregen de cursisten vaardigheden aangeleerd op het gebied van survival onder extreme omstandigheden. Temperaturen daalden er soms wel -40°C. Doel van de cursus is om de luchtvarenden te leren overleven met hun eigen uitrusting, aanvullend op de vaardigheden die zij hebben geleerd tijdens de SERE B en C training.
De 4 survivalprioriteiten bescherming, onderkomen, water en voeding vormden de rode draad van de training. Zweedse militairen leidden de cursus, samen met Nederlandse instructeurs van de Survival, Evasion, Resistance and Extraction (SERE) School van het Centrum voor Mens en Luchtvaart.
Geen F-16 Solo Display Team in 2016
Voor 2016 is wederom besloten dat het F-16 Solo Display team niet zal worden ingezet voor het geven van demonstraties in binnen- en buitenland. Dit is vanwege de deelname aan de internationale strijd tegen ISIS, operationele verplichtingen zoals de Quick Reaction Alert, het benodigde trainingsprogramma van de F-16 vliegers en de daarvoor benodigde toestellen.
Na het beëindigen van de deelname met F-16's aan de missie tegen ISIS halverwege dit jaar, vindt een periode van herstel plaats om de vliegers weer volledig getraind te krijgen. Begin 2017 wordt een F-16 eenheid ingezet in het kader van de NAVO-missie Baltic Air Policing. Naar verwachting ontstaat in 2017 weer ruimte om het F-16 demo team in binnen- en buitenland in te zetten.
Plaatsvervangend secretaris-generaal bezoekt Gilze-Rijen
Welke rol speelt de Koninklijke Luchtmacht bij de missies Minusma en Air Task Force Middle East (ATF ME)? Daarover is plaatsvervangend secretaris-generaal Marc Gazenbeek 14 januari geïnformeerd tijdens een bezoek aan Vliegbasis Gilze-Rijen. Plaatsvervangend Commandant Luchtstrijdkrachten generaal-majoor Emile van Duren vergezelde Gazenbeek tijdens het bezoek.
Commandant 298 Squadron luitenant-kolonel Hans Alferink gaf een presentatie over de inzet van helikopters in Mali. Aansluitend gaf luitenant-kolonel Geert Ariëns, Hoofd Operatiën vliegbasis Volkel, inzicht in de rol van Nederlandse F-16’s in de ATF ME. Gazenbeek bezocht verder het 298 Squadron. Gazenbeek kreeg uitleg over de mogelijkheden van de Chinook en nam de tijd om in gesprek te gaan met vliegbasispersoneel. Foto’s: KLu
Determinatiemiddag foto’s Nederlands-Indië
Museum Bronbeek in Arnhem houdt op zaterdag 12 maart 2016 de fotodeterminatiemiddag ‘Mijn opa was een…’. Iedereen kan van 12.00 tot 17.00 uur bij een team van experts terecht met vragen over (familie)foto’s, die men zelf meebrengt en die betrekking hebben op Nederlands-Indië en het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL).
Voor deelname geldt het toegangstarief van het museum (www.bronbeek.nl). Reserveren is noodzakelijk; belangstellenden kunnen zich opgeven via nb.ravensbergen@mindef.nl.
‘Dromen van vrijheid. Kind zijn in een kamp’
De tentoonstelling ‘Dromen van vrijheid. Kind zijn in een kamp’ in Museum Bronbeek opende op 5 februari. Te zien zijn voorwerpen die een beeld geven van het leven van een kind in de Japanse interneringskampen in Nederlands-Indië tussen 1942-1945. De tentoonstelling is samengesteld naar aanleiding van het jeugdboek Dromen van Vrijheid (Truus Huizenga & Lieke van Duin, 2015). Truus zat van haar 9de tot en met 11de jaar gevangen in drie Japanse interneringskampen. Het boek Dromen van Vrijheid is gebaseerd op haar jeugdherinneringen. Hoe was het om kind te zijn in een kamp? De tentoonstelling Dromen van vrijheid. Kind zijn in een kamp geeft een beeld van het leven tijdens de internering door kinderogen. Ter gelegenheid van deze tentoonstelling verschijnt er ook een lesbrief bij haar boek.
De expositie is te zien tot en met 5 mei 2016. Kijk voor meer informatie op www.bronbeek.nl.
