Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 02 | 2016
‘Baggers’ op Leeuwarden
Airborne early warning Sea Kings controleren F-16
Ze vormden een opvallende verschijning op vliegbasis Leeuwarden, eind januari. Naast de ranke F-16’s van het 322 Squadron stonden de 2 Sea King Mk.7 maritieme helikopters met de opvallende radar dome er wat bonkig en plomp bij op het platform. De marinevliegers van het 849 Naval Air Squadron waren in het hoge noorden van ons land op bezoek om hun tactische vaardigheden aan te scherpen en werkprocedures uit te wisselen met de Nederlandse jachtvliegers.
“Airborne Surveillance and Control is onze core business”, stelt detachementscommandant lieutenant-colonel James. “De strijd om de Falklands in 1982, maakte ons pijnlijk duidelijk dat een vlootverband te kwetsbaar is zonder airborne early warning (AEW, red.). Dat is een van onze belangrijkste taken: een maritieme taskforce beschermen door het verlenen van airspace en fighter control. Door ons optreden boven land in Afghanistan hebben we dat de laatste tijd te weinig kunnen beoefenen, vandaar deze trainingsopzet. Daarnaast trainen we altijd graag onze skills & drills met multinationale partners, in dit geval jullie fighters van het 322 Squadron.”
Verrast
Een van hen is F-16 vlieger kapitein Wouter, die enkele missies onder Britse aansturing vloog. “Om te oefenen met andere landen is altijd goed. Dit gaf echt een andere insteek: normaal worden we bij onze inzet aangestuurd door Bandbox (gevechtsleiding Nieuw Milligen, red.) of een AWACS. Nu konden we kennismaken met de mogelijkheden die de Sea King biedt, en ik moet zeggen: die hebben me positief verrast!”
Observeren
Bandbox-controller tweede luitenant Carla mocht een keertje instappen in het Britse bakbeest en het werk van haar Royal Navy-counterpart luitenant Paul observeren. Naast een flinke misselijkheid – het was die dag slecht weer – hield ze er een mooie ervaring aan over. “Interessant om te zien hoe zij dezelfde taken als wij oppakken en uitvoeren. Net als ik sturen zij vliegtuigen aan, maar ze doen meer. Ze zijn ook de ogen van de vloot vanuit de lucht.” Ook de omstandigheden waarin beide partijen hun werk uitvoeren, verschilt nogal. “Ik zit rustig en ruim in een ops room, zij dicht naast elkaar in een toch best wel lawaaierige helikopter.”
No Ferrari
Na een kleine 2 weken vertrokken de Sea Kings en het personeel weer naar hun thuisbasis in het Britse graafschap Cornwall, Royal Naval Air Station Culdrose. “Met een fijne ervaring rijker; onze junior air controllers hebben hier veel opgestoken en goed kunnen werken”, stelt detco James. Hoe lang ze nog blijven vliegen met dit oude beestje dat ook nog eens niet moeders mooiste is? Met een ‘big smile’: “We don’t need a Ferrari, just a good Ford Transit workhorse with a fantastic radar!”
Type: Sea King Mk.7
Functie: Airborne Surveillance and Control (ASaC)
Lengte: 22,1 meter
Rotordiameter: 18,9 meter
Eenheden: 849, 854 en 857 Naval Air Squadron
Aantal in dienst: 13
Bemanning: 1 vlieger, 2 observers
Maximum snelheid: 208 km per uur
Vliegbereik: 1.230km
Vliegtijd: 4 uur
Vlieghoogte: 3,050m
Gewicht: 6.387kg (leeg) en 9.800kg (maximum take-off gewicht)
Foto onder: F-16 en Sea King gebroederlijk op het platformt van het 322 Squadron op Leeuwarden. Foto: Jayme Tol
Tekst: Leo de Rooij
Foto’s: Evert-Jan Daniels, Royal Air Force, Royal Navy, Wikipedia en open internetbronnen