Tekst Evert Brouwer
Foto Diversen
Neuron gaat weer vliegen
Neuron, de ‘Europese’ stealthy gevechtsdrone, gaat op korte termijn weer vliegen.
Tussen 2012 en 2022 heeft het toestel 170 proefvluchten gemaakt, maar daarna kwam het programma tot stilstand. Sindsdien stond de demonstrator geparkeerd op Base Aérienne 125 Istres-Le Tubé.
Aanvankelijk is de Neuron ontwikkeld door en voor de luchtmachten van Frankrijk, Italië, Zweden, Spanje, Griekenland en Zwitserland. De verwachting is dat de Franse luchtmacht, via een investering van het Direction Générale de l'Armement, de verdere ontwikkeling in handen van defensiebedrijf Dassault geeft. Het doel: de drone gereedmaken om samen met de Rafale in de toekomstige F5-configuratie te vliegen. Vanaf 2033 zouden de drone en de gevechtsvliegtuigen van Franse makelij daarvoor klaar moeten zijn. (foto: Dassault)
Bron: Challenges.fr
Snelle bootjes
India heeft twee Fast Interceptor Craft geschonken aan de marine van Mozambique.
Het is sinds de verkiezingen van 9 oktober onrustig in Mozambique. Met name in het noorden van de provincie Cabo Delgado, grenzend aan Tanzania, zijn opstandelingen actief. Zij vormen ook een gevaar voor de scheepvaart in de Indische Oceaan. “We ondersteunen de regering bij het bestrijden van maritiem terrorisme en piraterij”, zei de Indiase hoge commissaris in het land, Robert Shetkintong.
De Fast Interceptor Crafts zijn 16 meter lang, hebben een topsnelheid van 45 knopen (83 kilometer per uur) en zijn uitgerust met machinegeweren en kogelwerende hutten. Er is plaats voor vijf opvarenden. India heeft 76 van deze bootjes in gebruik, Mozambique krijgt er vier. (foto: Indiase marine)
Bron: The Hindustan Times
Wedgetail naar Zuid-Korea
Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft de verkoop van vier Boeing ‘Wedgetail’ E-7 Airborne Early Warning & Control (AEW&C)-toestellen aan Zuid-Korea goedgekeurd.
Het kwartet radarobservatievliegtuigen plus bijbehorende logistieke en technische ondersteuning gaat de Koreaanse schatkist zo’n €4,68 miljard kosten.
Zuid-Korea breidt de vloot AEW&C’s snel uit, maar kijkt ook al naar de volgende generatie. Kanshebber daarvoor is Saab. Het Zweedse bedrijf heeft al een Memorandum of Understanding (MoU) getekend met Korea Aerospace Industries (KAI) om mee te doen aan de aanbesteding. Een omgebouwde Bombardier Global 6500 moet hiervoor de basis zijn.
Op onderstaande foto, van de Amerikaanse luchtmachtmilitair Timothy Perish, vertrekt een Australische Wedgetail van Nellis Air Force Base.
Bron: Asian military review
Meteor voor Eurofighter
Het Duitse Ministerie van Defensie gaat Meteor lucht-luchtraketten kopen.
Met deze investering van ongeveer €520 miljoen krijgen de gevechtscapaciteiten van het jachtvliegtuig Eurofighter Typhoon versterking.
De Meteor is een zogenoemde Beyond Visual Range Air-to-Air Missile (BVRAAM) die is ontwikkeld door de Europese wapenfabrikant MBDA, in samenwerking met zes landen. De raket is ontworpen om de uitdagingen van moderne luchtgevechten aan te gaan en kan gevechtsvliegtuigen en onbemande luchtvaartuigen (UAV's) onder alle weersomstandigheden aanvallen.
De landen die bij de ontwikkeling van Meteor zijn betrokken zijn vier gebruikers van de Eurofighter (Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië), maar ook Frankrijk (Dassault Rafale) en Zweden (Saab Gripen) kunnen het wapen inzetten. De Meteor is volgens MBDA bovendien geschikt voor geavanceerde platforms als de F-35 Lightning II Joint Strike Fighter. (Foto: MBDA)
Bron: MBDA
Nieuwe bergingsvoertuigen
De Canadese regering heeft de Duitse Defensiegigant Rheinmetall een contract gegund voor de productie van 85 zware bergingsvoertuigen.
De overeenkomst maakt deel uit van het zogenoemde Enhanced Recovery Capability- project (ERC) van de Canadezen. Het contract heeft een waarde van zo'n €215 miljoen.
De eerste leveringen staan gepland voor 2027. Tegelijkertijd ontving Rheinmetall een aanvullend meerjarig servicecontract ter waarde van ongeveer €20 miljoen euro.
Hoofdaannemer is Rheinmetall Canada. De voertuigen zijn gebaseerd op het beproefde HX 8x8 platform met een zware trek- en bergingsmodule. (Foto: Rheinmetall)
Iconische MiG-21 met pensioen
De MiG-21, een van oorsprong Russisch jachtvliegtuig dat decennialang de luchtmacht van Oost-Europese landen heeft gediend, is met pensioen.