Alouette’s op lijn
De levensloop van de Alouette III kwam onlangs op Gilze-Rijen nog 1 maal voorbij. Nou ja, stond op het platform; 4 Alouette III’s in de langst gebruikte operationele kleurstelling (zwart-groen), het koningsblauw van de laatste jaren, rood-wit-blauw van de Grasshoppers en groen met dayglow (oranje) van de Search and Rescue Flight. Dat laatste toestel droeg tot voor kort nog de kleuren zoals gebruikt in Cambodja; wit met rode olifantjes. In SAR-kleuren komt het toestel binnenkort op vliegveld Texel te staan. De groen-zwarte Alouette komt uit het leerdock van het 299 Squadron, de Grasshopper komt als ‘poortwachter’ bij het 298 Squadron te staan. De blauwe staat net als z’n 3 broers van 50 jaar oud te wachten op een koper. Grote foto: Natahan Alblas. Kleine foto’s: sergeant-majoor Arnoud Schoor
Reservisten bedankt
Een delegatie van de Groep Luchtmacht Reserve (GLR) ontving op 30 januari een dankbetuiging voor hun ondersteuning tijdens in de aanloop naar de presentatie van het onderzoeksrapport naar de crash van vlucht MH-17. De luchtmachtreservisten realiseerden wekenlang klokje rond de bewaking van het terrein op vliegbasis Gilze-Rijen. In een van de hangaars is voor het onderzoek en een reconstructie van het vliegtuig gemaakt. Foto’s: GLR
Explosieve mijlpaal voor F-35
Een Nederlandse F-35 heeft midden februari voor het eerst een bom afgeworpen. Majoor Pascal Smaal markeerde deze mijlpaal met een GBU-12 op de China Lake Test range.
Na de Verenigde Staten is Nederland daarmee de tweede F-35-partner dat deze stap in de vliegtuigbewapening zet. Smaal voerde zijn taak uit nauwe samenwerking met F-35B toestellen van de United States Marine Corps. De Nederlandse F-35 bewapeningscrew plaatste het wapen onder het toestel. De Nederlanders zetten het testen van de bewapening verder voort. De testen maken deel uit van de operationele test- en evaluatiefase van de F-35. Foto’s: Arno Gaarthuis
Acrobatische Apache op tournee
Het AH-64D Apache Solo Display Team zal dit jaar opnieuw spectaculaire demonstraties geven tijdens diverse vliegshows en evenementen.
De Koninklijke Luchtmacht is de eerste ter wereld die een dergelijke demonstratie met de Apache verzorgt. De luchtchoreografie geeft een goed beeld van de capaciteiten van dit helikoptertype. De luchtmacht wil met de demo’s jongeren enthousiasmeren voor een technische, militaire functie. Dit jaar is het Apache Solo Display Team onder andere te zien tijdens de Luchtmachtdagen op vliegbasis Leeuwarden. Meer informatie daarover vindt u op www.defensie.nl/luchtmachtdagen.
‘Schoon’ tanken op Volkel
De DAF-tankvrachtwagens op vliegbasis Volkel gaan met pensioen. Eind februari zijn de gloednieuwe tankvoertuigen onder de naam Pirol in gebruik genomen.
De verouderde DAF’s voldeden niet meer aan de huidige wet- en regelgeving en waren daardoor aan vervanging toe. De Pirol is voorzien van de meest recente technologie. De capaciteit van de nieuwe voertuigen is opgevoerd van 14.000 naar 30.000 liter en de tankers zijn voorzien van de meest moderne motoren. Daardoor is de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen en roet ruim 95% minder dan de oude tankwagens. Daarmee voldoet de Pirol aan de strengste wet- en regelgeving en is daarmee een ‘groene’ aanwinst voor de Koninklijke Luchtmacht. Foto: KLu
Defensie gaat geluid F-35 permanent meten
Defensie gaat rond de vliegbases Leeuwarden en Volkel het geluid van de F-35 permanent meten.
Het is de bedoeling om in de loop van 2017 te beginnen met de metingen. Zo wordt voor de komst van de F-35 in 2019 alvast ervaring met het meten opgedaan. Het is de bedoeling dat eind mei of begin juni 2016 voor het eerst een F-35 tijdelijk naar Nederland komt voor zogenoemde belevingsvluchten. Dit toestel maakt, vergezeld door een F-16, enkele starts en landingen en vliegt oefencircuits. Zo kunnen omwonenden het geluid van beide toestellen ervaren en vergelijken.
