Tekst Arno Marchand en eerste luitenant Wouter Helders
Foto Paul Tolenaar
Hollanders en Aussies in luchtbrug Eindhoven-Charkov
Vanaf eind juli staan er meerdere Boeing C-17’s
gebaseerd op vliegbasis Eindhoven. Op zich zijn de Globemasters hier geen
onbekende verschijning. De kangoeroe op de romp en vleugels van het strategische
transporttoestel maakt echter duidelijk waarom het gaat. In de ‘nasleep’ van
MH17 is Eindhoven voor een paar weken een forward operating base van de
Royal Australian Air Force.
De Royal Australian Air Force (RAAF) beschikt over zes C-17A’s. Ze vliegen bij het No. 36 Squadron op RAAF Base Amberley, vlakbij Brisbane. De C-17 in ruste op het platform van Eindhoven
Bij de ramp met vlucht MH17 van Malaysia Airlines verliezen
196 passagiers uit Nederland het leven en 37 uit Australië. Daarom speelt dit
land een grote rol bij de operatie die zij ‘Bring them home’ hebben genoemd. “De
samenwerking komt door een gelijktijdige behoefte van beide landen”, zegt
landmachtkolonel Erwin Hoogland, Hoofd Operaties van de Directie Operaties
(DOPS) in Den Haag. “Australië stelde forensische onderzoekers en
luchtondersteuning beschikbaar.” Niet alleen op Eindhoven lopen Australiërs
rond. Ook op de Defensiestaf in Den Haag is een contingent aanwezig. Hoogland:
“Over de samenwerking hoor ik alleen maar positieve geluiden. Meer geïntegreerd
dan ze hier functioneren, kan niet.”
De Globemaster heeft 3 keer het laadvermogen van een C-130. Het laadruim is groot genoeg voor een M1A1 Abrams tank, Black Hawk, Seahawk of Chinook, 3 kleinere gevechtshelikopters of 5 Bushmasters.
6 maanden in 6 weken
“Waren die C-17’s er niet, dan hadden we moeten inhuren”,
zegt Hoogland. Het EATC op Eindhoven is dan bij uitstek de instantie om dat te
regelen. “Maar ook andere landen handen hebben lutra aangeboden”, weet
luitenant-kolonel Pedro Jooren, belast met de logistiek op de DOPS. “Wij sturen
de operatie aan. Het is business as usual, maar wel met een aanzienlijk
verschil. Wat we normaal in 6 maanden doen, gebeurt nu in 6 weken. Dat is
groots. Normaliter plan je lang van tevoren en voer je daarna uit. Nu moest
alles meteen en tegelijk, ondertussen nog aanpassen en tegelijkertijd andere
operaties zoals Mali blijven ondersteunen. Dit is een heel bijzondere missie in
een heel bijzonder gebied.”
Vlieger op de C-17 majoor Dean Balton is 1 van de ongeveer 40 Australiërs op Eindhoven.
“No problem mate!”
In het verleden werken beide naties al veel samen in
Afghanistan. Beide landen hebben dezelfde humor en denk- en handelswijze, geeft
Jooren aan. Dat is ook het gevoel van squadron leader Dean Balton. “Ik ken
Nederlanders al vanuit Afghanistan”, zegt de majoor. Om zijn pols draagt hij het
witte bandje met de tekst ‘Ik zal je nooit vergeten’. “Het wederzijds respect
stamt uit die tijd. Opvallend genoeg is er erg weinig verschil met hoe wij thuis
werken. We zijn volledig geïntegreerd in de Nederlandse luchtmacht. Er is soms
een kleine taalbarrière – no problem mate! – maar man, het is verbazend hoe
jullie schakelen tussen Nederlands en Engels.”
Boeing C-17A Globemaster III
Functie: zwaar strategisch transportvliegtuig
Bemanning: gezagvoerder, co-piloot en loadmaster(s)
Lengte: 53 meter
Hoogte: 16.8 meter
Spanwijdte: 51.7 meter
Maximaal totaal gewicht: 265,352 kilo
Kruissnelheid: 830 km/u
Vliegbereik, afhankelijk van lading en zonder bijtanken in de lucht: maximaal 4482 km
Capaciteit, afhankelijk van configuratie: maximaal 134 passagiers of ruim 77,519 kilo Nederlandse en Australische flight nurses maken 2 oefengewonden klaar voor luchttransport. Foto: Jeroen Lieber
Medevac
Behalve flightcrews, onderhouds- en cargo-personeel, is ook
een Australische Aeromedical Evacuation unit op Eindhoven neergestreken. “Mocht
het nodig zijn dan kunnen we vanaf hier een aeromedevac luchtbrug naar Charkov
opzetten,” legt squadron leader Jo Darby uit. Vanaf Eindhoven kunnen de
‘Aussies’ samen met Nederlanders binnen een uur opstijgen om drie uur later een
touchdown te maken in het rampgebied.
Zolang ze stand-by staan, oefenen de Nederlandse flight
nurses en flight surgeons samen met hun Australische evenknieën.
Zij maken de Hollanders wegwijs in het grote toestel. Eerste luitenant Reinier
Adriaensen is na afloop tevreden: “De Aussies werken hetzelfde als wij en de
C-17 is herkenbaar ingericht. We hopen dat het niet nodig is, maar als we worden
ingezet, zijn we er klaar voor.”
Uit hetzelfde hout
De C-17’s vliegen samen met de Nederlandse C-130’s van het
336 Squadron veel naar de Oekraïne: per dag zo’n 100.000 kilo. Dat komt allemaal
binnen bij Cargo Handling van het 940 Squadron. “In heel korte tijd hebben we de
systemen van elkaar eigen gemaakt”, zegt kapitein Gert-Jan Dekker. “Methodes om
vliegtuigen te beladen en de regelgeving verschilt net even. Maar het scheelt
veel dat we elkaars types al kennen. Weight and balance zijn voor ons bekende
begrippen. Alleen zijn die net wat anders bij een C-17. Onze Australische
collega’s brengen ons daarvan de fijne kneepjes bij. Dat doen ze op de zelfde
manier als wij. We zeggen wel eens dat het lijkt of er Nederlands bloed door hun
aderen stroomt. We zijn echt uit hetzelfde hout gesneden: oplossingen zoeken en
geen problemen zien.”
Monsterdagen
Ondanks een versterking van 8 Aussies heeft Cargo Handling de
afgelopen weken enorm hard moeten werken. “Die mannen hebben monsterdagen
gemaakt”, zegt C-130 vlieger majoor François. Bij hem op het 336 Squadron was
het ook allerminst rustig. “Het was vakantieperiode dus een aantal mensen
moesten we terughalen van hun verlof.” De C-130’s vliegen 2 vluchten per dag.
“Ongeveer een dag na de ramp met MH17 brachten we al de eerste middelen naar de
Oekraïne. Pallets met vracht, voertuigen, maar ook de lege lijkkisten. En daarna
de volle weer terug. Het is je werk, maar je realiseert je terdege dat dit een
speciale opdracht is. Je krabt je wel even achter je oren als je het volle
laadruim ziet. Maar ik had vooral niet verwacht zoveel dankbaarheid te krijgen
van de nabestaanden. Dat brengt het gevoel dan pas écht dichtbij.”
De twee C-17’s blijven tot medio augustus inzetbaar. Indien nodig heeft Australië een derde toestel beschikbaar zoals hier bij het wisselen van 1 toestel in verband met onderhoud. Foto: Marijn de Gids