Als laatste Europees land heeft de Kroatische luchtmacht het toestel, dat bekend stond om zijn wendbaarheid en snelheid, definitief uitgezwaaid.
De MiG-21, bijgenaamd Fishbed, speelde in de jaren 90 een cruciale rol tijdens de Kroatische Onafhankelijkheidsoorlog. Het sterk verouderde toestel kan nu niet meer opboksen tegen de moderne gevechtsvliegtuigen.
De luchtverdediging van het land ondergaat een modernisering. De luchtmacht heeft inmiddels de beschikking over twaalf gebruikte Franse Dassault Rafales, waarvoor de opleidingen zijn gestart. Tot de tijd dat het squadron operationeel is, zorgen Italiaanse Eurofighter Typhoons en Hongaarse Saab Gripens voor de veiligheid van het Kroatische luchtruim. (foto: Wikipedia)
Bron: eurasiantimes.com
VK levert in
Het Verenigd Koninkrijk heeft ingrijpende bezuinigingen op de strijdkrachten aangekondigd.
De Royal Air Force, de Royal Army en de Royal Navy moeten ondanks de veranderde veiligheidssituatie in de wereld allemaal inleveren. Bij de marine gaan, 10 jaar eerder dan de bedoeling was, twee amfibische aanvalsschepen tegen de kant: HMS Albion en HMS Bulwark.
Er staat weliswaar nieuwe klasse amfibische schepen gepland maar die komen op z’n vroegst pas vanaf 2030 in dienst. Inmiddels is ook duidelijk dat fregat HMS Northumberland niet meer wordt gerepareerd, omdat de kosten te hoog zijn.
De luchtmacht verliest niet minder dan 31 helikopters: de 17 Puma HC.2’s (foto) gaan eruit en ook de 14 (van 75) CH-47 Chinook zware transportheli’s, die inmiddels 40 jaar oud zijn, verlaten de Air Force. Vanaf maart blijven ook de Watchkeeper Mk-1 drones, sinds 2010 in bedrijf, aan de grond.
Al met al levert een en ander een besparing op van zo’n €415 miljoen. Minister van Defensie John Healy heeft al laten doorschemeren dat er waarschijnlijk meer maatregelen nodig zijn om de begroting in de hand te houden. (Foto: Drew Verbis)
Adieu Patrouille Suisse
Het befaamde Zwitserse demonstratieteam Patrouille Suisse houdt (voorlopig?) op met bestaan.
De kosten om de verouderde F-5 jachtvliegtuigen in stand te houden zijn te hoog. Het definitieve einde is in 2027.
De Zwitserse strijdkrachten gebruiken momenteel actief nog 18 F-5’en, zeven staan in de opslag. Al eerder is bepaald dat die toestellen in 2027 de luchtmacht gaan verlaten.
Er is nog een onderzoek gaande of er een doorstart van de Patrouille kan worden gemaakt met PC-7 propellervliegtuigen. (Foto: Patrouille Suisse)
Bron: Bluewin.ch
Roemenië kiest Otokar
De Turkse fabrikant Otokar gaat 1059 Cobra II 4×4 tactische lichte pantservoertuigen leveren aan de Roemeense strijdkrachten.
Het betreft een investering van €857 miljoen, waarbij overeen is gekomen dat het overgrote deel van de Cobra’s in Roemenië wordt geproduceerd. De leveringen beginnen al in het laatste kwartaal van volgend jaar en daarna volgen vijf jaar lang nieuwe batches.
De Cobra II van Otokar is al in gebruik in 13 landen, zoals Turkije, Georgië, Slovenië en de Verenigde Arabische Emiraten. De pantserwagen is ontworpen als een modulair platform voor verschillende missies. Er zijn meer dan 30 varianten. (Foto: Otokar)
Bron: European Security&Defence
Saab steekt nek uit
De Zweede defensiefabrikant Saab heeft een bestelling ontvangen van de Amerikaanse luchtmacht in Europa voor een aantal Giraffe 4A-radarsystemen.
De contractwaarde bedraagt ongeveer $48 miljoen. De Giraffe 4A is een multifunctionele radar, die gebruikers een scala aan mogelijkheden biedt als ondersteuning van de luchtverdediging. Het is een digitaal multi-channel systeem met de nieuwste Active Electronically Scanned Array (AESA)-technologie. BAE Systems Technical Solutions & Services Inc. is de hoofdaannemer van deze opdracht.
Bron: Saab
Rafale M naar India
De marine van India krijgt versterking van 26 Rafale M jachtvliegtuigen van de Franse bouwer Dassault.
Op dit moment zijn de onderhandelingen nog gaande, maar de verwachting is dat beide partijen kort na de jaarwisseling een handtekening onder het contract zetten.
De Rafale M is speciaal ontworpen voor operaties vanaf een vliegdekschip en opereert al enige tijd vanaf de FS Charles De Gaulle. India heeft twee vliegdekschepen: INS Vikrant en INS Vikramaditya. Op de foto vertrekt een Franse Rafale van het Amerikaanse vliegdekschip USS Theodore Roosevelt. (Foto: John Stratton)