F-16’s tegen ISIS nu ook boven Oost-Syrië
Nederlandse F-16’s kunnen vanaf 10 februari ook luchtacties uitvoeren boven Oost-Syrië. De mededeling hierover kwam die middag nadat er brede steun in de Kamer bleek voor intensivering van de strijd tegen ISIS.
Minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert weet dat de extra inzet niet zonder gevaar is. Wel vindt ze het een goede zaak dat Nederland ISIS nu eveneens aanpakt in Oost-Syrië. “ISIS is in het defensief gedrongen, maar nog niet verslagen. We richten ons op kritieke capaciteiten van ISIS. Die voert vanuit Oost-Syrië nog steeds explosieven, wapens, geld, voertuigen en strijders in Irak aan. Daarom is het goed dat we die aanvoerlijnen aanpakken.” Hennis zei verder ervan overtuigd te zijn dat de Nederlandse vliegers berekend zijn op hun opdracht. “Ik heb me hierover eerder bij het detachement uitvoerig laten informeren. Toen ging het alleen nog om aanvallen in Irak, maar ook dit kunnen ze aan. Het is een geoliede machine, die respect afdwingt bij collega’s van de coalitie. Dit geldt eveneens voor onze trainers op de grond in Erbil en Bagdad. En ook ik heb respect voor deze militairen, diep respect.”
De inzet van Nederlandse F-16’s in de strijd tegen ISIS duurt tot 1 juli. Dan neem België vluchten over en blijft Nederland achter met een beveiligingsdeel.
Spuitgasten onder elkaar
Zo’n 250 luchtmachtbrandweerlieden kwamen op 15 februari samen op de vliegbasis Gilze-Rijen. Tijdens de eerste zogenoemde CLSK Fire Experience Day deelde brandweerpersoneel van het CLSK en Maritiem Vliegkamp De Kooy ervaringen en blikten vooruit. Zo werden onder andere n ervaringen van collega’s gedeeld die bij de gecrashte Apache in Mali aanwezig waren. Ook werd verteld over de werkzaamheden in Oekraïne nadat de MH-17 was neergehaal. De afdeling C4ISR lichtte toe hoe de brandweer past binnen CLSK 3.0.
De garageboxen waar normaal gesproken operationele voertuigen staan, waren omgetoverd tot een ware evenementenhal. Collega’s konden leren van ervaringen in de missiegebieden. Ook konden ze het nieuwste civiele brandweermaterieel bewonderen. Foto’s: Nathan Alblas
Kinderkookcafé op Woensdrecht
Couscous met rozijnen en kip, een Griekse salade of een warm appelsneetje. Een kleine greep uit de culinaire traktaties die 12 kleine chef-koks vliegbasis Woensdrecht voorschotelen.
In een cursus van 8 weken leren de kinderen lekker, eenvoudig en gezond koken. De theorie van de ‘Schijf van vijf’ brengen ze in de praktijk in de keuken van de vliegbasis Woensdrecht. De kookcursus is opgezet door de Brede Welzijns Instelling Woensdrecht. Een medewerker van Paresto en een heuse chef-kok helpen de jonge chefs-in-de-dop. Foto’s: Louis Meulstee
Slecht weer spelbreker tijdens Falcon Frostfire
Regen, harde wind en zelfs een beetje sneeuw. Het weer was de grote spelbreker tijdens oefening Falcon Frostfire in België.
Zo’n 700 luchtmobiele infanteristen, Belgische paracommando’s en genisten streken op maandag 25 januari neer op vliegbasis Gilze-Rijen voor een brigadegeleide bataljonsoefening waarbij alle aspecten van air manoeuvre aan bod kwamen. 11 Luchtmobiele Brigade werkte daarbij nauw samen met het Defensie Helikopter Commando en het 336 Squadron.
2 Chinooks en 2 Cougars vervoerden op 1 februari de militairen naar het door de vijand ingenomen Belgische vliegveld Zutendaal. Apaches boden bescherming vanuit de lucht. Een deel van de luchtmobiele infanteristen zou vanuit een C-130 gedropt worden maar vanwege de harde wind werd deze actie afgeblazen.
Na de succesvolle inname van Zutendaal moest luchtmobiel in de loop van de week nog enkele doelen in België innemen, maar verplaatsing door de lucht zat er door het slechte weer niet meer in. Zodoende bleef de KLu inbreng beperkt tot 1 dag.