Meer dan 50 militairen van de Air Task Force keerden
op 12 juli per KDC-10 terug uit Afghanistan. 2 F-16’s begeleidden het
transporttoestel naar de vliegbasis Eindhoven. De militairen maakten deel uit
van het laatste F-16-detachement. De 26ste Air Task Force vloog op 30 juni vanaf
Mazar-e-Sharif de laatste van in totaal ruim 10.000 missies boven het Aziatische
land.
C-LSK luitenant-generaal Schnitger begroet Commandant ATF luitenant-kolonel Maurice Schonk. Hij vliegt op 30 juni de laatste ATF-missie vanaf MeS. “We waren scherp tot het einde. Die laatste indruk is blijven hangen. Dan krijg je complimenten zoals van NAVO.” Foto: sergeant Hille Hillinga Veel luchtmachtmilitairen zijn diverse keren in Afghanistan. Middendorp: "U stond er als het nodig was. U was altijd alert. Jaar in jaar uit. En u heeft levens gered van Nederlandse en buitenlandse militairen en van Afghaanse burgers.” Foto: sergeant Hille Hillinga
Commandant der Strijdkrachten generaal Tom Middendorp
ontvangt de leden van de Air Task Force (ATF) persoonlijk. Daarna lopen ze door
een erehaag van voormalig ATF-commandanten het platform op. “Normaal wacht ik
nooit eenheden op als zij terugkomen van hun uitzending”, zegt de generaal in
zijn toespraak. “Maar gezien het bijzondere karakter van uw inzet vond ik dat ik
toch een uitzondering moest maken. Want deze terugkomst betekent niet alleen het
einde van uw militaire uitzending. Het betekent ook het einde van een
langlopende militaire missie.”
Enduring Freedom
Ruim 12 jaar levert Nederland een bijdrage aan de veiligheid
in Afghanistan. Eerst tijdens operatie Enduring Freedom in 2002 met
tankvliegtuigen vanuit Qatar en een C-130 en later F-16’s vanuit Manas in
Kirgizië. In 2004 start de bijdrage aan de International Security Assistance
Force (ISAF) de langstlopende NAVO-operatie ooit. Als eerste arriveert een
detachement Apaches op Kabul International Airport waarvandaan in 2005 ook de
Chinooks – afgewisseld met Cougars – en vanaf 2006 de F-16’s opereren.
(l.) Commandant ATF Schonk loopt langs zijn voorgangers. “Ons detachement ging zeker niet als een nachtkaars uit. Per maand stonden 200 vlieguren gepland. We klokten er in 2 maanden 490 met veel – 7 keer – wapeninzet. Luchtsteun blijft nodig om op de grond veilig te kunnen opereren.”
(r.) “Ik dank u voor een job well done”, zegt generaal Middendorp bij het aannemen van de ATF-vlag. Foto's: sergeant-majoor Dave de Vaal
Midden in dat jaar start de 1 NLD ATF op Kandahar Airfield
(KAF) als overkoepelend orgaan van de Nederlandse luchtmachteenheden in
Afghanistan. De helikopters verhuizen mee, de F-16’s en C-130 blijven nog tot
het najaar in de hoofdstad. Dan gaat de Hercules terug naar Nederland – en komt
in 2007 weer tijdelijk naar Afghanistan – en vinden de F-16’s eveneens onderdak
op KAF. In dezelfde periode verhuizen de Apaches naar Tarin Kowt. Vanaf 2010
bouwt de ATF af als eerst de transport- en later de gevechtshelikopters naar
Nederland terug gaan. De F-16’s hebben vanaf eind 2011 Mazar-e-Sharif (MeS) als
thuisbasis.
Gesneuvelde collega’s worden niet vergeten. Voor hen nemen de aanwezigen op Eindhoven 1 minuut stilte in acht. 25 Nederlandse militairen verliezen in Afghanistan hun leven, onder wie in 2006 luchtmachtmilitairen luitenant-kolonel Jan van Twist en kapitein-vlieger Michael ‘Sofac’ Donkervoort. Foto: sergeant-majoor Dave de Vaal C-LSK luitenant-generaal Sander Schnitger ontvangt kapitein Ronald van de Bij weer op Nederlandse bodem. “Het was mijn eerste uitzending – een prima tijd met een goeie club. Met skypen hield ik contact met thuis, maar de kinderen vonden het erg moeilijk. Hier weer thuis zijn met hen is dan ook onvervangbaar.” Foto: sergeant-majoor Dave de Vaal
Norm bepaald
“Zodra grondtroepen onder vuur werden genomen en hulp nodig
hadden, waren onze vliegers razendsnel ter plaatse”, gaat Middendorp verder.
Eerst met een show of presence, door met veel lawaai over te vliegen. Als dat
nog niet voldoende afschrikt, dan met show of force door inzet van boordkanon of
precisiewapens. “Een hele verantwoordelijkheid. Iedere dag weer. Hoe vaak zijn
de commandanten van de Air Task Force wel niet gebeld door coalitiepartners om
hen te bedanken voor hun steun vanuit de lucht! De
luchtmachtcommandant van de NAVO, John K McMullen, bedankte ons vorige week nog
voor onze betrokkenheid en onze bijdrage. Hij schreef: ‘Zij hebben de norm
bepaald voor alle NAVO-luchtstrijdkrachten.’ Een mooi
compliment. Vanaf deze plaats spreek ik daarom mijn respect en waardering uit,
voor de professionals van de luchtmacht. Voor vliegend- én voor grondpersoneel.
U heeft met z’n allen het verschil gemaakt. Daar mag iedere Nederlander trots op
zijn.”
De regen zorgt nog voor de terugkomst van familie en vrienden al voor druppels op de wangen van alle aanwezigen. Daar komen nog de nodige (vreugde-)tranen bij na het weerzien met geliefden en kinderen. Foto: sergeant-majoor Dave de Vaal Sergeant-majoor Arjen Ramaker van 920 Squadron sluit zijn kinderen Anne (10) en Sem (3) in zijn armen. “Met vier uitzendingen went het wel. Je stelt je op het missen in. Maar dít”, en hij knuffelt zijn kinderen, “mis je natuurlijk het allermeest!” Foto: sergeant-majoor Dave de Vaal