Tekst Jack Oosthoek
Foto sergeant-majoor Hilbert Buter
Vervoer per spoor levert voordelen
De slogan van de NS ‘Waar zouden we zijn zonder de trein?’ geldt onmiskenbaar ook voor Defensie. Met als leverancier het Pools-Roemeense bedrijf GreenBrier Europe rolden op 9 december op het Raccordement ’t Harde de eerste 25 van in totaal 75 nieuwe containerwagons voor Defensie binnen. “De krijgsmacht vergroot zo zijn mogelijkheden om maximaal strategisch te verplaatsen”, zegt projectleider Martijn van het Commando Materieel & IT (COMMIT).
Half december arriveerden nog eens 25 containerwagons, medio januari volgen de laatste. Naast dieplaadspoorwagons beschikt Defensie nu dus ook over containerexemplaren. De invoering ervan houdt verband met de snelgroeiende uitbreiding van containers in de organisatie en de behoefte om hiermee materieelvoorraden en eenheidsuitrusting te vervoeren. Op de achtergrond speelt de toegenomen dreiging rond het NAVO-grondgebied door de oorlog in Oekraïne ook een rol.
‘Met de containerwagons kunnen we militair materieel flexibel en effectief inzetten’
In sneltreinvaart
Daarmee passen de nieuwe containerwagons bij Hoofdtaak 1 van Defensie, het beschermen van het Nederlands grondgebied en dat van de bondgenoten. Projectleider Martijn: “Met deze wagons kunnen we militair materieel flexibel en effectief inzetten en capaciteit garanderen voor eenheden die op een short notice to move staan. De containerwagons kunnen namelijk in sneltreinvaart worden ingezet voor (langdurige) missies, oefeningen en operaties in het kader van ‘spoedinzet’. Daarnaast zijn ze geschikt om flinke hoeveelheden materiaal over grote afstand te vervoeren en weer terug (redeployment). De belading kan in allerlei dimensies: de meest diverse containers van de defensieorganisatie passen er op.”
Kans op files kleiner
Aan de invoering van containerwagons kleven meer voordelen. Zo wordt bovenmatige slijtage voorkomen aan bijvoorbeeld wielvoertuigen die materiaal en personeel via de weg vervoeren. Denk aan de Amorok pick-up truck en dergelijken. Daarnaast ontlast treinvervoer het wegtransport van Defensie en slinkt de kans dat deze transporten files en/of andere verkeersoverlast op (snel)wegen in ons land en daarbuiten veroorzaken. En ook belangrijk: vervoer per spoor is milieuvriendelijker.
Treinvervoer ontlast het wegtransport van Defensie
‘Een-tweetje’
Het project containerwagons is een ‘één-tweetje’ tussen COMMIT en de Defensie- Verkeers- en Vervoersorganisatie (DVVO), een onderdeel van het Defensie Ondersteuningscommando (DOSCO). Daarbij neemt COMMIT onder meer de verwerving van het materieel en het projectmanagement voor zijn rekening. DVVO inventariseerde hoeveel wagons er nodig waren en aan welke eisen ze moesten voldoen. Daarnaast hielden deze organisaties samen met COMMIT een oogje in het zeil bij de productie door GreenBrier. DVVO komt ook in actie wanneer krijgsmachtdelen de containerwagons in de toekomst nodig hebben. Als logistiek dienstverlener is dat verantwoordelijk voor het mondiale Nederlandse defensievervoer.
‘Er was veel commitment om alles snel en adequaat te regelen’
Snel en adequaat
Projectleider Martijn toont zich tevreden over de resultaten van het project tot nu toe. Hetzelfde geldt voor de samenwerking tussen COMMIT en DOSCO. “Er was veel commitment om alles snel en adequaat te regelen. Het project heeft opgeleverd wat we wilden. Dit betekent dat de krijgsmacht het materiaal bij inzet zo snel mogelijk op de goede plek heeft.”