09

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 05 | 2014

Extra oren en ogen

Tekst Leo de Rooij
Foto sergeant 1 Dave de Vaal

NH90 grote meerwaarde in strijd tegen piraterij

Tijdens de NAVO-missie Ocean Shield voor de kust van Somalië is een belangrijke rol weggelegd voor de NH90. De boordhelikopter vertrekt bijna dagelijks vanaf Zr.Ms. Evertsen als extra ogen en oren bij de operaties van het Luchtverdedigings- en Commandofregat.

x
De NH90 landt op haar tijdelijke onderkomen, Zr.Ms. Evertsen

‘De boordhelikopter geeft mij tijdens de patrouilles op zee een hele grote reikwijdte’, stelt commandant van de Evertsen kapitein-luitenant-ter-zee Jos Oppeneer. ‘Met de uitstekende sensoren kunnen we veel verder vooruit kijken. Daarnaast zetten we de NH90 veelvuldig in bij observaties van de kustlijn van Somalië, waarbij we heel veel info vergaren.’

x
Twee RHIBS omsingelen een Dow voor een inspectie.

Lange missies

‘We vliegen vaak en veelal lange missies’, zegt het cockpitduo luitenant-ter-zee 1 John van der Loo (vlieger) en luitenant-ter-zee 2OC Johan Veenendaal (tactical coordinator). ‘We verkennen daarbij de randen van de zogenoemde box waarin het schip opereert. Een uur vliegen naar het ons toegewezen operatiegebied, een uur of anderhalf “on station” en een uur terug naar het schip zijn geen uitzondering. Inclusief briefing en debriefing maakt dat een aardige workload.’

x
De Evertsen vaart soms dicht langs de Somalische kust.

Blik naar voren

De NH90, callsign Neptune, wordt vanaf het schip aangestuurd door sergeant Marijn Viskil, de flight control/air control. Getooid met een badge Bandbox én callsign Sneezy roemt hij de inzetmogelijkheden van de NH90. ‘De heli verlegt onze blik zo’n 200 kilometer en dat is voor het schip van behoorlijke meerwaarde. Dankzij de sensoren, de radar die 360 graden rondkijkt en Link11 kunnen we een goed beeld opbouwen. Echt stukken beter dan voorheen met de Lynx. Die had niet zulke goede sensoren. Daarnaast kan de NH90 lang “hangen” en heeft plaats voor meer mensen. Dat is vooral handig bij de boardings.’

x
Boordschutter aan boord van de NH90.

Diverse missies

Ter bestrijding van piraterij in de Hoorn van Afrika lopen er diverse initiatieven. Nederland neemt in 2014 2 keer met 1 schip deel aan de EU-missie Atalanta en met 1 schip aan de NAVO-missie Ocean Shield. Het mandaat voor beide missies geldt tot en met eind 2014. Daarnaast zet Nederland zogenaamde Vessel Protection Detachments in, teams van bewapende mariniers, voor de bescherming van koopvaardijschepen. Op dit moment keert het luchtverdedigings- en commandofregat Zr. Ms. Evertsen terug uit Ocean Shield. Van half mei tot eind augustus neemt Nederland met het LCF De Zeven Provinciën deel aan Atalanta.

x
Klaar voor de landing aan boord van de Evertsen.

Het Enhanced Boarding Element (EBE) van het Korps Mariniers gaat aan boord van de heli voor een avondoefening.

Ook oefeningen vinden plaats, zoals het transport van gewonden.

In een Top Gun-achtig dansje wuift vliegdekofficier Bas de heli met callsign Neptune veilig van dek.

Overleg tussen vlieger LTZ 1 John van der Loo en Vliegdekofficier Bas

Inspectie van de hoofdrotor. Door de zware omstandigheden (warmte, vocht, zout) heeft de helikopter het zwaar te verduren.

Avionica technici sergeant Lars Compier en korporaal Jasper Weel hebben de handen vol aan het dagelijks onderhoud.